Gå til innhold

Sushi - haster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal lage sushi for første gang i dag, så lurte jeg på et par ting:

Jeg leste bak to forskjellige pakker med sushiris på butikken og på den ene stod det bare at man skulle koke risen sånn og sånn, mens på den andre skulle man tilsette riseddik og alt det der. Begge risene var "tørre" og så helt like ut. Stemmer det at det finnes sushiris der man ikke trenger å tilsette riseddik, sukker osv?

Skal lage bla. maki med scampi, så lurte jeg på hvordan type scampi jeg burde kjøpe? Må de varmebehandles først?
Kan jeg evt. bare kjøpe en fryst pose med vanlig kokt scampi som jeg tiner og bruker rå? De er jo ganske små og krøllet da, så det blir kanskje litt kronglete å lage makiruller med det?

Håper noen kan svare meg og evt. komme med andre tips på hva jeg burde huske på eller gjøre for at det skal bli best mulig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom begge er ment til å brukes i sushi, funker de sikkert bra begge deler. Men eddik og sukker setter smak, så jeg ville hatt litt av det oppi risen. 

Annet tips: Kjøp bambusmatte i butikken dersom de har det. Da er det mye lettere å få rullet sushien. Og fukt hendene når du jobber med risen, da klebrer det seg ikke så mye fast. 

Angående scampi har jeg dessverre ingen erfaringer. 

Anonymkode: 6fc45...dac

Skrevet

Ok, takk for svar!

Håper noen andre kan dette med scampi, for det skulle jeg gjerne visst før jeg skal handle etterpå :)

Skrevet

Ok, takk for svar!

Håper noen andre kan dette med scampi, for det skulle jeg gjerne visst før jeg skal handle etterpå :)

Dersom scampien får fremtredende smak må du (for å få et ok resultat) kjøpe den rå. Ferdig prekokt scampi er seig og tørr og egner seg kun dersom du skal ha mye annet i sushien som gir smak og konsistens. Den rå scampien kommer frossen enten med skal eller ferdig rensket: ditt valg. Denne må du tine og så steke i noen få minutter slik at den blir rosa eller gyllen. Du bør ikke spise scampi rå. Jeg personlig anbefaler tigerreker over kjempereker. Men her er preferansene ulike.

Et lite ps: dersom du får gjester som er av den miljøbevisste sorten så ikke server scampi. Det er kjent som en miljøversting og regulert strengt i flere land.

Anonymkode: 49051...b0e

• Liker 2
Skrevet

Dersom scampien får fremtredende smak må du (for å få et ok resultat) kjøpe den rå. Ferdig prekokt scampi er seig og tørr og egner seg kun dersom du skal ha mye annet i sushien som gir smak og konsistens. Den rå scampien kommer frossen enten med skal eller ferdig rensket: ditt valg. Denne må du tine og så steke i noen få minutter slik at den blir rosa eller gyllen. Du bør ikke spise scampi rå. Jeg personlig anbefaler tigerreker over kjempereker. Men her er preferansene ulike.

Et lite ps: dersom du får gjester som er av den miljøbevisste sorten så ikke server scampi. Det er kjent som en miljøversting og regulert strengt i flere land.

Anonymkode: 49051...b0e

Hm, okei.. Så man kan ikke spise ferdig kokt scampi som er fryst rå?

Får man kjøpt tigerreker eller kjempereker i butikk? Og hvordan tilbereder man det og scampi? Når jeg googler det så finner jeg bare sånne store reker med skall og alt som de koker? noen minutter bare også tar av skallet og renser de etter det, men det har jeg aldri gjort før :P

Skrevet

Hm, okei.. Så man kan ikke spise ferdig kokt scampi som er fryst rå?

Får man kjøpt tigerreker eller kjempereker i butikk? Og hvordan tilbereder man det og scampi? Når jeg googler det så finner jeg bare sånne store reker med skall og alt som de koker? noen minutter bare også tar av skallet og renser de etter det, men det har jeg aldri gjort før :P

Hvis den er ferdig kokt er det ikke mulig å spise den rå, nei, det ligger litt i begrepet ferdig kokt. :) 

*host* Men for å svare på det jeg tror du spør om: Den ferdig kokte scampien fra frysedisken kan nok spises som den er, men jeg synes alltid den er så vassen og slapp. Jeg foretrekker å gi den en (veldig) rask tur innom stekepanne e.l. etter tining og før servering, så blir den litt mer spenstig. Men ikke for mye varmebehandling, da blir den bare tørr og ekkel. (Mulig det er forskjell på merkene, men dette gjelder for alle jeg har vært borti.) 

Det jeg sier her gjelder forresten scampi generelt, jeg har aldri laget sushi selv og skal ikke uttale meg om sushi-detaljer. :)  

Anonymkode: dbb55...0bc

Skrevet

Hvis du skal ha scampien på en nigiribit, bør du ikke steke den i panna om den er rå. Heller koke den, evt dampe.

Anonymkode: 6f3e7...a1b

Skrevet

Sushi-eddik og sukker er med på å gjere risen akkurat passe klissete og gir riktig smak. Laga med for lite eddik i sist eg laga, og då vart det ikkje noko godt.

Lukka til!

Skrevet

Okei :) Jeg har kjøpt sånn pakke med sushiris og eddik ved siden av, så får bare følge det som står på pakken og satse på at det blir bra :P

Kjøpte sånne store scampi som det stod Black Tiger på, de så fine ut. Ferdig kokt og skrelt med hale. Så får tine de og satse på at det blir bra! Evt. koke de et par min 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...