AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Jeg tenker på dette hver kveld og det begynner å plage meg såpass at jeg vurderer å flytte. Derfor ønsker jeg bare å forhøre meg om andre har opplevelser av det samme eller hvorfor det er slik. Jeg eier en leilighet i en 4 manns bolig og bor i 1 etasje sammen med min datter på 4 år. Over meg bor det en familie fra Syria. Det bor tilsynelatende 2 voksne og et barn på 2 år der. Jeg har skjønt at de har mange venner og har ofte besøk noe som tilsier mye støy da det er veldig lytt her. Det er forsåvidt greit, de må jo få lov til å leve sitt liv så lenge det er innenfor rimelighetens tidsrom. Problemet mitt er deres døgnrytme.. Jeg begynner tidlig på jobb hver dag og legger meg mellom 2200 og 2230 og sovner med en gang. 1 -2 time senere blir jeg hver dag vekket av at deres 2åring som løper over gulvet som er over mitt soverom. Den kan han holde på opptil en times tid mens foreldrene også går mye fram og tilbake der, noe som utgjør mye støy og at jeg ikke får sove. Kan da ligge våken i timesvis..Jeg har prøvd med sov-i-ro, men det fungerer dårlig..Er så oppgitt nå og dette ødelegger såpass mye av min nattesøvn at jeg går å er trøtt hele dagen. Jeg kan selvfølgelig snakke til de, men jeg synes det er vanskelig. Derfor lurer jeg på da, om noen har erfaring med dette? Jeg lurer så på hvorfor denne 2åringen ikke legger seg tidligere? Vi har jo "lært" og er oppvokst med at barn i den alderen legger seg rundt 19-20 tiden. Trenger virkelig ikke barn fra andre kulturer så mye søvn som oss? Jeg kan umulig forestille meg at hun sover til langt ut på dagen? Det vet jeg jo ikke for jeg er som regel på jobb når de står opp. Er det barna som selv "bestemmer" når de skal legge seg? Kan se for meg at dette barnet er er helt sikkert trøtt tidligere, men trenger ikke legge seg? Jeg skjønner bare ikke helt den greia der, selv jeg orker ikke være så sent oppe i helgene en gang. Hvordan er egentlig "kulturen/reglene", noen som har noen innspill? Og noen som har noen tips til meg hva jeg skal gjøre eller legge det fram til de om jeg skal si i fra? Det skal sies at de ikke snakker Norsk, og det er da ikke så enkelt å formidle det videre. Anonymkode: 6dd4a...8da
MapleSirup Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Den leggetiden "vi" har er mer tilpasset livet vi lever. Vi skal opp tidlig, på jobb osv.Andre barn sover kanskje så lenge de trenger. Selv synes jeg det er for rigid at man har en unison leggetid for barn. De er individer og familieliv er individuelt.Uansett så angår det jo ikke deg hva naboene velger.Hvis det er plagsomt, så må du nok flytte, ja 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Hva med å forklare saken til huseier og be dem sende beboerne en oppfordring til å overholde noen standard husordensregler, det vanlige er ro mellom kl.23 og 06/07.Typiske borettslag/sameieregler er slik som dette eller ligende: Fra kl. 23.00 til kl. 06.00 skal beboere vise særlig hensynsfullhet overfor naboer. Dette gjelder også bruk av vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketromler og lignende. Skal det holdes selskaper som medfører støy, bør naboene varsles på forhånd. Pigging og boring i betong må ikke skje mellom kl. 20.00 og kl. 08.00. Anonymkode: 144dd...f93
bush babe Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Hva med å forklare saken til huseier og be dem sende beboerne en oppfordring til å overholde noen standard husordensregler, det vanlige er ro mellom kl.23 og 06/07.Typiske borettslag/sameieregler er slik som dette eller ligende: Fra kl. 23.00 til kl. 06.00 skal beboere vise særlig hensynsfullhet overfor naboer. Dette gjelder også bruk av vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketromler og lignende. Skal det holdes selskaper som medfører støy, bør naboene varsles på forhånd. Pigging og boring i betong må ikke skje mellom kl. 20.00 og kl. 08.00. Anonymkode: 144dd...f93Men å gå fram og tilbake på stua/soverommet må jo være lov hele natten hvis det er et behov? Uten at det kan kalles støy. Og ja, forskjellige kulturer, forskjellige leggetider. Man skal ikke lengre enn til sydlige europa før det er ganske annerledes, særlig hvis barna ikke må opp om morgenen. Så da må du nok dessverre flytte, siden de på en måte ikke gjør nok bråk til at du kan klage heller...
ops2 Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Jeg tror ikke det er kulturen, for hadde foreldrene jobbet/studert så hadde døgnrytmen vært annerledes. De må stå opp tidlig i Syria også når de jobber. Jeg regner med at de ikke har noe å gjøre, og at de har snudd døgnet? Jeg tror norske voksne som ikke har noe å gjøre om dagen sover lenge og er oppe om natten også.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 Hadde det hjulpet å bodd under oss da vårt barn var 2 år, og våknet 01.00 hver natt, og hylte/gråt høyt av og på i 3-4 timer?Tror vi hadde det sånn i ett år... (Noe vi foreldre nok bar ganske mye preg av, der vi gikk i koma hver dag...) Du kan ikke forvente at alle har samme leggetider som deg. Og skal du bo i 1. etg i en 4 manns bolig, så må du antageligvis tåle å høre at folk går på gulvet i etasjen over deg, også når du skal sove. Anonymkode: 4c06e...39c
KoneBanker Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Hei din dumme ku! Barn burde få lov til å være oppe så lenge de vil. Hilsen veldig sint mann!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå