AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Snakker her om småbarnsforeldre. Jeg har ikke småbarn, men en i familien har. Hun er hjemmeværende og har to unger i bhg. hele dagen.Om noen i fam. ringer, så er svaret...du jeg er veldig opptatt nå. Jeg ringer deg senere. Blir ikke gjortSender en mld, så er svaret at her stresses det....har ikke tid. De ble nå bedt i barnedåp i romjulen, men da er de opptatt igjen.De sendte ut mail til fire medlemmer av familien, at i år har de ikke tid til å skrive julekort. De fleste har gitt de opp, og tar det som et hint at de ikke ønsker kontakt.Så ser en facebooksiden deres, kunne de brukt halve tiden de brker der til eks svare på mld eller noe....Stresset de har er sånn selvpåført.En i fam traff henne her om dagen, og hun spør hva hun gjør på, og hn svarer at nå skal jeg hjem og steke to kaker til jul. Nei, det har ikke jeg tid til, jeg har to små barnJeg selv jobber selvstendig,og arbeidsdagen ert slett ikke 7.5 timer. Har dårlige foreldre,og annen familie. Jeg bruker ikke dette for ting jeg ikke rekker osv. Men for henne så har jeg visst allverdens tid. Anonymkode: 881fd...301 3
ekkoet Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Det er persontypen langt mer enn hva man faktisk har å gjøre.Noe er fordi de ikke er effektive, noe er fordi de begraver seg i en tanke om at jeg "jeg har så mye å gjøre at jeg får ikke gjort noe" og resten kommer an på om man er ja-person eller nei-person.Jeg skal ikke ta noe bort fra det at mange lever i en tidsklemme og kan med rette forklare den med småbarn, men det er ikke slik at alle gjør det. 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 ja, rart det der- hjemmeværende og barn i barnehagen? Da handler det om dårlig prioritering Anonymkode: 1699d...1b4 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Småbarnsforeldre har ikke enerett på å ha en hektisk hverdag.At småbarnsforeldre kan ha det travelt er det ingen tvil om. Det kan være veldig vanskelig å planlegge ting, eller at ting må avbrytes i full fart, fordi det å ha små barn oftere enn hos andre medfører at uforutsette ting skjer, men de aller fleste har tid og mulighet til å ringe opp igjen, eller sende en sms hvis de vil.Som @ekkoet sier, er det mennesketypen som avgjør, ikke om du tilhører gruppen småbarnsforeldre eller ikke. Anonymkode: a2873...d78 1
Nuith Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Jeg er småbarnsforelder og med "hektisk hverdag" mener jeg at jeg ikke har tid til å studere i tillegg til min 130% jobb, oppfølging av barnet, kjæledyr, hus å holde rent (det ble plutselig 10 ganger så mye jobb med barn..) og et kjæresteforhold som helst skal vedlikeholdes litt. Men tid til å bake 7 slag kaker til jul får jeg uansett, og julekort også.
Gjest Marillia Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 Jeg har vært gjennom alle årene med barn, og småbarnstiden var for meg IKKE den meste hektiske, det var selvsagt travelt i perioder, men de årene fra ca 8-14 år var mye verre. Dette pga det var mye mer kjøring til trening og kamper, og med tilhørende møter, avslutninger og helger som gikk bort til turneringer.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Du glemmer at det å ha dårlige foreldre, hektisk hverdag og annet stress ikke er noe som gjelder bare barnløse. Foreldre har dette i like stor grad og de har da opptil flere barn som skal tas vare på i tillegg. De færreste er klar over hvor mye tid og energi barn krever før de får barn selv. Ja, mange skaper ekstra og unødig stress, men de fleste er ikke stresset pga dette men fordi det ER mer slitsomt å ha barn enn å ikke ha det. Anonymkode: 7c83b...5bf 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #8 Skrevet 16. desember 2015 Du glemmer at det å ha dårlige foreldre, hektisk hverdag og annet stress ikke er noe som gjelder bare barnløse. Foreldre har dette i like stor grad og de har da opptil flere barn som skal tas vare på i tillegg. De færreste er klar over hvor mye tid og energi barn krever før de får barn selv. Ja, mange skaper ekstra og unødig stress, men de fleste er ikke stresset pga dette men fordi det ER mer slitsomt å ha barn enn å ikke ha det.Anonymkode: 7c83b...5bfDet er ikke slik at enten så er du småbarnsforeldre, eller så er du barnløs.Så jeg står på mitt, det kan til tider være travelt å ha små barn, men småbarnsfamilier har ikke enerett på det å ha en hektisk hverdag. Anonymkode: a2873...d78 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #9 Skrevet 16. desember 2015 Jeg tenker at det for noen også handler om at det er litt status å ha det travelt. Merker det på mange jeg kjenner , og kanskje meg selv også innimellom: Man skal liksom ha mange jern i ilden, ha mange vennskap å pleie, mange aktiviteter etc. Ei venninne av meg er singel, har en helt vanlig jobb, ingen faste hobbyer og ikke spesielt stor vennekrets, men travel? Alltid! Anonymkode: 8ba54...118 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #10 Skrevet 16. desember 2015 Ts her. Når du har barn i bhg hele dagen. Blir hentet i firetiden, så har man tid til å vaske klær, husarbeide og matlaging.Når foreldre skal dyrke seg selv hele tiden, må det gå utover noe. Tror det er for sent når barna er voksne og ta opp kontakten med andre.Har hatt småbarn selv, men jeg var i full jobb. Jeg hadde ikke bil til å hente de, tok buss 45 min til jobb, måtte gå et stykke til bha osv.Det var den beste tiden for meg. Anonymkode: 881fd...301
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #11 Skrevet 16. desember 2015 Ts her. Når du har barn i bhg hele dagen. Blir hentet i firetiden, så har man tid til å vaske klær, husarbeide og matlaging.Når foreldre skal dyrke seg selv hele tiden, må det gå utover noe. Tror det er for sent når barna er voksne og ta opp kontakten med andre.Har hatt småbarn selv, men jeg var i full jobb. Jeg hadde ikke bil til å hente de, tok buss 45 min til jobb, måtte gå et stykke til bha osv.Det var den beste tiden for meg.Anonymkode: 881fd...301Du har vært barnløs, du har hatt småbarn, og du har/har hatt større barn - da vet du jo selv svaret på spørsmålet ditt.Jeg får ikke helt taket på hva du egentlig vil diskutere?Vil du diskutere ditt familiemedlem, og hennes likesinnedes, prioriteringer?Vil du diskutere tidsklemma på generelt grunnlag?Eller er det noe annet du er ute etter? Anonymkode: a2873...d78 2
Biloba Skrevet 16. desember 2015 #12 Skrevet 16. desember 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor du må innklage ditt familiemedlem til et nettforum. Hun er vel bare sliten og velger å nedprioritere ting som ikke MÅ gjøres, selv om hun i dine øyne gjør altfor lite. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #13 Skrevet 16. desember 2015 Snakker her om småbarnsforeldre. Jeg har ikke småbarn, men en i familien har. Hun er hjemmeværende og har to unger i bhg. hele dagen.Om noen i fam. ringer, så er svaret...du jeg er veldig opptatt nå. Jeg ringer deg senere. Blir ikke gjortSender en mld, så er svaret at her stresses det....har ikke tid. De ble nå bedt i barnedåp i romjulen, men da er de opptatt igjen.De sendte ut mail til fire medlemmer av familien, at i år har de ikke tid til å skrive julekort. De fleste har gitt de opp, og tar det som et hint at de ikke ønsker kontakt.Så ser en facebooksiden deres, kunne de brukt halve tiden de brker der til eks svare på mld eller noe....Stresset de har er sånn selvpåført.En i fam traff henne her om dagen, og hun spør hva hun gjør på, og hn svarer at nå skal jeg hjem og steke to kaker til jul. Nei, det har ikke jeg tid til, jeg har to små barnJeg selv jobber selvstendig,og arbeidsdagen ert slett ikke 7.5 timer. Har dårlige foreldre,og annen familie. Jeg bruker ikke dette for ting jeg ikke rekker osv. Men for henne så har jeg visst allverdens tid. Anonymkode: 881fd...301Selvfølgelig har ikke småbarnsforeldre enerett på en hektisk hverdag. Og det å ikke ringe opp igjen er direkte frekt.(Med mindre du er selvstendig næringsdrivende for noe a la Forever Living. Da er det en grunn, og det er fordi FL-folk alltid prøver å pushe produktene sine!) Anonymkode: 40f41...17a 1
Frøken Smilla Skrevet 16. desember 2015 #14 Skrevet 16. desember 2015 (endret) Folk er ulikt travle på ulike tider i livet, er min erfaring. Og folk har ulikt syn på hva det vil si å være travel.Selv tror jeg aldri jeg har vært så travel som mitt siste år som student, der jeg forsøkte å sjonglere studier, jobb, et krevende (frivillig) verv, og sosialt liv. Det tryna spektakulært, og jeg endte opp sykmeldt med et elveblestliknende utslett.Årene mellom studietiden og nå har vært travle, for all del, men det har vært mye hva jeg har gjort det til selv. Jobben har krevd mye, og gjort at jeg nok har måttet avslå invitasjoner etc. Som småbarnsmor er livet for så vidt hektisk, men på en annen måte enn tidligere. Nå er det en liten en som er avhengig av at mamma blir ferdig på jobb i tide, eller at middagen er klar til ca samme tid hver dag. Samtidig har jeg blitt mye flinkere til å prioritere bort det jeg ikke har lyst til å gjøre. Jeg synes f.eks det er dritkjedelig å bake julekaker, så det gidder jeg ikke. Før følte jeg at jeg "måtte", nå prioriterer jeg det bort. Hadde jeg derimot valgt å gjøre alt jeg gjorde før jeg fikk barn, i tillegg til å ha ansvar for 2-åringen, ville livet vært veldig, veldig hektisk nå! Endret 16. desember 2015 av Frøken Smilla
Gjest morhjertegod Skrevet 16. desember 2015 #15 Skrevet 16. desember 2015 Småbarnsforeldre har ikke enerett på en hektisk hverdag, tror det kommer an på personlighet, ikke hva folk gjør i hverdagen. Vi er alle forskjellig, det en mener er en hektisk dag, er jo bare blåbær for en annen.Jeg blir feks super stressa om jeg må på shopping, det er det mest hektiske jeg kan tenke meg. Mens andre koser seg og slapper av på shopping. Tror noen blir fortere stresset og hektiske en andre, dermed føler de at de alltid henger etter osv. Noen kan la ting ligge til neste dag, andre må få gjort det med en gang. Ingen fasit på hva en hektisk hverdag er, det er jo hvordan enkel personer opplever det.
MapleSirup Skrevet 16. desember 2015 #16 Skrevet 16. desember 2015 Ts her. Når du har barn i bhg hele dagen. Blir hentet i firetiden, så har man tid til å vaske klær, husarbeide og matlaging.Når foreldre skal dyrke seg selv hele tiden, må det gå utover noe. Tror det er for sent når barna er voksne og ta opp kontakten med andre.Har hatt småbarn selv, men jeg var i full jobb. Jeg hadde ikke bil til å hente de, tok buss 45 min til jobb, måtte gå et stykke til bha osv.Det var den beste tiden for meg.Anonymkode: 881fd...301Folk som er hjemmeværende får et spesielt forhold til tiden. De av oss som er aktive på dagtid blir jo tvunget til å rekke alt etter jobb og i helgene. Alle har sine hektiske dager; hjemmeværende har fler enn andre Selv med 4 barn så er det gjerne andre ting som gjør at jeg kan bli stressa, eler føle det hektisk. Som å måtte jobbe inn tid for å ta fri til tannlege, få hjelp til å levere/hente bil på verksted, ting som går i stykker og alt jeg må huske på Det er mye rundt "meg" , hus, jobb etc. Jeg har aldri lagt skylden på barna for hektiske dager. Jeg har heller aldri følt at livet generetl er hektisk...Tvert imot så er roen viktig.
MapleSirup Skrevet 16. desember 2015 #17 Skrevet 16. desember 2015 Du glemmer at det å ha dårlige foreldre, hektisk hverdag og annet stress ikke er noe som gjelder bare barnløse. Foreldre har dette i like stor grad og de har da opptil flere barn som skal tas vare på i tillegg. De færreste er klar over hvor mye tid og energi barn krever før de får barn selv. Ja, mange skaper ekstra og unødig stress, men de fleste er ikke stresset pga dette men fordi det ER mer slitsomt å ha barn enn å ikke ha det.Anonymkode: 7c83b...5bfJeg er i grunn enig. Men det er også mer slitsomt å gå hjemme enn å være i jobb dersom du er rette sorten. Det er individuelt det også...Sitter mye mellom ørene-
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #18 Skrevet 16. desember 2015 Du klager på at hun har det travelt. Hvorfor det? Har hun ikke lov til å ha det travelt? Bare fordi du mener at hun bør rekke å lage julekort og gå i barnedåp i romjulen (hvem arrangerer barnedåp i romjulen???), så er det ikke sikkert at hun rekker det. Kanskje hun har mer å gjøre enn du tror? Kanskje hun sliter med organisering og dermed er lite effektiv (det gjelder meg, og jeg har jobb i tillegg).Men du spør om foreldre har enerett på en hektisk hverdag. Hvorfor spør du om det? Har hun sagt at du ikke har det hektisk fordi du ikke har ansvar for barn? Anonymkode: 00748...5b8
Que Skrevet 16. desember 2015 #19 Skrevet 16. desember 2015 Enerett nei.... Det er vel helt opp til hver enkelt hva de legger i det å ha en hektisk hverdag. Noen takler stress bedre enn andre og det har vel litt å gjøre med hva man er vandt til.. Selv er jeg mamma til to, student, jobber 1-2 dager i uka, driver med idrett og er barneidrettstrener. Det er hektisk til tider, men da gjelder det å prioritere og å lære seg at man ikke kan ha dårlig samvittighet for alt man ikke rekker.. Har gått på veggen en gang og heldigvis lært av det:) men merker at jeg ikke tåler stress like godt nå som (trodde jeg) gjorde før, så det gjelder å planlegge...
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #20 Skrevet 17. desember 2015 Noen takler/tåler mindre stress enn andre. Noen lager seg stress/tidsklemme fordi de ønsker å gjøre ting veldig rigid: må lage mat fra bunnen kjøpt inn på en spesiell butikk, gjøre husarbeid på faste tidspunkt, barnet MÅ sove ute/inne med en viss påkleding på et visst tidspunkt uansett osv. Noen er ikke så sosiale. Noen skjermer seg bevisst og ønsker å leve i en liten kjernefamilieboble når man får barn. Noen orker bare ikke mer enn det daglige. Noen er hjemmeværende fordi de faktisk ikke klarer å jobbe, da passer det jo godt å ha småbarn og "en undskyldning", men da makter man selvfølgelig ikke hjemmearbeidet godt det heller. Eller bare man er hjemmeværende og trives med det, men føler man må forsvare det i et og alt enten for seg selv eller andre, og derfor drar på litt om hvor hektisk det er/gjør det hektisk.Men det er klart det er mer travelt med barn enn uten, akkurat som det er mer travelt å jobbe enn ikke jobbe. Anonymkode: 770cb...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå