AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Hei. Jeg vet at studielånet er et gunstig lån og ha pga lav rente og at dette i utgangspunktet ikke skal prioriteres. Men jeg har hørt om personer som ikke får høyt nok lån pga de har studielån på feks 100 000 utenom. Eller som min kompis som måtte betale ned studielånet på 50 000 før han kunne få lån i banken. Jeg som da skal kjøpe bolig om et par år er da noe forvirret om jeg bør prioritere å betale ned lånet eller ikke. Jeg sparer fast hver måned minst 5-6000 og betaling til studielånet vil da komme utenom disse.Noen som vet en del om dette? Man skal i utgangspunktet prioritere å spare dersom innskuddsrenta er høyere enn gjeldsrenta, noe den som regel er da studielån har lav rente. Men er det slik at jeg kan få problemer i banken den dagen jeg skal ha meg et boliglån pga jeg har studielån? Anonymkode: 70c16...81f
ajarRun Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Jeg er nesten helt sikker på at mer egenkapital er bedre enn lavere studielån. Dersom banken er uenig kan du jo alltid innfri lånet med sparepengene dine rett før du søker om boliglån på nytt. Siden renten på studielånet er lavere enn boliglån ville jeg heller brukt pengene som egenkapital. Dersom du ikke har fylt opp BSUen er det åpenbart mer lønnsomt å fylle den opp enn å betale ned studielån. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Jeg vet at studielånet er et gunstig lån og ha pga lav rente og at dette i utgangspunktet ikke skal prioriteres. Men jeg har hørt om personer som ikke får høyt nok lån pga de har studielån på feks 100 000 utenom. Eller som min kompis som måtte betale ned studielånet på 50 000 før han kunne få lån i banken. Jeg som da skal kjøpe bolig om et par år er da noe forvirret om jeg bør prioritere å betale ned lånet eller ikke. Jeg sparer fast hver måned minst 5-6000 og betaling til studielånet vil da komme utenom disse.Anonymkode: 70c16...81fDa ligger det nok noe mer bak enn det som fremkommer her. Normalt er det bedre å ha 50.000/100.000 ekstra i egenkapital enn å nedbetale studielånet på 50.000/100.000 nettopp pga den lave renta og gode muligheter for ettergivelse/betalingsutsettelse. Anonymkode: 8efe9...7e5 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Derfor jeg tenkte å høre litt her. Mistenkte kanskje det kunne ligge mer bak. For man hører jo alltid at det må prioriteres å spare. Tror jeg satser på der, og heller eventuelt bruker de ekstrapengene til å betale ned lånet om det er nødvendi. Anonymkode: 70c16...81f
kaleidoskop Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Ring banken og hør Spør om hva de foretrekker, selv om du ikke skal ha lån nå. Men jeg syens det høre fornuftig ut å ha stor egenkapital når du skal kjøpe bolig. Banken kommer til å se at du jevnlig sparer!
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 jeg fikk 1.8m i lån mens jeg fortsatt studerte men hadde signert arbeidskontrakt på jobb etter endt studie i 2014. Da hadde jeg 200k i egenkapital, ikke BSU, 514k i studielån, ingen andre lån, eide to biler og 465k i startlønn. For dama i banken så virket det som hun var interessert i om jeg hadde studielån eller ikke, var ikke så interessert i hvor mye det var på. Anonymkode: 632e1...365
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Prioriter alltid egenkapital (og deretter nedbetaling av boliglån) før studielån.Jeg har nedbetalt bolig og nok penger i banken til å cashe inn studielånet (ikke så mye igjen, det er mange år siden jeg var student). Men jeg beholder likevel studielånet for å slippe å ta opp lån når jeg etterhvert vil trenge ny bil. Så det kommer nok til å løpe helt ut det studielånet. Anonymkode: 56557...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå