Gå til innhold

Er det ok at vedkommende ønsker seg dyre gaver, men gir lite tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det heter julegave. Jeg kan gi hva jeg vil. Vi har ønsker på rundt 2-300 kr og vedkommende har gjerne opp til 6-700 kr.

3 juler nå har vi fått type tøfler eller øredobber bestilt fra ebay. Egentlig ting vi ikke trenger! Blir spurt om vi har noen ønsker. da sier vi gjerne sengetøy, kjøkkenartikler etc.

Tro meg, jeg er ikke opptatt av penger. Men når personen har visse krav av våre gaver så er det jo gjensidig. Jeg må ærlig si meg skuffet når de ønsker dyre ting, eller får ting de ønsker mens vi får ting som overhodet ikke er tenkt på en gang. Relasjonen mellom oss er gode venner. Jeg ønsker ikke akkurat å ta dette opp med personen.

Hva gjør jeg? Beklager et rotete innlegg. Uff.

Anonymkode: 1474c...9b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi tilsvarende tilbake. Slutt å legg penger og omtanke i valg av gave, drit i ønskelisten. Dette kan da virkelig ikke være så vanskelig å tenke seg til selv?

Anonymkode: f6fdd...505

• Liker 2
Skrevet

I min familie er det store inntektsforskjeller. De som har råd til det meste forventer like dyre gaver fra andre. Det er forsåvidt greit. Av og til er det vektige grunner til at man holder igjen på julegavene. Det kan være ting personen har gjort mot man som er vanskelig å tilgi.

Skrevet

Jeg føler at en viss balanse er bra, men jeg kjøper generelt det jeg vil til noen.mjeg blir glad for retur-gaven. Prisen er ikke så nøye igrunn. Det viktigste er at gaven "treffer". Enten at det er tydelig at det er gjort en innsats for å kjøpe noe som er "meg", eller at de kjøper noe jeg ønsker meg😊

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det ok at personer ønsker seg en dyr gave, om h*n får det eller ikke er en annen sak.

Anonymkode: ff6f1...83a

Skrevet

Selvsagt er det ok at personer ønsker seg en dyr gave, om h*n får det eller ikke er en annen sak.

Anonymkode: ff6f1...83a

Kort oppsummert. 

Skrevet

Ok å ønske seg..Men du må jo bare drite i den ønskelisten.

Skrevet

Jeg vet det heter julegave. Jeg kan gi hva jeg vil. Vi har ønsker på rundt 2-300 kr og vedkommende har gjerne opp til 6-700 kr.

3 juler nå har vi fått type tøfler eller øredobber bestilt fra ebay. Egentlig ting vi ikke trenger! Blir spurt om vi har noen ønsker. da sier vi gjerne sengetøy, kjøkkenartikler etc.

Tro meg, jeg er ikke opptatt av penger. Men når personen har visse krav av våre gaver så er det jo gjensidig. Jeg må ærlig si meg skuffet når de ønsker dyre ting, eller får ting de ønsker mens vi får ting som overhodet ikke er tenkt på en gang. Relasjonen mellom oss er gode venner. Jeg ønsker ikke akkurat å ta dette opp med personen.

Hva gjør jeg? Beklager et rotete innlegg. Uff.

Anonymkode: 1474c...9b1

Du noterer deg ønsket. Og så har du tre (reelle) valg.

1. Kjøpe noe tilsvarende som vedkommende gir i retur.

2 (dersom vedkommende gir noe som uten tvil kvalifiserer som "billig ræl") pakke inn fjorårets gave og returnere. Av og til trenger folk en gave de ikke ønsker seg, og en realitetsorientering vil trolig være blant de beste gavene under treet, på sikt.

2. Gå sammen med andre og kjøpe det vedkommende ønsker seg. Men siden tøfler fra ebay vel maks koster 50-lappen så må du finne 12 andre, og det er jo vrient...

Anonymkode: e6c0e...612

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det man burde gjøre er og si hva du har råd til. Om noen sier de vil ha noe til flere 1000 kr bare si at du ikke har råd til det.

Det er hva jeg gjør. Og om de ikke kan komme på noe billigere til noe som ikke koster mer en mellom 200 og 500. Så får de ingenting av meg.

Om folk synes jeg er gjerrig fordi jeg ikke gidder å bruke mer en 500 kr på julegaver så er det noe jeg bryr meg fint lite om.

Det er selvsagt ok å ønske seg ting. 

Skrevet

"Vi"? Får vedkommende én gave fra flere? Og skal vedkommende gi til flere enn én? I hovedsak bør forventninger settes i sammenheng med ressurser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...