Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir mer og mer overbevist om at karma faktisk til en viss grad eksisterer. Uansett lurt å tro det  -for da oppførerer man seg iallefall nogenlunde bra - om man frykter dårlig karma.

Tror du på karma? Har du eksempler?

Anonymkode: 516c9...9bc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei. Finnes så mange gode mennesker som dør tidlig, eller opplever mye de ikke skulle ha opplevd. Så jeg ser ikke helt hvor du får karmaen her..

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror på karma, og skjebnen. Jeg tror at alt som skjer, skjer for en grunn.

Anonymkode: bc536...41e

• Liker 1
Skrevet

Nei, ser ingen grunn til å tro på karma. For å stjele litt inspirasjon fra Stephen Fry; Hva slags forferdelige ting har barn med beinkreft gjort?

• Liker 9
Skrevet

Tror faktisk litt på det da jeg har sett ganske kjipe mennesker bli ganske lei seg mot slutten av livet. De tynges. Og får sykdommer. De må leve med den svarte samvittigheten sin. Kan ikke løpe for evig mot skjebnen.

Skrevet (endret)

Tror faktisk litt på det da jeg har sett ganske kjipe mennesker bli ganske lei seg mot slutten av livet. De tynges. Og får sykdommer. De må leve med den svarte samvittigheten sin. Kan ikke løpe for evig mot skjebnen.

De gode og snille menneskene som det ikke finnes noe vondt i må også slite med de samme sykdommene. 

Endret av Taklampe
  • Liker 7
Skrevet

Nei, overhodet ikke. Selvsagt får noen drittsekker svi for det, eventuelt dårlig samvittighet på sine eldre dager, men det har ingenting med noen overnaturlig "balanse" å gjøre. Det hadde nok kanskje vært fint om det var sånn, men jeg ser absolutt ingen tegn til det og har null tro på at det er slik.

Anonymkode: 3621a...4c2

• Liker 1
Skrevet

Nei, men morsomt å bruke begrepet en gang iblant. 

Skrevet

Nei, livet er blodig urettferdig. Hvilken "urett" skulle liksom fattige eller syke barn gjort?

Anonymkode: 7dae6...dbf

Skrevet

Nei. Som flere har skrevet: Alt for mange gode mennesker opplevd helt forferdelige ting, dødd for tidelig. Både unge og gamle. Ser ikke helt karmaen der

Skrevet

Som man reder ligger man. Men vil ikke kalle det karma. 

Anonymkode: 13fce...3b8

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tanken med karma er vel at man bøter for noe man gjorde i et tidligere liv, så om man får kreft pga karma, spiller det liten rolle om man nå er et barn eller et eksepsjonell snillt menneske i dette livet.. Man kan ha vært et rasshøl i det andre livet.

Anonymkode: f7822...4b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur på en form for karma. 

Jeg trur onde handlinger bidrar til at man mister kontakten med den gode siden av seg selv, og uten den så kan man ikke oppleve virkelig lykke. 

Anonymkode: 1ca6a...d8a

• Liker 1
Skrevet

ja. på en måte. etter å ha sett side opp og side ned med beskrivelser om hva dere anser er karma, etc så tror jeg på det.

Anonymkode: 4529c...385

Skrevet
Den 12/16/2015 at 8.27, AnonymBruker skrev:

Som man reder ligger man. Men vil ikke kalle det karma. 

Anonymkode: 13fce...3b8

ja. et bedre ordvalg enn karma i grunn, what goes around comes around. forhåpentligvis på en litt mer oppegående måte, men for det...

Anonymkode: 4529c...385

Gjest cheshirecat
Skrevet

Ja, tror på karma, ingen tvil. Og har sett det tusen ganger i min levetid. Viktig dog å presiserer at de som opplever forferdelige ting (barn som dør osv) - ikke har noe med "karma" - å gjøre. Tror dog at mennesker som genuint er onde, jævlige, kjærlighetsløse og tragiske - får i retur til syvende og sist den samma møkka de sender ut.. Og vi som har vært gode og snille og flinke "underdogs" får også vinnerkortene på hånda til slutt. Sånn føler jeg det iallefall. 

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Tror på karma ja. Tror også på noe som ikke har navn, men som sårer folk som er gode mennesker og ikke fortjener all dritten de får. 

Skrevet

Nei, for noe tull. Livet er urettferdig. Mange gode mennesker går bort tidlig, får masse å stri med osv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror ikke på karma i løpet av ens levetid i allefall, synes det er ganske naivt å tro at samtlige mennesker som gjør jævelskap får det i retur i løpet av deres levetid. Og jeg har vært borti mange som ser ut til å leve livets glade dager til tross for deres handlinger, nå vet jeg jo selfølgelig ikke hvordan resten av livene deres vil utspille seg, men dog. Og det er vel flust av eksempler opp gjennom historien på mennesker som ikke ser ut til å ha blitt påvirket av dette? Lidelsene ett menneske kan påføre andre mennesker er jo uansett langt større enn lidelsene det er mulig for det ene mennesket å oppleve i løpet av en livstid. Det er jo et ubestridelig matematisk faktum og det finner man jo en rekke eksempler på opp gjennom historien. Så sånn sett synes jeg karma er et svært ulogisk konsept så fremt det er begrenset til en levetid vel og merke.

Men så er jo jeg en utpreget kyniker og det skal riktignok også sies at jeg tror på et liv etter døden, og at ens handlinger her i dette livet vil ha ringvirkninger i evigheten. Så sånn sett tror jeg jo på karma, bare ikke nødvendigvis i dette liv. Men vil presisere at jeg ikke er hinduist, og tror ikke at det er noe risiko for at jeg blir gjenfødt som en kakkerlakk i det neste liv uansett hvordan jeg oppfører meg. Det gir jo uansett ingen mening da en kakkerlakk ikke er "self aware", og en slik eksistense dermed vil være fullstendig meningsløs.

Edit: Etter å faktisk ha lest om det er læren om karma forskjellig i hinduistisk og buddistisk lære. I buddistisk lære er det at handligene får konsekvenser her og nå, i hinduismen er det at det får konsekvenser for fremtidige liv. Hvilken definisjon av karma er det du legger til grunn med denne tråden TS?

Endret av Suppemann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...