Gjest erteblomst Skrevet 15. desember 2015 #1 Del Skrevet 15. desember 2015 Denne uken er det nissefest i bhg. Må/bør jente 3,5 år ha nissedrakt? Egentlig har jeg tenkt til å kle på henne rød kjole, nisselue og tegne fregner. Jeg tenker hun kommer til å bli en flott nissejente, men: i fjor var hun den eneste som ikke hadde slik drakt/kjole kjøpt på Nille el. Det er ikke at vi ikke har råd til å kjøpe en slik drakt hvert år, men jeg synes det er fint å bruke noe man har, synes ikke draktene virker behagelige å gå i (puster ikke osv), (synes også at de er "glorete", men ikke et viktig argument her), jeg ønsker ikke bidra til kjøpepress og "uniformering" av barna. Med det siste mener jeg at alle barna må være like for ikke å falle utenfor. Ingen vil at sitt eget barn skal falle utenfor, mem er det ikke vi voksne som har ansvar for at barna "godtar" at ikke samtlige er "Elsa" på karneval og alle jentene har egen nissekjole? Er jeg sær som ikke har tenkt å anskaffe drakt? synes bare det er litt trist å tenke på at mange sikkert ikke ønsker å kjøpe drakt av ulike grunner(pris, miljø,tid, ser ikke behovet osv), men gjør det likevel fordi de ikke vil at minsten skal være den eneste ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamalama Skrevet 15. desember 2015 #2 Del Skrevet 15. desember 2015 Nei, det er ikke sært! Dessuten er det jo mye koseligere enn nissedrakt :-). I barnehagen mine barn gikk i var det både barn med nissedrakt, barn med bare nisselue og barn kledd slik du tenker å kle opp din datter. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #3 Del Skrevet 15. desember 2015 Synes det høres bare fint ut jeg:) Anonymkode: 2fe07...bdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 15. desember 2015 #4 Del Skrevet 15. desember 2015 Sender min gutt avgårde i nisselue, gidder ikke å kjøpe en nissedrakt bare for et par timer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #5 Del Skrevet 16. desember 2015 Du skriver at hun i fjor var den eneste uten nissedrakt. Var det et problem for henne i fjor? Opplevde hun seg utenfor? Fikk hun ubehagelige kommentarer? Sa hun noe om at hun gjerne ville hatt drakt som de andre? Eller hadde hun en fin dag? Hvis det gikk fint i fjor, er det virkelig ingen grunn til at det ikke skal gå fint i år også. Hvis hun derimot opplevde det som ubehagelig i fjor, ville jeg kjøpt en drakt i år. Ikke fordi jeg mener alle må være like, men fordi jeg hadde ønsket at barnet fikk en fin dag. Anonymkode: 5599d...533 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 16. desember 2015 #6 Del Skrevet 16. desember 2015 Min får i år bruke strikka Mariuskjole, flette håret med røde strikk i, røde kinn, rød nisselue og røde nissesokker. Å kjøpe en hel nissekjole kun for et par timer, gjør jeg ikke hvert år, det er såpass dyrt, og ungene har det like gøy for det om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erteblomst Skrevet 16. desember 2015 #7 Del Skrevet 16. desember 2015 (endret) Du skriver at hun i fjor var den eneste uten nissedrakt. Var det et problem for henne i fjor? Opplevde hun seg utenfor? Fikk hun ubehagelige kommentarer? Sa hun noe om at hun gjerne ville hatt drakt som de andre? Eller hadde hun en fin dag? Hvis det gikk fint i fjor, er det virkelig ingen grunn til at det ikke skal gå fint i år også. Hvis hun derimot opplevde det som ubehagelig i fjor, ville jeg kjøpt en drakt i år. Ikke fordi jeg mener alle må være like, men fordi jeg hadde ønsket at barnet fikk en fin dag. Anonymkode: 5599d...533Hei! Nei, ikke som jeg kunne registrere. Eneste var at hun ikke ville ha på nisseluen. Men da var hun to år, og det er jo litt forskjell på en 2 og 3 åring mtp sosialisering/gruppe. På karneval i vinter var hun den eneste som ikke var prinsesse/Elsa. Hun ville selv være noe annet. Noen lo da hun kom (tror egentlig ikke de lo AV henne) og hun ble usikker helt til alles favorittvoksen kom utkledd som det samme som henne. Jeg vil jo ikke bevisst gi barnet mitt en dårlig dag. Samtidig tenker jeg at hvordan har vi havnet der at hvis man ikke har på seg nisse-eller elsakjole, får man en dårlig dag i bhg?? (Ikke ment som svar på at du ville kjøpt kjole for å gi en fin dag, mer en generell betraktning) Endret 16. desember 2015 av erteblomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 16. desember 2015 #8 Del Skrevet 16. desember 2015 Hei! Nei, ikke som jeg kunne registrere. Eneste var at hun ikke ville ha på nisseluen. Men da var hun to år, og det er jo litt forskjell på en 2 og 3 åring mtp sosialisering/gruppe. På karneval i vinter var hun den eneste som ikke var prinsesse/Elsa. Hun ville selv være noe annet. Noen lo da hun kom (tror egentlig ikke de lo AV henne) og hun ble usikker helt til alles favorittvoksen kom utkledd som det samme som henne. Jeg vil jo ikke bevisst gi barnet mitt en dårlig dag. Samtidig tenker jeg at hvordan har vi havnet der at hvis man ikke har på seg nisse-eller elsakjole, får man en dårlig dag i bhg?? Nettopp! Det skal ikke være sånt press allerede i barnehagen. Dette er jeg litt opptatt av at mine barn skal lære seg. Man MÅ ikke ha akkurat det samme som alle andre, og man kan ha det like gøy uten å være uniformert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 16. desember 2015 #9 Del Skrevet 16. desember 2015 Det der har faktisk blitt et problem de siste årene. "Hæ, hæ, du er ikke ordentlig nisse!" og liknende kommentarer er fryktelig sårt å få. Spesielt siden de gjerne kommer fra de større ungene. Jeg syns det er flott at noen står mot presset om at alt skal passe inn i en stadig snevrere A4-form. Men jeg ville vært føre var og tatt en prat med de voksne om at du ut fra erfaring tror hun kan være eneste uten kjøpedrakt, og be om at de voksne har ekstra fokus på om det kommer slengbemerkninger etc, slik at de kan få slått ned på det umiddelbart.Riktig god nissefest! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cherry blossomed. gone. Skrevet 16. desember 2015 #10 Del Skrevet 16. desember 2015 kan hun ikke ha bare en nisselue da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erteblomst Skrevet 16. desember 2015 #11 Del Skrevet 16. desember 2015 kan hun ikke ha bare en nisselue da.jo, det har jeg. Og røde klær og sminke:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 16. desember 2015 #12 Del Skrevet 16. desember 2015 Vi pleier aldri å kjøpe inn sånne ting, hverken til Lucia eller nissefest. Vi bruker det vi har, og ungene er fornøyd med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #13 Del Skrevet 16. desember 2015 Her hadde mini en nissepysjamas som ennå passet fra i fjor. Hadde han ikke hatt det så hadde jeg glatt trødd på han en rød skjorte eller genser og nisselue. Når jeg leverte han så så jeg at de fleste barna hadde nisselue men langt i fra alle hadde kostyme på. Anonymkode: 6bf8e...96b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #14 Del Skrevet 16. desember 2015 dette har de ansatte i barnehagen et ansvar for- de må ta tak i kommentarer med en gang. Og synes det er på tide å ta tak når alle barna har samme kjøpte nissedrakt, de har ansvar for at det er mangfold og romslighet Anonymkode: 7b2a0...0d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #15 Del Skrevet 16. desember 2015 Jeg har nettopp levert en "nisse" i barnehagen med rød strømpebukse, rød genser og en godt brukt nisselue som vi fant i boden. Har inntrykk av at dette er helt vanlig å gjøre, i barnehagen vår er det en salig blanding, og de som har flere barn går gjerne for de kjappe løsningene og legger ikke så mye i det.Hvis du synes det er et problem, kan du be personalet spesifisere at det ikke er nødvendig å kjøpe nytt, det holder med røde klær etc. Anonymkode: 7a353...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 16. desember 2015 #16 Del Skrevet 16. desember 2015 Jeg tror at det er like lurt å lære ungene sine, først som sist, at det er mye kuulere å gjøre sin egen greie ut av ting enn å gjøre som alle andre. Rød kjole og nisselue er jo MYE finere enn de stygge filtdraktene uansett. Små barn trenger å lære at det er ok å gå sine egne veier, og det kan gjerne begynne med nissedrakten i barnehagen! Å være den eneste uten nisselue og rød genser når alle andre har på nisseklær er noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ennasus Skrevet 16. desember 2015 #17 Del Skrevet 16. desember 2015 Jeg fikk aldri nissekjolene i løpet av oppveksten min, selv om jeg hadde lyst på.Ble folk av meg og Fra spøk til alvor: enig med palamina over her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 16. desember 2015 #18 Del Skrevet 16. desember 2015 Etter ørten år som ped.leder i barnehage, synes jeg jo unger med rød genser, røde kinn med fregner feks, ei nisselue og kanskje en strikkekjole eller noe er vel så sjarmerende nisser som disse med glorete Nille-kjoler (som særlig jentene ofte elsker, da....)Men helt seriøst - hvis dette er en "greie" i barnehagen der, så må personalet ta tak! Det er ikke vanlig at det bare er ett barn uten kjøpt nissekostyme! Som regel har det vært 50-50 der jeg har jobbet.... Noen nissekostymer, noen nissepysjer, røde strømpebukser, røde gensere, strikkekjoler, ullbukser, fleecebukser - mye man kan bruke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #19 Del Skrevet 16. desember 2015 Eldstejenta mi har hatt vanlige røde kjoler et par år nå. Delvis fordi jeg ikke synes de vanlige nissekjolene er så fine, men også fordi andre kjoler kan brukes flere ganger. I år ender vi opp med en rød nissedrakt fordi hun insisterte på det selv. Anonymkode: e72d5...c30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 16. desember 2015 #20 Del Skrevet 16. desember 2015 Synes det er kjempeflott at smånissene kommer med røde kinn, fregner og røde klær, det er helt unødvendig å kjøpe nissedrakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå