AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 Hei. Barnet mitt på to år har blitt diagnosert med skarlagensfeber i dag. Jeg trodde dette var en "gammel" sykdom som ikke var så vanlig lengre? Noen som har hatt dette? H*n har feber, utslett, hovne mandler og kaster opp. Vil ikke spise men drikker heldigvis godt. Allmenntilstand er ok. Vet huden kommer til å flasse av om en ukes tid, er dette vondt/plagsomt for barnet? Anonymkode: e2a25...821
felgen Skrevet 15. desember 2015 #2 Skrevet 15. desember 2015 Jeg hadde det da jeg var russ, så er kanskje litt annerledes for et lite barn. Foe min del var halsbetennelsen og utslettet (som klødde helt forferdelig) det verste. Jeg flasset veldig lite etterpå, så var ikke plagsomt. Matlysten var helt på bunnen, jeg klarte bare suppe og drikke, så sikkert lurt å kjøre på med ymse flytende. Alt i alt var ikke sykdommen verre enn en litt kjip influensa med utslett, men pass litt på feberen. Hos meg var den veldig ustabil og til tider ganske høy. God bedring til barnet ditt!
MockingJay Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 Hadde det da jeg var 3 år, i 1996. Husker det faktisk veldig godt, for lå i stua på en madrass under hele bursdagsselskapet mitt. Så bar mamma meg litt rundt når vi (barna) flyttet på oss.Husker egentlig bare at jeg hadde utrolig vondt i halsen og vondt i kroppen. Mamma sier jeg sov enormt mye også. Fikk endel følge sykdommer rett etterpå og var totalt syk og borte fra bhg i 6 mnd. Får seriøst frysninger av å se bilder av sengetøy settet jeg brukte mest da, husker bare hvor dårlig kroppen var.Håper de er kommet litt lengere i dag, og at det går fort og greit med lillingen!
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Tusen takk for svar begge to Så bra at du som hadde det i russetiden kom deg greit gjennom! Håper det ikke ødela for mye av feiringen.H*n eier ikke matlyst så det går i flytende, smoothies, yoghurt og lignende.Uff stakkars deg, og så på bursdagen din også... Barnet får vanligvis ikke noe særlig feber ved sykdom og har på det meste hatt 38.5. Høres ut som du ble veldig hardt rammet.Listen over følgesykdommer er jo både lang og skremmende, kan jeg spørre hvilke du fikk og hvordan foreldrene dine la merke til det? Vi har fått flytende antibiotika og barnet har mindre utslett i dag men er slappere i formen. Veldig glad for at vi gikk til legen, jeg trodde i utgangspunktet at det var atopisk eksem men den ekstremt dårlige ånden til barnet gjorde at jeg ville sjekke halsen så det var jo veldig flaks at det luktet så sterkt. Skarlagensfeber hadde aldri falt meg inn en gang. Anonymkode: e2a25...821
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Vår fikk skalargensfeber før han fylte ett. Fikk raskt antibiotika, merket ikke noe til følgesykdommer. Gikk raskt over.Ammet fremdeles, ble mye mm og lite annet de dagene sykdommen varte. Anonymkode: 47d9f...50c
Millimani Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 Jeg hadde skarlagensfeber da jeg var 5 år, på slutten av 1980-tallet. Husker at jeg følte meg ikke noe særlig syk den dagen mamma og pappa sa at jeg skulle til legen fordi jeg hadde skarlagensfeber. Fikk flytende antibiotika. Huden begynte å flasse etter noen dager, det var ikke smertefullt i det hele tatt
QueenOfTheSidewalk Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Tusen takk for svar begge to Så bra at du som hadde det i russetiden kom deg greit gjennom! Håper det ikke ødela for mye av feiringen.H*n eier ikke matlyst så det går i flytende, smoothies, yoghurt og lignende.Uff stakkars deg, og så på bursdagen din også... Barnet får vanligvis ikke noe særlig feber ved sykdom og har på det meste hatt 38.5. Høres ut som du ble veldig hardt rammet.Listen over følgesykdommer er jo både lang og skremmende, kan jeg spørre hvilke du fikk og hvordan foreldrene dine la merke til det? Vi har fått flytende antibiotika og barnet har mindre utslett i dag men er slappere i formen. Veldig glad for at vi gikk til legen, jeg trodde i utgangspunktet at det var atopisk eksem men den ekstremt dårlige ånden til barnet gjorde at jeg ville sjekke halsen så det var jo veldig flaks at det luktet så sterkt. Skarlagensfeber hadde aldri falt meg inn en gang.Anonymkode: e2a25...821Nyrebetennelse var vanlig etterpå i gamledager før man hadde penicillin. Får man penicillin raskt, tror jeg man er sikret mot mange følgesykdommer.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #8 Skrevet 16. desember 2015 Godt å se at de fleste som svarer ikke har hatt noe særlig komplikasjoner! Barnet var hos legen dagen etter at utslettet slo ut så da er vi nok ganske trygge. Anonymkode: e2a25...821
Silfen Skrevet 16. desember 2015 #9 Skrevet 16. desember 2015 Alle mine har hatt det. De to eldste ante jeg ikke at det var det engang før de begynte å flasse inne i hender og under føtter. Yngste ble innlagt, men hun hadde ikke vanlig forløp og lå inne en liten uke, men vi ble skrevet ut når de fant ut hva det var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå