Gå til innhold

Ryddesjau!

BritElin

Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg begynt på ryddesjauen jeg har utsatt altfor lenge. Må rydde ut av 2 skaper på det minste soverommet for at minsten skal få ha klærne sine der. Men hvor skal jeg gjøre av alt jeg samler på????

Noen med gode tips om hvordan dere tar vare på barnetegninger, servietter og glans (som jeg samlet på da jeg var liten), rammer som ikke er i bruk, gamle klassebilder, alle slags gamle papirer som f.eks betalte regninger og andre ting som er "kjekt å ha". Skulle ønske jeg kunne lukke øynene og bare kaste men det klarer jeg ikke, tenker både på resirkulering og at andre kakskje kan ha bruk for det (=levere til Fretex). Har også den leie (u)vanen at jeg kaster ting jeg ikke skulle kastet og tar vare på unødvendige ting. (lukket faktisk øya tidligere i dag da jeg kastet mange BAM, foreldreog barn og ditt håndarbeide. Fra 1994 og har ikke sett i dem siden jeg fikk dem)

Takker for tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt i bruk banankasser jeg da. Skriver utenpå hva det er jeg har lagt nedi og har et system på det. De er så greie å stable bort. Har en liten plass kan en sette de oppå hverandre i ganske høy stabel uten at det blir ustøtt, eller så kan en sette to/tre esker etterhverandre slik at det blir som et "bord" og en igjen kan ha annet oppå. Forutsetter jo så klart at dette er ting som en ikke bruker så ofte, men som er "kjekt å ha". Klær, sko og andre ting som ikke er i bruk lenger, men som andre kan ha glede av har jeg gitt bort til diverse innsamlinger.

Dersom du ikke vil ta vare på ukeblader osv så kan du jo for ex levere dem i en brukthandel. Folk er jo på jakt etter så mangt av blader og tidsskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle regninger som er betalt kan du i hvert fall kaste med god samvittighet. Har du ikke hørt noe de siste tre årene er saken ute av verden uansett :-)

I våre dager greier man seg godt uten de fleste papirer, men fødselsattest, dåpsattest, vitnemål og attester er greit å ha. (Særlig det siste, siden disse ofte ikke oppbevares av mer eller midre seriøse arbeidsgivere man gjerne har...).

Gamle ukeblader kan man gjerne gi bort. De er morsomme, men bare dersom man slipper å lagre dem selv. (Kastet komplette årganger av ganske mange da jeg flyttet sist...). Hva med å ha de tre siste årgangene i en eske/kiste på hytta? Fant 4 - 5 nummer av 10 år gamle "Maison" og "Bonytt" og de er, i beste fall, av historisk verdi. (Har ikke fått beskjed om å bevare dette materialet for ettertiden. Det tar Nasjonalbiblioteket seg av... Alle tidskrift/blader som utgis i Norge pliker å sende 2 ex. dit).

Gamle klassebilder har også begrenset verdi, men der deltok man tross alt selv :ler: . Lagres i rull og tas frem ved behov. (50 klassebilder tar ca. like mye plass som en vanlig collegegenser...).

Det jeg er kjempeglad for at noen tok vare på er barnetegningene mine! Jeg tegnet som en gal på 100 meters ruller og selvfølgelig er ikke alt bevart, men det som var verdt å ta vare på finnes ennå!

Jeg var i det hele tatt et kreativt barn, så mange av mine "verk" finnes ennå. Noen av dem er jeg imponert over selv i dag.

Tipset er vel at du tar vare på ting som viser hvordan barnet ditt utviklet seg/viste spesielle evner i forhold til da det var 4 - 6 år og hva de laget/utrettet fra 12 - 15. Ingen kan på forhånd vite hva som blir viktig i fremtiden, men hvis barnet ditt (2 eller 17 år gammelt) kommer hjem med og overrekker noe med stjerner i øynene er det verdt å ta vare på. (Skjevsnekrede krakker med "Kjære mor" ingravert er sjelden det, men det avhenger av barnet...).

Hva jeg angrer på at jeg har kastet:

De utførlige dagbøkene/leksebøken jeg skrev på ungdomsskolen

Noen av de klærne jeg kjøpte da (Jobbet hele sommeren for å kjøpe et plagg!)

Alle bildene jeg pleide å ha i lommeboken på den tiden

Hva som tar stor plass, men som jeg ikke greier å kaste:

Alle kompendiene og oppgavene mine

Fagbøker som helt klart er utdatert

Hr. Leo og jeg sto senest sist helg og studerte det sistnevnte og var enig om at det får lov til å bli der. Min inspirasjon til å studere var nemlig min mors, mer enn sirlige, herbarium... Mine mer enn sirlige førte kassadagbøker kan kanskje bli neste generasjons inspirasjon :ler:

Ja ja... Tanken er jo å ta vare på det som betyr noe... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...