..... Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 vi har til nå hatt verdens snilleste hund. Aldri gjort noe galt mot noen. I dag skjedde det som vi aldri hadde trodd skulle skje, hunden bet sønnen vår....Hunden lå ute og hadde et kjøttbein, sønnen vår var ute, og så ikke at han hadde bein, så han la seg ned til hunden, og da hogg hunden til, for han trodde han skulle ta beinet. Det ble en tur på legevakten og ett sting. Ungene hysteriske fordi de er så redde for at hunden skal bli avlivet. Han som ble bitt føler det er hans skyld, og det nytter ikke å si det motsatte. Hunden er nå fjernet mens vi avgjør hva vi skal gjøre videre. Første innskytelse er avlivning, men er det det riktige? Jeg tenker da i forhold til at hunden aldri har gjort noe galt før. Han skjønner jo heller ikke hva han har gjort nå. Tar også litt på oss skylden i forhold til at vi glemte å si til sønnen vår at hunden hadde kjøttbein. For da vet de at de ikke skal gå bort til han. Tenker også på skyldfølelsen som sønnen vår føler nå. Hadde du tatt livet av hunden eller hadde du vurdert andre muligheter? Isåfall hvilke?
Ulven Skrevet 15. desember 2015 #2 Skrevet 15. desember 2015 Selvfølgelig hadde jeg ikke avlivet hunden!Man lar aldri en hund ligge med mat/bein når det er barn i nærheten. Aldri! Når dette da allikevel skjedde er det dere som har sviktet deres ansvar, og ikke hunden som har gjort noe galt. 40
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 Skjønner at dette ikke er lett for dere. Dette var ett uhell som ikke skulle skje, men det skjedde. Jeg hadde pratet med ungene om hunden, om instinkter og at de må være forsiktige og ta ansvar (dere har sikkert hatt en slik samtale allerede, men godt å ta en på ny.) ungene har nok lært av dette, og jeg ser ingen grunn til å avlive hunden. Jeg hadde hentet hunden og vert litt mer forsiktig med tanke på at barn ikke skal være alene med dyr. Ungene vet nå hva som kan skje, de har lært og de er bekymret for sin firbente venn. La de få en sjanse til det fortjener både barn, dere og hunden. Anonymkode: 1943e...1b8 10
..... Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #4 Skrevet 15. desember 2015 De er jo egentlig klar over akkurat det, men vi glemte å si fra at han hadde bein og han så ikke det heller i og med at det var mørkt ute.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #5 Skrevet 15. desember 2015 På grunn av at situasjonen er som den er, og ansvaret for bittet er deres, samt at barna vet hvorfor det som skjedde skjedde og har et veldig ønske om at den skal få leve, ville jeg tatt en prat med barna og hentet hunden hjem igjen. Jeg ville aldri latt hunden fått bein på samme måte igjen, da måtte den ha vært et sted barna ikke kom til. Anonymkode: 84700...7d3 6
Gjest 123Sol Skrevet 15. desember 2015 #6 Skrevet 15. desember 2015 Det er deres feil og ikke hundens. ergo, ikke avliv eller gi den bort
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #7 Skrevet 15. desember 2015 Btw er det bare tull at en hund som har bitt en gang alltid vil bite igjen. Jeg tok til meg en omplasseringshund som beit samboer. Vi jobbet med den, og den beit aldri igjen. Her vet dere godt hva som trigget, og situasjonen burde være lett å unngå. Anonymkode: 84700...7d3 4
happiest Skrevet 15. desember 2015 #8 Skrevet 15. desember 2015 Ikke avliv hunden!Dere må heller lage en plan for å forebygge at dette kan skje igjen. Eksempel:-Ikke la hunden være alene i et rom kun med barna-Lær ungene at de ikke skal gå for tett opptil hunden når den har noe den leker med/tygger på -Gi bein når barna ikke er tilstede, evt i bur 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #9 Skrevet 15. desember 2015 Det er bare bra sønnen føler skyldfølelse, han sjekket ikke om hunden hadde bein. Og selvfølgelig skal dere ikke avlive den, dette er deres skyld. Det dere gjør fremover nå er å lese dere opp på dempede signaler, benytt skyldfølelsen til sønnen og frykten de andre barna har, og lær de opp godt. Anonymkode: c233d...5b0 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #10 Skrevet 15. desember 2015 Shitt happends. Dyr er dyr og slikt skjer. Driver du med hest blir du sparket, har du hund kommer du til å bli bitt engang, har du katt så blir du klarer. Slik er livet. for å ikke glemme: barn biter barn.Enhver adferd som grunner i naturlig adferd lar jeg gå - litt terskel får man vel ha, og denne får dere vel ta på egen skyld. Anonymkode: 27e20...b79 10
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 15. desember 2015 #11 Skrevet 15. desember 2015 Skjønner ikke at avliving er noe å tenke på engang. Hunden har aldri gjort noe galt og barnet deres var en trussel for hunden så den reagerte egentlig etter hva som er vanlig oppførsel for en hund. Det er faktisk et dyr det er snakk om og man kan aldri være 100% sikre på hva de kan gjøre. Jeg foreslår at dere legger bort avliving og ser hvordan hunden er videre, hvis den biter igjen kan dere gi den bort. Hadde dette hvert en hest som hadde sparka hadde folk sagt ''man skal alltid være forsiktig med hester for de er store dyr''. Hadde det hvert en katt som har klort hadde folk sagt ''ja katter klorer man skal være forsiktig. Når en hund biter skal den bli drept. Idiotisk logikk.
Favole Skrevet 15. desember 2015 #12 Skrevet 15. desember 2015 I et slikt tilfelle hadde jeg ikke valgt avlivning. Dette var en situasjon som lett kunne vært unngått. Har selv valgt å avlive en hund pga aggressjon og fare for bitt, så vet hvordan følelsen er. Ta en ordentlig samtale med barna (som virker å være ganske store?) og unngå lignende situasjoner i fremtiden. La barna ta del i det daglige med hunden sammen med dere foreldre og legg til rette for at det oppleves trygt for begge parter. La hunden få bein når barna ikke er til stede, eller om den ligger i senga/buret/plassen sin hvor den likevel ikke skal forstyrres av andre.
Jeane Skrevet 15. desember 2015 #13 Skrevet 15. desember 2015 Avlivning ville ikke vært aktuelt, men jeg ville hatt en nøye vurdering av hvor sterkt ressursforsvar hunden har. Dere er tydeligvis veldig nøye på å la hunden være i fred når den spiser, og det er bra, men hvordan reagerer hunden? Beskytter hunden maten sin? Leker? Liggeplasser? Eller er det bare bein og den slags tyggeting som gjør at en trekker seg unna og knurrer/fryser/glefser dersom dere kommer nært? Det ville vært avgjørende for hva jeg tenkte videre.Jeg ser mange anbefaler å ikke la hunden få bein mens barna er hjemme, men jeg ville droppet bein helt og holdent. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #14 Skrevet 15. desember 2015 Jeg ville avlivet, eller eventuelt gitt bort hunden. Nå til dags er det dessverre mange hjemløse dyr, så jeg ville nok tatt førstnevnte alternativ.Vi har selv en hund som er trent opp til å være ekstremt tolmodig rundt mennesker, og et bein har aldri gjort den noe mer aggresiv ovenfor andre. Anonymkode: fc5d4...28f
Kontormus Skrevet 15. desember 2015 #15 Skrevet 15. desember 2015 Familiehunden bet lillesøster en gang hun gjorde noe tilsvarende dumt - hun gjorde det ikke igjen. Og aldri hunden heller. Åndsfraværende som jeg var strakk jeg hånda etter matskåla til en schæfer jeg passet uten å gi meg til kjenne, og jeg fikk et bitt jeg også, gjorde det aldri igjen - og det oppsto aldri flere episoder med hunden.Og avlive for en slik hendelse er å overdrive, og veldig urettferdig overfor hunden. 12
malifika Skrevet 15. desember 2015 #16 Skrevet 15. desember 2015 Jeg hadde ikke avlivet hunden,men jeg hadde omplassert den hos noen som ikke har barn, eventuelt store barn. Hvis en hund biter et menneske fordi den tror at vedkommende skal ta maten deres så er det en mat-agressiv hund. Vi som mennesker skal kunne ta fra hundene våre mat/leker når vi vil uten at den skal reagere med å bite. Dette er noe av det første man skal trene på da den er valp og noe av det viktigste man sjekker ut før man omplasserer en hund. Hunden er sikkert fin på andre måter og den fortjener ikke å dø pga dette men, den har nå visst en dårlig side som ikke er heldig å ha rundt barn. Jeg hadde iallefall aldri stolt på den igjen og ville hatt den vekk fra mine unger. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #17 Skrevet 15. desember 2015 Det er bare bra sønnen føler skyldfølelse, han sjekket ikke om hunden hadde bein. Og selvfølgelig skal dere ikke avlive den, dette er deres skyld. Det dere gjør fremover nå er å lese dere opp på dempede signaler, benytt skyldfølelsen til sønnen og frykten de andre barna har, og lær de opp godt. Anonymkode: c233d...5b0Jeg er enig med alle som sier at hunden selvsagt ikke skal avlives, og at dette er noe TS burde ha fulgt bedre med på.Men at det er bra at sønnen føler skyldfølelse synes jeg var å dra den litt langt. Han føler seg sikkert ikke så bra nå, og at du ønsker at et barn skal føle seg skyldig fordi han var litt korttenkt synes jeg ikke er greit. Anonymkode: 6a54a...b41 2
Gjest Belle âme Skrevet 15. desember 2015 #18 Skrevet 15. desember 2015 Dette var dåkkas skyld, hunden hadde berre instinktene sine i orden, ergo; unaudvendig å avlive.
Gjest Skrevet 15. desember 2015 #19 Skrevet 15. desember 2015 Hadde ikke tenkte på avliving engang. Her er jo tilogmed sønnen din voksen nok til å skjønne at det vr hans problem. Mine har ikke bitt meg nok til å sy, men jeg har fått noen merker når de ved uhell skal si ifra og jeg er for nærme
SunnivaOslo Skrevet 15. desember 2015 #20 Skrevet 15. desember 2015 Jeg ville avlivet, eller eventuelt gitt bort hunden. Nå til dags er det dessverre mange hjemløse dyr, så jeg ville nok tatt førstnevnte alternativ.Vi har selv en hund som er trent opp til å være ekstremt tolmodig rundt mennesker, og et bein har aldri gjort den noe mer aggresiv ovenfor andre.Anonymkode: fc5d4...28fvet du I det hele tatt noe om hunder?om dempende signaler?om at de skal være I fred når de sover og spiser? Denne hunden var ikke aggressiv, så du kan ikke vite særlig mye om en hund atferd om du mener det. Og du,den tålmodige hunden din er tålmodig til noen går over en grense. 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå