AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #1 Del Skrevet 15. desember 2015 Skal bort i jula og blir borte i to uker. Jeg er ikke sååå redd for strømpriser, men jeg er redd for brann. Derfor pleier jeg å skru av/plugge ut ovner og lignende når jeg skal ut. Nå skal jeg bort såpass lenge at det er dumt å ikke ha på varme midtvinters. Jeg har panelovner. En under et vindu, og en til en vegg uten vindu. Kan jeg la disse stå på, eller er det farlig? Ca hvor høy temperatur er det lurt å ha på?Pleier dere å plugge ut alt av elektriske apparater? Anonymkode: faad8...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #2 Del Skrevet 15. desember 2015 Jeg lurer også litt på om dere skrur av vannet. Har akkurat flytta inn her jeg bor, og vet bare om en "stopper" på badet. Pleier det å være en ved hver vannkilde? Har ikke funnet noen hovedstoppekran som jeg vet om. Kanskje det er den som står på badet? Her er jeg totaaalt clueless. TS Anonymkode: faad8...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martine-1337 Skrevet 15. desember 2015 #3 Del Skrevet 15. desember 2015 Dra ut kontaktene til kaffetrakter, diverse ladere til lappis og mobil, mikrobølgeovn osv.Panelovner kan stå på bare de ikke er tildekket med for eksempel gardiner. 18-20 grader er ok temperatur når man er bortreist, da fryser man ikke ihjel når man kommer hjem.Jeg lurer også litt på om dere skrur av vannet.Nei det er jo ikke nødvendig når huset er oppvarmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Del Skrevet 15. desember 2015 Dra ut kontaktene til kaffetrakter, diverse ladere til lappis og mobil, mikrobølgeovn osv.Panelovner kan stå på bare de ikke er tildekket med for eksempel gardiner. 18-20 grader er ok temperatur når man er bortreist, da fryser man ikke ihjel når man kommer hjem.Nei det er jo ikke nødvendig når huset er oppvarmet. Takk! Litt googling hjalp ikke på paranoiaen, ble nesten overbevist om at man er garantert vannskade eller brann eller helst begge deler Anonymkode: faad8...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 15. desember 2015 #5 Del Skrevet 15. desember 2015 Jeg napper ut støpselet til TV, mikrobølgeovn, vaskemaskin, varmtvannsbereder + alle småapparater som jeg napper ut daglig uansett (kaffetrakter, vannkoker, brødrister, ladere). Panelovner tar jeg ikke ut, men lar termostaten stå på lav temperatur (f.eks ca 10-15 grader). I tillegg fjerner jeg ting som i en ekstremt hypotetisk situasjon (sprengning med uventede rystelser) kan falle ned på panelovnene, slik at de ikke kan tildekkes eller antennes. Dette gjelder f.eks duk på kjøkkenbordet (har bordet nær vindu med panelovn) og enkelte pynteting i vinduet. Den gang jeg hadde frittstående, oljefylt radiator, ble støpselet tatt ut for den. Vannet stenger jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 15. desember 2015 #6 Del Skrevet 15. desember 2015 Varmen bør stå på i huset ellers kan skadene bli store Jeg drar ute de fleste småapparater. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #7 Del Skrevet 16. desember 2015 Spør naboene hvor deres hovedstoppkran er. Det er mulig forsikringsselskapet ditt krever at du stenger når du reiser bort. Om sommeren pleier jeg å vippe alle sikringene, for da slipper jeg å dra frem hvitevarer for å trekke ut støpselet. Anonymkode: 5ceda...125 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 16. desember 2015 #8 Del Skrevet 16. desember 2015 Spør naboene hvor deres hovedstoppkran er. Det er mulig forsikringsselskapet ditt krever at du stenger når du reiser bort. Om sommeren pleier jeg å vippe alle sikringene, for da slipper jeg å dra frem hvitevarer for å trekke ut støpselet. Anonymkode: 5ceda...125Du plugger ut kjøleskap og fryser for å reise på ferie? I ferieleiligheten min skrur jeg ned varmekablene på badet nok til at vannet i vannlåsen ikke fordamper før jeg antar jeg er tilbake. Og så kaster jeg mat som blir ødelagt. Plugger ikke ut noe, og skrur av lyset ved vinduet (skrur aldri av spottene på badet, da ser jeg jo ikke hvor jeg pisser), i skapet lar jeg lyset stå på og jeg glemmer alltid å skru av stuelyset. Hjemme tar naboen inn posten og vanner plantene så der lar jeg bare alt stå. Faenskapet er jo forsikret, om det brenner får jeg jo bare nye bedre ting, ser ikke helt problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #9 Del Skrevet 18. desember 2015 Er du borte mer enn 2 til 3 døgn anbefqler forsikringsselskapene å stenge hovedstoppekranen.. detver og helt vanlige forholdsregler å trekke ut støpselet på kaffemaskiner og annet dill-dall vi omgirnoss med hjemme når vi ikke bruker det og ikke er hjemme. Og ikke minst, når det tordner. Samtidig skal det være tilstrekkelig varme på i frareiste hus til at ikke innbo og løsøre, rør og sqnitæranlegg fryser eller tar skade. Konklusjn, steng hovedstoppekran, trekk ut alle støpsler du ikke trenger for å ha en lunk i boligen mens du er borte. Påse at ovner ikke har noe som kan falle ned på de, eller gardiner hengende tett inntil, og du, god ferie og god jul, da! Anonymkode: 16904...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå