AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #1 Del Skrevet 15. desember 2015 Har nettopp overtatt ny bolig. Stusset over en ting. Det er ikke sluk ved varmtvannsberederen i kjelleren Kan dette være riktig? Trodde det var et krav.Det er installert en type waterguard greie som skal stenge vannet ved lekkasjer.....men er det nok?Tenkte å høre med dere kloke hoder her inne, før jeg evt. klager til utbygger. Anonymkode: c43a3...0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 15. desember 2015 #2 Del Skrevet 15. desember 2015 Du kan jo be om bekreftelse på at TEK § 13-20 tilfredsstilles ved den løsning utbygger har valgt.For enkelhets skyld, - her er lenkenJeg vil mene de kan få til dels seriøse problemer med å dokumentere seg bort fra denne.Ikke vent lenge før du etterspør dokumentasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #3 Del Skrevet 15. desember 2015 Er det ikke sluk i rommet i det hele tatt, mener du? Vi har heller ikke sluk med varmtvannsberederen, men 1,5 meter unna, bak en lettvegg/skillevegg (dvs varmtvannsberederen står bak denne veggen). Anonymkode: 77a3c...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Del Skrevet 15. desember 2015 Jeg regner med Mis(s)understood mente å lenke til denne informasjonen eller liknende. For meg ser det ut til at spørsmålet er om rommet regnes som våtrom eller ikke. Og definisjonen på våtrom er "bad, dusjrom og vaskerom, det vil si rom hvor overflater på vegger og gulv jevnlig eller av og til blir utsatt for fritt vann (vannsøl)". (Jeg har prøvd å google frem noe konkret om varmtvannsberedere, men alt jeg har funnet virker tvetydig og avhengig av om journalisten har forstått kildene rett.)(Og forresten lurer du ikke på om du mangler en sluk, men et sluk. Stor forskjell. Anonymkode: 7535f...4b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #5 Del Skrevet 15. desember 2015 Stort sett alle steder jeg har bodd har varmtvannsberederen stått under kjøkkenbenken, altså i et rom uten sluk. Nå er ikke jeg veldig opplyst innen VVS, men for få år siden hadde jeg rørlegger i leiligheten på VVS-kontroll, og fikk pålegg om å skaffe sånn derre sikkerhetsventilsak, men ikke noe annet. Går derfor ut i fra at sluk ikke er noe krav. Anonymkode: 1b3a2...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 15. desember 2015 #6 Del Skrevet 15. desember 2015 Jeg regner med Mis(s)understood mente å lenke til denne informasjonen eller liknende. For meg ser det ut til at spørsmålet er om rommet regnes som våtrom eller ikke. Og definisjonen på våtrom er "bad, dusjrom og vaskerom, det vil si rom hvor overflater på vegger og gulv jevnlig eller av og til blir utsatt for fritt vann (vannsøl)". (Jeg har prøvd å google frem noe konkret om varmtvannsberedere, men alt jeg har funnet virker tvetydig og avhengig av om journalisten har forstått kildene rett.)(Og forresten lurer du ikke på om du mangler en sluk, men et sluk. Stor forskjell. Anonymkode: 7535f...4b8Stemmer presis. Prøvde meg på å lenke PDF utgaven, men det gikk jo ikke så bra § 13-20 omhandler våtrom og rom med vanninstallasjoner. Så blir jo da spørsmålet om en varmtvannsbereder defineres som en vanninstallsjon (noe byggfolket får ta seg av, og spesielt siden volumet i en normal varmtvannsbereder (ikke benkebereder på ca 120 liter) er rundt 200 liter. - med andre ord en rimelig 'grei' vannmengde når den slipper løs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #7 Del Skrevet 16. desember 2015 Før var det ofte beredere i et skap på kjøkkenet. Nå er ikke det lov lengre.Samme var det med vaskemaskin, ofte montert på kjøkken. Jeg snakker nå om eldre boliger. Ikke lov i nye boligerDet systemet du har, har jeg ikke kjennskap til,men om noe skjer så hvor renner vannet?Vi har rør i rør system, men om oppvaskmaskinen sklle ryke så vannet fosser,så ser jeg at vi får problemer. Tank i et rom uten slk,høres skummelt ut for meg Anonymkode: 2904a...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #8 Del Skrevet 16. desember 2015 Før var det ofte beredere i et skap på kjøkkenet. Nå er ikke det lov lengre.Samme var det med vaskemaskin, ofte montert på kjøkken. Jeg snakker nå om eldre boliger. Ikke lov i nye boligerDet systemet du har, har jeg ikke kjennskap til,men om noe skjer så hvor renner vannet?Vi har rør i rør system, men om oppvaskmaskinen sklle ryke så vannet fosser,så ser jeg at vi får problemer. Tank i et rom uten slk,høres skummelt ut for megAnonymkode: 2904a...c85Det er lov å ha den i kjøkkenbenken. Den, vaskemaskinen og oppvaskmaskinen. De nye reglene spesifiserer kun at du må ha en "sikring mot lekasje". Noe ts tank påstår at den har. Et rom med en tank eller en maskin er på ingen måte "jevnlig" vått og dermed ikke et våtrom (vaskerommet ditt er heller ikke et våtrom, og deler av badet kan være "tørr sone" og i den tørre sonen kan du legge tregulv om du vil). Er du urolig (som i mister nattesøvnen) over faren for lekasjer så kjøper du deg en sensor. Den legger du under tanken din. I det øyeblikket en eneste dråpe vann treffer sensoren vil den enten ule som en sirene eller du kan få den til å sende deg en sms. Slike sensorer er såpass billig at du kan legge dem nær/under alle maskiner som potensielt kan få lekkasje. Anonymkode: fc04f...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #9 Del Skrevet 16. desember 2015 Hvis du hadde sett dette på visning kunne du skjekket det før du bød millioner. Men det var kanskje viktigere at ikea-kjøkkenet så snertent ut og at laminaten i stua hadde riktig farge? Du har undersøkelsesplikt på visning! Du har ikke en sak her. Anonymkode: 82898...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #10 Del Skrevet 17. desember 2015 Hvis du hadde sett dette på visning kunne du skjekket det før du bød millioner. Men det var kanskje viktigere at ikea-kjøkkenet så snertent ut og at laminaten i stua hadde riktig farge? Du har undersøkelsesplikt på visning! Du har ikke en sak her.Anonymkode: 82898...b20Det lønner seg å lese skikkelig før man går ut så sterkt som du gjør her, så man slipper å oute seg selv som både ufordragelig og lite lesekyndig. TS har overtatt en NYBYGGET leilighet. Det har derfor ikke vært noen mulighet til å sjekke slike ting man pleier sjekke på visning før man kjøper. Anonymkode: 7535f...4b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #11 Del Skrevet 18. desember 2015 Det lønner seg å lese skikkelig før man går ut så sterkt som du gjør her, så man slipper å oute seg selv som både ufordragelig og lite lesekyndig. TS har overtatt en NYBYGGET leilighet. Det har derfor ikke vært noen mulighet til å sjekke slike ting man pleier sjekke på visning før man kjøper. Anonymkode: 7535f...4b8Ts skriver hun har overtatt ny bolig, noe som for de fleste kan være et vidt begrep.Og nybygget eller ikke, overtakelse har det vært uansett, og da skal man uten unntak skjekke at alt er i orden før man overtar. På samme måte som man skjekker at alt er som det var på visning ved kjøp av brukt bolig. Anonymkode: 82898...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #12 Del Skrevet 18. desember 2015 Ts skriver hun har overtatt ny bolig, noe som for de fleste kan være et vidt begrep.Og nybygget eller ikke, overtakelse har det vært uansett, og da skal man uten unntak skjekke at alt er i orden før man overtar. På samme måte som man skjekker at alt er som det var på visning ved kjøp av brukt bolig.Anonymkode: 82898...b20Hun har overtatt ny bolig, og snakker om å evt. klage til utbygger, ikke selger. Det er et temmelig godt tegn på at boligen er helt nybygd, og at det ikke har vært noen ordinær visning der hun kunne sjekket diverse forhold "før hun bød millioner", slik du prøvde å latterliggjøre henne for. Jeg er dessuten temmelig sikker på at hun ikke mister retten til å påpeke åpenbare tekniske feil dersom hun ikke ser dem ved overtakelsen. Utbygger har ansvar for at plan- og bygningsloven og diverse tekniske forskrifter følges, og TS har rett til å forvente at de gjør jobben sin uten at hun trenger å pugge alle tekniske krav utenat før hun tar over. Anonymkode: 7535f...4b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #13 Del Skrevet 18. desember 2015 Før var det ofte beredere i et skap på kjøkkenet. Nå er ikke det lov lengre.Samme var det med vaskemaskin, ofte montert på kjøkken. Jeg snakker nå om eldre boliger. Ikke lov i nye boligerDet systemet du har, har jeg ikke kjennskap til,men om noe skjer så hvor renner vannet?Vi har rør i rør system, men om oppvaskmaskinen sklle ryke så vannet fosser,så ser jeg at vi får problemer. Tank i et rom uten slk,høres skummelt ut for megAnonymkode: 2904a...c85Ikke lov?Vet du hvor lenge siden det ble slik?Vil det si at jeg snarest bør flytte varmtvannsberederen min til badet som er det eneste rommet i leilligheten som har sluk? Anonymkode: c2733...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå