AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 Jeg leier leilighet i hus og deler nett med huseier, betaler halvparten av regningen hver, har kun trådløst ned til meg. Det har ikke vært problematisk før, men nå er hans barn blitt såpass store at de bruker mye nett på kveldstid (mistenker jeg, netflix, nedlastninger osv), og det går utover mitt nett, det er treeegt.Er det noen enkel måte å løse dette på? Dele nettet på et vis, slik at deres bruk ikke går så mye utover mitt? Tviler på at det er aktuelt å legge kabel ned til meg, og jeg får ikke noe eget nett her da det ikke er eget uttak til tv/nett i leiligheten. Huseier har Get. Anonymkode: 0a4af...652
-Jiinxs- Skrevet 15. desember 2015 #2 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har ikke sjekket opp i dette selv. Men kanskje det er mulig å begrense hastigheten ut ifra ip-adressen. Må vel gjøres ved å koble seg modem/router og konfigurere.Men om huseier faktisk går med på å gjøre noe slikt er vel en annen ting. Dette er en av grunnen til at jeg ikke kommer til å ha noen leieboere. Nettet suger fra før av.
melatonin Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 Dette med kabel osv har jeg ikke peilign på, men hadde jeg vært utleier så hadde jeg følt meg plinktet til å ta tak siden du faktisk betaler halvparten av regningen. Synes det er rett og rimelig. Våre leieboere bruker vårt nett gratis, vi har sørget for god hastighet for hvis man vil ha leieboere og slippe å bytte ut hele tiden så er et godt nett et godt lokketilbud Snakk med huseier, eller skaff eget nett.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Skrevet 15. desember 2015 Tror det er mulig å kjøpe forsterker, men er litt usikker Uansett så burde du ta det opp med huseier; spesielt siden dere betaler halve regningen hver. Anonymkode: 110fc...753
-Jiinxs- Skrevet 15. desember 2015 #5 Skrevet 15. desember 2015 En forsterker, forsterker bare signal styrken.Ikke hastigheten. 1
stan Skrevet 15. desember 2015 #6 Skrevet 15. desember 2015 En mulighet er jo å få Internett via mobilnettet. Kommer litt an på hvor stor båndbredde du trenger, men det holder til Netflix.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #7 Skrevet 15. desember 2015 Takk for svar. Jeg vurderer å få eget nett, men det blir i såfall mobilt bredbånd. Får sjekke litt.Vi har nett som helt fint skal holde til vårt bruk, og det har gjort det lenge (bodd her i 5 år). Men med en 12-åring og en snart 16-åring så tipper jeg de har begynt å bruke nettet en del mer i det siste. Skal ta det opp med ham uansett, for det er jo ikke aktuelt å betale halvparten om jeg ikke får brukt det til vanlig surfing en gang (KG, Face, aviser osv). Youtube eller andre videoer på nett kan jeg bare glemme, og jeg vet det ikke er pcen (går helt fint på dagtid når ingen er hjemme).Har det noe å si om vi f.eks får hver vår router? Kanskje det kan stilles inn noe på dem? Jeg aner ikke noe om dette, så jeg spør kanskje bare helt dumt, sorry. Anonymkode: 0a4af...652
ekkoet Skrevet 16. desember 2015 #8 Skrevet 16. desember 2015 En ting du kan gjøre neste gang det går tregt er å gå hit og kjøre en test:http://www.speedtest.net/Så tar du et skjermbilde av den.Så kjører du samme testen en gang du er alene på nettet og har god fart og tar skjermbilde av denne. Dette gir deg noe du kan vise til huseier utover at "jeg synes nettet går tregt på kveldstid"Det finnes muligheter for fordeling av fart, men det spørs om huseier er på teknisk nivå til å kunne gjøre dette. Avhenger også av utstyret man har, ikke alle routere som lar deg gjøre dette. Jeg ville snakket med ham og håpet at dette blir bedre (at feks nedlastning ikke gjøres på ettermiddag/kveldene
-Jiinxs- Skrevet 16. desember 2015 #9 Skrevet 16. desember 2015 Takk for svar. Jeg vurderer å få eget nett, men det blir i såfall mobilt bredbånd. Får sjekke litt.Vi har nett som helt fint skal holde til vårt bruk, og det har gjort det lenge (bodd her i 5 år). Men med en 12-åring og en snart 16-åring så tipper jeg de har begynt å bruke nettet en del mer i det siste. Skal ta det opp med ham uansett, for det er jo ikke aktuelt å betale halvparten om jeg ikke får brukt det til vanlig surfing en gang (KG, Face, aviser osv). Youtube eller andre videoer på nett kan jeg bare glemme, og jeg vet det ikke er pcen (går helt fint på dagtid når ingen er hjemme).Har det noe å si om vi f.eks får hver vår router? Kanskje det kan stilles inn noe på dem? Jeg aner ikke noe om dette, så jeg spør kanskje bare helt dumt, sorry. Anonymkode: 0a4af...652Jeg antar at du har litt datatrafikk inkludert i tlf abonnementet ditt?Synes at det å betale for mobilt bredbånd er penger ut vinduet. Siden det er begrenset hvor mye du kan bruke pr mnd.Ville heller bare betalt for et eget internett abonnement hvor du kan bruke så mye som du vil og trenger ikke å bekymre deg for at andre stikker av med hastigheten din.Hvis du vil ha en ny router så må du tegnet et nytt internett abonnement og det er vel den eneste måten du slipper å bekymre deg for at andre stikker av med hastigheten.Før du gjør noe så ville jeg hørt med huseieren om han har en løsning.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #10 Skrevet 16. desember 2015 Som jeg skrev i HI, så er det ikke lagt inn opplegg for tv/nett i leiligheten, ellers hadde jeg såklart hatt eget nett allerede. Huseier har Get oppe hos seg. Så eneste mulighet for eget nett er mobilt bredbånd, evt å installere nytt, men det er ikke noe jeg gidder å investere i når jeg bare leier. Anonymkode: 0a4af...652
Martine-1337 Skrevet 16. desember 2015 #11 Skrevet 16. desember 2015 Er nok ikke noen enkel og billig løsning på problemet. Dvs hvis routeren støtter QoS (Quality of Service) kan man bestemme hvor mye båndbredde som skal brukes til forskjellige tjenester, f.ex gaming, video osv. Mange nyere routere støtter dette, så er du heldig har routeren deres QoS, og det er bare å lage et oppsett.
Gabriel Skrevet 16. desember 2015 #12 Skrevet 16. desember 2015 Kan det være en mulighet å oppgradere hastigheten?Et viktig spørsmål er om ruteren kan settes opp til å begrense datatrafikken mot noen adresser. Da kan dere skaffe et ekstra trådløst aksesspunkt som står sammen med ruteren og har kabelforbindelse. Dette aksesspunktet bruker bare du og det settes opp med en annen kanal en ruteren. Deretter setter man begrensning på de andre kanalene. Alternativt bytter man om og bare du bruker trådløs forbindelse rett på ruteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå