AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 Hei! Jeg ble innkalt til sivilforsvaret for noen måneder siden, og har nå vært på møte og skrevet under på at jeg nå er tjenestedyktig i sivilforsvaret. Jeg er ordentlig sinna! Jeg tviler ikke på at sivilforsvaret gjør en bra jobb, men at man kan bli tvunget til å være med på dette til man er 55år, 3 ukers kurs, kurs flere ganger i året, kan blir oppringt om å hjelpe til, når som helst på døgnet er utrolig! I tillegg til luselønn. Jeg er i starten av 20-årene, og liker ikke at dette er noe man MÅ gjøre, uansett livssituasjon el. Jeg hater det, vil ikke! Virker vanskelig, men er det noen som vet om hvor hvordan man kan få fritak til dette? Og jobber alle til de er 55år? Hadde det vært 10 år, greit nok, men godt over 30 år!?? Det er jo mye enklere å komme seg unna militæret om man vil det. Er det noen sjanse for at verneplikten (eller tvangen) vil opphøres i framtiden? Anonymkode: f7eb4...023 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #2 Skrevet 15. desember 2015 Vil nok tro at tvangen forsvinner etterhvert, vil tro det skal være mer effektivt med å bruke pengene på å ruste opp et større profesjonelt forsvar, bedre lønn og bare motiverte, godt trente soldater. Å tvinge en gjeng med umotiverte tenåringer og bruke massevis av penger på dette tviler jeg på er mer effektivt enn å satse på et mindre, mer effektivt forsvar med bedre utstyr og flere fly/skip osv. Nå er det jo bare kutt på kutt og man får såvidt skyte "ekte" kuler lenger. (øver seg ved å rope BAM BAM BAM) Det er ikke slik at Norge har noen sjanse mot feks. Russland med vernepliktige soldater i åpen strid uansett, er jo bare å se tilbake på tyskland mot Norge for å se hvordan det ender. Anonymkode: 7f132...446 2
Ivana Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 (endret) Vil nok tro at tvangen forsvinner etterhvert, vil tro det skal være mer effektivt med å bruke pengene på å ruste opp et større profesjonelt forsvar, bedre lønn og bare motiverte, godt trente soldater. Å tvinge en gjeng med umotiverte tenåringer og bruke massevis av penger på dette tviler jeg på er mer effektivt enn å satse på et mindre, mer effektivt forsvar med bedre utstyr og flere fly/skip osv. Nå er det jo bare kutt på kutt og man får såvidt skyte "ekte" kuler lenger. (øver seg ved å rope BAM BAM BAM) Det er ikke slik at Norge har noen sjanse mot feks. Russland med vernepliktige soldater i åpen strid uansett, er jo bare å se tilbake på tyskland mot Norge for å se hvordan det ender. Anonymkode: 7f132...446sivilforsvaret er ikke det samme som forsvaret/militæret, de hjelper til ved flom, savnede personer el. Endret 15. desember 2015 av Ivana feil 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Skrevet 15. desember 2015 Militæret er det i alle fall mulig å komme seg unna om man vil det, det ser det ikke ut til å være for de som har blitt tilkalt til sivilforsvaret. Her skriver du under en kontrakt som varer tilnærmet livet ut, der du konstant må være klar på å rykke ut om du blir oppringt. Havner i fengsel eller får bot om du ikke møter opp på kurs. Du er ikke garantert lønn for tapt arbeid. Anonymkode: f7eb4...023
Aintnofun Skrevet 15. desember 2015 #5 Skrevet 15. desember 2015 Jeg er med i sivilforsvaret, og det er faktisk veldig gøy og lærerikt. Grunnkurset på starum er noe av det morsomste jeg har vært med på, og det tror jeg veldig mange andre er enige i. Fikk veldig mange gode venner, som jeg fortsatt har kontakt med. Det er bare øvelser noen få ganger i året og selvfølgelig kommer innsatser i tillegg, men jeg har faktisk kun vært med på 2 siden jeg ble med for 3 år siden. Kan love deg at dette ikke er noe du kommer til å angre på, og noen dager i året skal de aller fleste ha tid til! 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #6 Skrevet 15. desember 2015 "Det er sikkert kjempefint, men jeg vil slippe å anstrenge meg for fellesskapet" Anonymkode: 2dddc...831 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #7 Skrevet 15. desember 2015 Er det tvang? Jepp. Men so what? Tvang er det også når staten krever en del av inntekten din i skatt, eller når en smittefarlig person med en farlig sykdom isoleres eller behandles mot sin vilje. Ikke noe nytt, med andre ord, og en helt nødvendig del av statlig virksomhet. Anonymkode: 5043c...001 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #8 Skrevet 15. desember 2015 "Det er sikkert kjempefint, men jeg vil slippe å anstrenge meg for fellesskapet" Anonymkode: 2dddc...831Det er ikke det det handler om, problemet er at det er tvang. Jeg har selv jobbet frivillig i mange år, men bestemte meg for å prøve noe annet, så sluttet for en stund tilbake. Så vidt jeg har fått med meg er det rundt 8000 i Norge som jobber med dette, hadde det ikke vært bedre å fordele dette mer på befolkningen? Om man hadde tatt inn 3x flere, kunne man ha jobbet i ca 10 år hver, som ikke hadde vært like stort problem. Anonymkode: f7eb4...023 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #9 Skrevet 15. desember 2015 Vil nok tro at tvangen forsvinner etterhvert, vil tro det skal være mer effektivt med å bruke pengene på å ruste opp et større profesjonelt forsvar, bedre lønn og bare motiverte, godt trente soldater. Å tvinge en gjeng med umotiverte tenåringer og bruke massevis av penger på dette tviler jeg på er mer effektivt enn å satse på et mindre, mer effektivt forsvar med bedre utstyr og flere fly/skip osv. Nå er det jo bare kutt på kutt og man får såvidt skyte "ekte" kuler lenger. (øver seg ved å rope BAM BAM BAM) Det er ikke slik at Norge har noen sjanse mot feks. Russland med vernepliktige soldater i åpen strid uansett, er jo bare å se tilbake på tyskland mot Norge for å se hvordan det ender. Anonymkode: 7f132...446Veldig greit om du lærer deg forskjell på forsvaret og sivilforsvaret TS, du bærer preg av en holdning om at dette må noen andre gjøre, for jeg gidder ikke. Ikke bra. Sivilforsvaret gjør en utrolig viktig samfunnsinnsats, jeg kjenner flere som er med der og stortrives! Du kan få fritak dersom du senene i livet får en jobb som betyr at beredskapen svekkes på din arbeidsplass om du er borte. f.eks politi, brannmann eller ambulansearbeider. Anonymkode: a55a6...c16 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #10 Skrevet 15. desember 2015 Du får si opp telefonabonnementet ditt. Så vidt jeg vet så kalles alle utrykninger inn per telefon, og ingen kan kreve at man må ha det.. Anonymkode: f0bd1...d2c 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #11 Skrevet 15. desember 2015 Veldig greit om du lærer deg forskjell på forsvaret og sivilforsvaret TS spurte til slutt om verneplikt og tvang så jeg svarte generelt på forsvaret og tvangen, (og ikke sivilforsvaret som jeg ikke har noen erfaring fra) om verneplikten og tvang på forsvaret forsvinner vil nok sannsynligvis tvang av tjenesteplikten i sivilforsvaret også forsvinne. Veldig greit om du lærer deg forskjell på verneplikt og tjenesteplikt Anonymkode: 7f132...446 1
Kjetil E Skrevet 15. desember 2015 #12 Skrevet 15. desember 2015 Hei! Jeg ble innkalt til sivilforsvaret for noen måneder siden, og har nå vært på møte og skrevet under på at jeg nå er tjenestedyktig i sivilforsvaret. Jeg er ordentlig sinna! Jeg tviler ikke på at sivilforsvaret gjør en bra jobb, men at man kan bli tvunget til å være med på dette til man er 55år, 3 ukers kurs, kurs flere ganger i året, kan blir oppringt om å hjelpe til, når som helst på døgnet er utrolig! I tillegg til luselønn. Jeg er i starten av 20-årene, og liker ikke at dette er noe man MÅ gjøre, uansett livssituasjon el. Jeg hater det, vil ikke! Virker vanskelig, men er det noen som vet om hvor hvordan man kan få fritak til dette? Og jobber alle til de er 55år? Hadde det vært 10 år, greit nok, men godt over 30 år!?? Det er jo mye enklere å komme seg unna militæret om man vil det. Er det noen sjanse for at verneplikten (eller tvangen) vil opphøres i framtiden?Anonymkode: f7eb4...023Før var vel det å bli smelt på tjukken enkleste grep for jenter for å slippe unna. Vet ikke om det er slik fortsatt.
Kjetil E Skrevet 15. desember 2015 #13 Skrevet 15. desember 2015 Militæret er det i alle fall mulig å komme seg unna om man vil det, det ser det ikke ut til å være for de som har blitt tilkalt til sivilforsvaret. Her skriver du under en kontrakt som varer tilnærmet livet ut, der du konstant må være klar på å rykke ut om du blir oppringt. Havner i fengsel eller får bot om du ikke møter opp på kurs. Du er ikke garantert lønn for tapt arbeid.Anonymkode: f7eb4...023De som har sluppet unna verneplikt, kan faktisk bli inkalt til sivilforsvaret. Og mulig du kan bli inkalt til sivilforsvaret etter å ha avtjent verneplikt hvis du ikke er innrulert i heimeværnet. Dog usikker, men de som slipper unna forsvaret kan så definitivt risikere og ende opp i sivilforsvaret. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg er med i sivilforsvaret, var på kurs i 2014. Er ikke så veldig motivert og føler egentlig ikke jeg passer inn. Føler meg rett og slett i veien! Men det er pga. at jeg føler ikke jeg kan bidra med noe. Vi har øvelse 1-2 dager i året og jeg klarer ikke å huske for hver gang hvordan ting gjøres. Hjernen min er ikke skapt for å huske ting jeg ikke bryr meg om. Jeg er ikke praktisk anlagt i det hele tatt, også synes jeg det er skummelt med så mange fremmede som jeg egentlig ikke blir kjent med siden vi møtes så sjeldent. Trives og best å jobbe sammen med damer, og i sivilforsvaret er det mest menn Så hele opplegget blir egentlig bare stress for min del, hjertebank og nervøs mage hver gang jeg skal dit. Håper jeg blir tryggere etter hvert for jeg vet jo at jeg må være der til jeg er 55 år. Anonymkode: 4b64d...99f 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 Bare nekt, de kan ikke kaste deg i fengsel lengre uansett Anonymkode: e29c4...881
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #16 Skrevet 18. oktober 2016 Hvordan havner man i sivilforsvaret i det hele tatt? Hvem er det som pleier å bli innkalt? Kjenner ingen som er med der. Anonymkode: de4fa...91a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #17 Skrevet 19. oktober 2016 Føler med deg, jeg er også med i sivilforsvaret. Jeg følte det svært urettferdig å bli trukket ut til å være med på dette. Hvis du allerede har vært gjennom første rundetid fått bekreftet at du er tjenestedyktig tror jeg ikke det er noen vei tilbake. Det var hvertfall et par på 3-ukers kurset som gjorde "alt" for å slippe unna uten at det førte frem. Jrg har vært med i en del år nå, og 3 ukers kurset og kursene som holdes årlig er helt greie. Stort sett hyggelig folk, og mye av det vi lærer er greit å kunne noe om helt uavhengig av sivilforsvaret. Så jeg er forsåvidt ikke så negativ til disse samlingene. Det jeg har mest problemer med er når vi blir kalt ut på innsats. Å få en telefon om at du må stille innen en time eller to er faktisk ikke alltid så greit å få til. Flere ganger har jeg opplevd å bli kalt ut midt på dagen eller mot slutten av arbeidsdagen, og så er vi gjerne ute i over 12 timer før vi får dra hjem. Da kan jeg love deg at det er tungt å stå opp neste morgen for å dra på jobb igjen! Det som ofte er frustrerende er at vi blir stående å vente så lenge, både før vi kommer i gang og før vi får dra hjem. Den økonomiske kompensasjonen er også tilnærmet lik null, og ofte passer det svært dårlig. Men ringer de så er tilnærmet ingen unnskyldning god nok for å slippe unna. For min del har det stort sett vært snakk om skogbranner og leteaksjoner. Hvor ofte man må stille på innsats varierer nok både med hvor man bor og hvilken gruppe man havner i. Jeg har ikke vært på så mange innsatser heldigvis, men flere av de jeg var på 3-ukers kurset med har vært med veldig mye. Her jeg bor er det noen grupper sol blir brukt oftere enn andre. Såvidt jeg har skjønt det så er det de mest ivrige som havner i de mest brukte gruppene (men, på mindre steder er det jo gjerne bare en gruppe så da blir det fort mye på alle) Lykke til! Du får bare gjøre det beste ut av det rett og slett, du slipper ikke unna uansett. Jeg har "fri" nå pga graviditet, så heldigvis slipper man hvertfall unna under graviditeten og mens man er i permisjon. Anonymkode: 13ee7...2e9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #18 Skrevet 13. august 2021 Noen som har slippet unna? Anonymkode: d7376...b58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå