Gå til innhold

"jukse"pinnekjøtt? Noe som ligner, ihvertfall litt, på smaken? Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er julekrise her. 

Jeg bor utenlands og fikk akkurat vite at han som vi håpet skulle ta med seg pinnekjøtt på flyet, likevel ikke vil gjøre det. Og nå er det for sent å sende som post/pakke (ekspress koster nesten 2000 kroner, og det utrolig mye penger for inntekstnivået i landet der jeg bor og jobber) Så her sitter altså jeg uten julemiddag. Jeg er veldig, veldig julete, og juletradisjoner betyr utrolig mye for meg. Jeg kjenner at jeg helst vil avlyse hele jula, flekke ned julepynten, og bare late som om det er en helt vanlig dag. Og tulle meg inn i dyna og gråte... 

Men så kom jeg til å tenke på at jeg kanskje kan lage noe som ligner litt? Det er jo ikke tid til å begynne å salte og tørke lam, men er det noen kreative Kg-ere som kanskje har noen lure ideer? Jeg vet jo at det uansett ikke blir pinnekjøtt, men kanskje noe som kan minne om smaken? Kraftig, salt, fett og mørt ;-)

Noen som kan redde jula for meg? 

Anonymkode: acf3d...057

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i verden er du?

Anonymkode: c63c3...202

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ta til seg tradisjonene der man bor?

• Liker 4
Skrevet

Du skal avlyse jula og rulle deg inn i dyna og grine for at du ikke får pinnekjøtt?... 

Seriøst? 

Skjerp deg. 

• Liker 10
Skrevet

Du skal avlyse jula og rulle deg inn i dyna og grine for at du ikke får pinnekjøtt?... 

Seriøst? 

Skjerp deg. 

Seriøst, skjerp deg sjæl!  

TS, det eneste kommer på er salt lammekjøtt i en eller annen form. Håper du får ordnet noe som ligner som mye som mulig på "originalen".

Anonymkode: 88c0f...cbb

• Liker 12
Skrevet

Tja... Kan det funke med koteletter/annet lammekjøtt med bein, og dampe det på samme måte? Smaken blir kanskje ikke heeelt lik, men bedre enn å gråte i dyna.

Lykke til, og riktig god jul.  ☺

• Liker 1
Skrevet

Hva med å få tak i sideflesk (ribbe) av lam? Bruk denne oppskriften: http://www.klikk.no/mat/spise/article378444.ece
Men du får det ikke tørket da...siden det tar flere uker. Men vil tro det kan få en lignende/et snev av pinnekjøttsmak da :)

Ideen er god, men pinnekjøtt ER jo ribba, og er vel det TS ikke får tak i?

• Liker 1
Skrevet

Hva slags lammekjøtt har du tilgang til?

Skrevet

Ideen er god, men pinnekjøtt ER jo ribba, og er vel det TS ikke får tak i?

Ah, nei da er det ikke like lett :P Men det vil vel gjerne gå med andre deler av lammet? Evt om det ikke er lett å få tak i ribbe på vanlige butikker, så er det jo mulig å kontakte slaktere :) 

Skrevet

Ah, nei da er det ikke like lett :P Men det vil vel gjerne gå med andre deler av lammet? Evt om det ikke er lett å få tak i ribbe på vanlige butikker, så er det jo mulig å kontakte slaktere :) 

Ja,  som jeg fåre(!)slo...koteletter eller annet kjøtt med bein. Vet ikke hvor TS holder til eller om det er slaktere i nærheten. ☺

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke smakt dette selv, men den tallerkenen med nøttesteik innbakt i butterdeig ser jo veldig god ut :jepp:

http://www.nrk.no/mat/julemiddagen-uten-ribbe-og-pinnekjott-1.12092626

Ellers ville jeg nok selv prøvd å erstatte pinnekjøttet med en type pølse som kan minne om vossakorv, om du kan finne det? Og ellers bruke vanlig tilbehør?

Eller hva med ovnsbakt klippfisk - hvis du liker det? 

• Liker 2
Skrevet

TS her: 

Jeg får tak i alle typer ferskt kjøtt. Lammekjøtt er ikke noe problem. 

Skrevet

Hva med å få tak i sideflesk (ribbe) av lam? Bruk denne oppskriften: http://www.klikk.no/mat/spise/article378444.ece
Men du får det ikke tørket da...siden det tar flere uker. Men vil tro det kan få en lignende/et snev av pinnekjøttsmak da :)

Takk, men dette tar ca. 2 måneder. Det er 9 dager til jul. 

• Liker 1
Skrevet

kjøp lammeribbe og legg den i grovsalt et døgn eller 2 avhengig av temperatur. I romtemp tipper jeg det holder med et døgn. I kjøleskap 2 døgn. heng til tørking noen dager.

Har du tilgang på oven/pipe og vil ha røksmak så heng sida øverst i pipa og fyr med ved eller flis av løvtre under...

• Liker 2
Skrevet

Men du kan salte det i 3 dager før. Du behøver ikke å la det tørke. Det vil hvertfall gi noe smak sikkert :) 

• Liker 1
Skrevet

TS her: 

Jeg får tak i alle typer ferskt kjøtt. Lammekjøtt er ikke noe problem. 

Ok. Da gjentar jeg det jeg har sagt. Finn feite stykker med bein, , gni inn godt med salt og la kjøttet trekke det til seg i kjøleskap over natta...gjerne lenger. ☺

Skrevet

Du MÅ ikke tørke det så lenge. Du rekker dette til jul. Har du varmepumpe så heng kjøttet foran denne, da tørker det som F.

Men uansett vil det ligne veldig på pinnekjøtt om det ikke tørker et par måneder, i nøden spiser fanden det den har :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...