Gå til innhold

søvn avler søvn?-baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

babyen på 5 måneder sover så varierende i løpet av dagen, noen dager sover hun bare et par korte lurer på ca 45 min, ca 3-4 ganger, noen ganger 1-2 timer et par ganger. Om natten sover hun ca 8 timer.

Er det sant at søvn avler søvn? Eller kan mye søvn på dagen ødelegge nattesøvnen? Bør jeg vekke henne hvis hun sover lenge om dagen?

Er det vanlig at dette varierer litt, at hun er trøttere enkelte dager? Er jo litt rart, siden dagen er ganske rutinepreget

Anonymkode: 7a0d7...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skal ikke sove lange pass på dagen, det kan Krølle til natten, men med lange pass menes over 2,5-3 timer. 

Det er vanlig at de sover ujevnt, viktigste er jo at baby får nok søvn og ikke blir overtrøtt. Men 8 timer om natten? Legger du kanskje for sent? Kanskje du skal prøve legge til rette for 10t?? Ellers høres det jo fint ut- og ja: søvn avler søvn, det er hvertfall min erfaring ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfaring med at søvn avler søvn, og det har vært tilfelle helt til 1,5 års alder. I den alderen du refererer til, sov barnet mange lurer i løpet av dagen, og 10-12 timer om natten. Men dette er jo veldig, veldig individuelt. Min filosofi var å la barnet sove når det var trøtt og på den måten la barnet regulerer det hele selv. Og i vårt tilfelle fungerte det utmerket. Vi begynte aldri å vekke barnet på dagtid/ettermiddagstid, men rundt 2-årsalder kunne det hende at vi vekket barnet hvis det sovnet i bilen litt nært opp til leggetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtte timer om natten hørtes lite ut for en så liten en, men du mener kanskje sammenhengende? Eller er åtte timer hele nattesøvnen hun tar?

Jeg har et barn som har strevd mye med søvn, både på dag- og nattestid. At søvn avler søvn, eller for den del at lite søvn gir mer nattesøvn, var og er relativt vilkårlig her.

Det jeg merket tidlig, var at tidspunkt for legging for natten var og er essensielt. Mange barn kan man legge senere, så sover de like lenge, men lenger utover morgenen. Ikke min sønn. Han våkner til samme (fryktelig tidlige) tid hver morgen, og eneste forskjellen på om han har lagt seg 18.30 eller 19.30, er at han i siste tilfelle har fått en time mindre søvn, og er tilsvarende gretten. Da vi prøvde oss frem med dette mens han var baby, merket vi også at mindre søvn om natten stort sett var synonymt med mindre søvn på dagtid neste dag -og følgelig omvendt. Jeg tror han ble (blir) så overtrøtt at han ikke finner roen, og derfor vekker seg selv hyppigere og/eller kraftigere enn hvis han ikke er overtrøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

babyen på 5 måneder sover så varierende i løpet av dagen, noen dager sover hun bare et par korte lurer på ca 45 min, ca 3-4 ganger, noen ganger 1-2 timer et par ganger. Om natten sover hun ca 8 timer.

Er det sant at søvn avler søvn? Eller kan mye søvn på dagen ødelegge nattesøvnen? Bør jeg vekke henne hvis hun sover lenge om dagen?

Er det vanlig at dette varierer litt, at hun er trøttere enkelte dager? Er jo litt rart, siden dagen er ganske rutinepreget

Det hadde mer innvirkning på vår jentes nattesøvn om hun sov for lite enn for mye på dagtid, så hun fikk sove når hun trengte det ganske lenge, om det så var 4 timer eller 2x40 min hun trengte på dagen. Og det varierte noe hos oss også. I vårt tilfelle så stemte det godt at søvn avler søvn, hadde vi dager der hun ikke fikk sovet nok om dagen sov hun dårlig på natten. Hun sov minst en time på dagen helt frem til hun var over 3 år faktisk, først da begynte vi å merke at det gikk andre veien.

Anonymkode: d7c38...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det motsatt enn de over.. Har hele tiden latt hun styre selv, men når hun begynte å sove 2 dupper på ca 3 timer hver ble det bare kaos på natta, og ved legging. Brukte lang tid på å sovne, og mye sinna ved legging, sov også mye dårligere med hyppigere oppvåkninger, vanskeligere å sovne igjen, sov lett og våknet av alt, og startet dagen alt fra 04-06. 

Så her har vi begynt å begrense duppene på dagen, og forløpig virker det svært lovende for lengre og bedre nattessøvn.

Anonymkode: 8437a...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm. tydelig at dette varierer. I går sov hun som sagt mye på dagen, og sov også godt om kvelden. Så her ser det ut som søvn avler søvn. Har tydeligvis dager hvor hun er ekstra trøtt, varierende dagsform:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtte timer om natten hørtes lite ut for en så liten en, men du mener kanskje sammenhengende? Eller er åtte timer hele nattesøvnen hun tar?

hun sover sammenhengende ca fra kl 21:00-22:00 til 05.00-06:00. Har skjønt at det er veldig sent for henne å legge seg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legges hun så sent? Ville prøvd å legge hun i 19-tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legges hun så sent? Ville prøvd å legge hun i 19-tiden :)

ja, jeg vet at det er sent. Har prøvd å legge henne før men da blir hun liggende i timesvis og bare gråte- da blir det inn og ut av soverommet i timesvis for å roe ned, hun er overhodet ikke trøtt. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg vet at det er sent. Har prøvd å legge henne før men da blir hun liggende i timesvis og bare gråte- da blir det inn og ut av soverommet i timesvis for å roe ned, hun er overhodet ikke trøtt. Tips?

prøv å ikke la hun sove etter 16-17, og legghun i senga si rundt 18.30-19.00 sitt gjerne inne hos henne, sett på vugesanger/syng, stryk på hodet og gjør det til en koselig stund. Vi går ikke ut av rommet før vår sover, gjør vi det blir hun riktig så misfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har styrt det selv, men vi merker at han sover dårligere på natta om dagsøvnen blir for kort, eller for få dupper. Nå sover han 3x40 min på dagen, og fra 20-08:00 på natta. Men dette er jo veldig variabelt fra barn til barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å legge et kvarter tidligere hver 4.-5. dag til du kommer til ønsket leggetid. Prøv å legg til samme tidspunkt, så hun blir "vant til" å bli trøtt på den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...