Gå til innhold

Det er over ett år til vi skal gifte oss!

Anbefalte innlegg

Gjest augustbrud 2003
Skrevet

....og jeg har allerede kjøpt kjole og planlegger alt i øst og vest. Jeg tror venninnene mine er litt lei allerede, og jeg er redd for at jeg skal bruke opp all energien min nå og være drittlei om et år... Er det noen som har erfaring på området eller forslag til hva det er ok å foreta seg et år før vielsen? Tar gjerne imot mail fra andre som skal gifte seg om et år og egentlig ikke orker å vente.... :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke dere framskynde bryllupet litt, da? Vi skulle egentlig gifte oss i mai i åe, men fant ut at det ikke var vits i å vente, så vi giftet oss i september i fjor.

Skrevet

Hei!

Tror nok helt sikkert ikke at du kommer til å bli drittlei, det er bare positivt å begynne og planlegge lang tid i forveien. Men, jeg ville kanskje ha ventet litt lenger med å finne kjole, hvis det ikke definitivt er drømmekjolen da..... Det er mange som angrer seg med valg av kjole når de er så tidlig ute. Håper du blir fornøyd i alle fall.

Selv startet vi planleggingen 10 måneder før, og jeg må si at alt ble helt perfekt. Og jeg tenker tilbake på tiden før bryllupet med stor glede. Husker alle forventingene og planleggingen. Det var en del av spenningen med det hele. Gled deg over denne tiden, den får du aldri tilbake!!!

Lykke til om et år!

Skrevet

Det med kjole er vel noe av det vanskligste. Er man for tidlig ute kan man angre på at man ikke ventet og er man for sent ute kan man angre på at man ikke lette mer. Men men, fine blir vi alle sammen uansett.

Jeg garanterer (nesten) at du blir lei all planleggingen etterhvert. Vi forlovet oss i slutten av desember og begynte planleggingen umiddelbart. Jeg merker nå når det går mot slutten at det jammen meg skal bli godt å bli ferdig med all planleggingen og alle detaljene også.

Det beste rådet jeg kan gi deg/dere er uansett å sette i gang med detaljene tidlig. Finn ut hva slags invitasjoner og bordkort dere vil ha, og lag bordkortene før det er 1 mnd igjen. Vi er nesten ferdig med alt sammen og kan nå nyte den siste ukene i fred og ro og det er utrolig deilig!

Skrevet

Jeg har planlagt bryllupet vårt i over et år, og jeg har ikke gått lei. Litt masse planlegging i perioder, og minder i andre perioder, men nå er vi i havn.

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Kjenner meg igjen her, ja...... :ler:

Vi gifter oss 2 august 2003 og jeg har allerede det meste "i boks".

Jeg planlegger i hytt og pine og synes det er kjempe kos.

Synes vi mä fä unne oss dette jeg.. eller hva ? :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil faktisk anbefale deg å roe deg ned litt.

Sett opp en plan for når invitasjoner skal ut etc. etc. og ta pauser innimellom - kanskje ikke du blir lei, men alle andre rundt deg kan bli det : )

Dessuten - dersom du leser innleggene her vil du se at mange av de om har planlagt i lang tid har kjøpt flere kjoler, ordnet flere bordkort etc. etc. Gjør ting etter en plan og stå for valgene.

Skrevet

Heisann!!

vi skal også gifte oss til neste år, og begynnte planleggingen over 1 år før bryllupet!! Jeg kjøpte kjolen 15 mnd før selve dagen, og mange har sagt at jeg kommer til å se meg lei på den!!!Men det tror jeg neppe...blir mer og mer glad i den jeg :D

Men jeg har merket meg at jeg planlegger bryllup i rykk og napp...en stund var bryllup omtrent det eneste jeg tenkte på...men nå har det gått nesten 1 mnd uten at jeg har planlagt i det hele tatt...jeg har mye i boks, men fremdeles mye som skal gjøres og!!! :roll:

Mange av våre venner som har giftet seg sier de er misunnelige for at vi har så lang tid å planlegge på....da slipper en å stresse så mye på slutten!!! :wink:

Dessuten er det nesten planlegginga som er den store gleden....selve dagen sier de går så fort ..... :-?

vel....lykke til ivertfall!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjøpte kjole ca 5 mnd før og gjorde etter det litt etter litt.

Vi hadde et lite intimt bryllup hjemme så det var ikke så mye å planlegge. Men hvis du skal ha et større bryllup så er det lurt å evt. reservere lokale, band osv. en stund før bryllupet.

Men detaljer kan du ta litt etter litt som du føler det.

Du blir tidsnok lei av tenking av ting og tang.

Det ordner seg til slutt. :briller:

Sett opp en liste hva du skal gjøre og hvordan du skal gjøre ting, så slipper du å tenke ut etter hvert hvordan ting skal bli.

Lykke til. Dere kommer sikkert til å få et vakkert bryllup.

Hilsen lykkelig gift 20.juli 2002

Skrevet

Jeg kjøpte kjolen min i januar i år og skal ikke gifte meg før 31.5 neste år... Kommer definitivt ikke til å angre på kjole kjøpet, falt helt pladask når jeg prøvde den og kjøpte den egentlig mer etter hjertet enn hodet...... :oops:

Selve dagen planlegger jeg i hytt og gæver. Jeg har til og med booket hotellrom til forloveren min og meg tvers over gaten for frisøren vi skal til..... Sambo synes vel jeg stresser litt mye noen ganger, men han har begynt å skjønne at enkelte ting må gjøres i god tid, ihvertfall hvis vi skal få det som vi vil ha det (les; som vi vil ha det...)

Det som foreløpig er i boks er:

Kirken

Lokalene - nesten (har reservert flere, men klarer ikke å bestemme oss..)

Fotograf

Transport til kirke + henting i helikopter like ved kirken...

Kjolen inkl slør og diadem

Smykker (ble kjøpt i august ifjor...)

Bestemt oss for hvordan invitasjonene skal se ut og inneholde

Mye av alkoholen er kjøpt inn

Hva slags blomster

Jeg har kanskje ikke kommet så fryktelig langt, men jeg føler selv at jeg er ett godt stykke på vei ..... Holder mye for meg selv, men trenger jeg litt utlufting, så hiver jeg meg på telefonen til forloveren min og øser ut alt til henne... Og blir det for mye, så sier hun ihvertfall fra.

Eller så er det jo bare å øse ut av seg her inne, de fleste av oss her er jo her av samme grunn - eller hva ?? :wink:

Gjest 20April2002 (gjest)
Skrevet

God morgen!

Måtte skrive inn her for jeg kjente meg igjen her! Vi begynte planleggingen i Mai 2001 - dvs. 11 mnd. før vi giftet oss. Jeg

for min del er veldig glad for at jeg startet å planlegge veldig

tidlig. Dette er på grunn av at jeg er en kontroll freak og liker

at alt skal være på G.

Jeg kjøpte kjolen min i August i fjor og jeg visste bare at det var

denne kjolen jeg ville ha - har aldri angret på det heller. Når jeg

kjøpte kjolen min så kikket jeg ikke på andre kjoler heller - det

tror jeg kan være en tabbe av alle uansett om man har hatt lang

tid på planlegging eller ei.

Kos deg med planleggingen, men det kan være greit å legge det litt

til sides også :wink:

Klem

20April2002

http://home.no.net/waraas

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi gifter oss i september, og begynte planleggingen i januar. Min erfaring er at mange brudepar (eller i realiteten bruder, brudgommene er sjelden med på kjøret i samme grad) stresser unødig. Det eneste som virkelig er viktig å gjøre med en gang, er å se på lokaler. Mange reserverer 1 -2 år i forveien, og særlig i sommermånedene er mye opptatt.

Men ellers...jeg ville posjonert det litt utover. Det er viktig å ikke slite ut omgivelsene; venner, arbeidskolleger og ikke minst brudgommen. Og de fleste ting kan ordnes på ganske kort tid. Eksempel: Bryllupskake kan bestilles 2 uker i forveien, ringer graveres og leveres på en uke, selskapslokalene trenger ikke vite endelig antall gjester og meny før tidligst et par uker i forveien, osv. Så det er egentlig bare dumt å ha absolutt alt klart et halvt år i forveien - hva skal dere gjøre de siste seks månedene da ?? :ler:

Skrevet
Og de fleste ting kan ordnes på ganske kort tid. Eksempel: Bryllupskake kan bestilles 2 uker i forveien, ringer graveres og leveres på en uke, selskapslokalene trenger ikke vite endelig antall gjester og meny før tidligst et par uker i forveien, osv.

Vil bare tipse folk om at på sommeren er leveringtiden på gravering av ringer mye lenger enn ellesr i året. Vi leverte våre ringer til gravering for nesten 1 måned siden, og de kunne nesten ikke garantere at vi fikk dem til dagen en gang lissom (men det gjør vi jo selvsagt). Så sjekk ting på forhånd iallfall, og ikke bare tro at man har god tid. Det lureste er å ta en ringerunde for å sjekke på de ulike stedene når de må ha inn ulike bestillinger.

Skrevet

Til dere som tror at alt kan ordnes og være i boks mange måneder før bryllupet. Dere kommer garantert til å erfare at det er MASSE som må gjøres i siste liten og dere kommer til å få deres dose med siste-uke-før-bryllupet-stress!!!!

Skrevet

Er nyforlovet og datoen ble satt for 1 uke siden. (Gifter oss 9. august 2003). Har så vidt begynt å tenke på kirke og lokale, men ut ifra hva dere sier, burde vi kanskje få opp dampen litt - ihvertfall med dette.

Jeg syns ikke du stresser for mye. Det eneste som står i hodet på meg for tiden er også bryllup, så jeg skjønner hva du mener.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kommer vel også veldig an på hva slags sted man skal ha selskapet hvor mye det er å ordne, og hvor opphengt man er i detaljer...så det varierer sikkert veldig ! :wink:

Vi skal ha bryllupet i et selskapslokale der de ordner og fikser alt - vi har bare kose-oppgaver som å avtale og prøvesmake meny og viner og avtale type blomster med deres blomsterdekoratør. Alt ordner de - dekke, servere, ta vare på gavene, rydde osv.osv. Ingen handling, ingen matlaging, ingen henting og bringing av det ene og det andre. Det er veldig deilig, både i forberedelser og ikke minst på selve dagen - da kan man slappe av og kose seg uten bekymringer. Har man råd til en sånn løsning - GJØR DET! :D Man har alle muligheter til å sette personlig preg på det likevel, alt innholdet formes jo av brudeparet.

Skrevet

Jeg kjøpte min brudekjole i november, men jeg angrer ikke! Er kjempefornøyd med den. Håper (og tror) min tilkomne vil like den også. Vi (dvs jeg :blunke: ) begynte å planlegge et helt år i forveien. Var veldig opptatt av at man måtte bestille lokale i god tid. Spesielt i sommermnd. er det stor pågang. Alle himlet litt med øynene og ristet litt oppgitt på hodet, syntes jeg stresset unødvendig. Men pipen fikk en annen låt i januar i år. Da fikk jeg nemlig beskjed fra lokalet at de la ned! Panikk, panikk! Jeg ringte rundt til alle de andre stedene jeg hadde sett på tidligere, men de var alle reservert for lengst! :-? Vi skal ha flere utenlandske gjester, så å flytte datoen for mye var helt utelukket. Men heldigvis fant jeg et sted som hadde ledig fredag den 9 (istedenfor lørdag den 10)! Reserverte lokalet på stedet! Så jeg var heldig! (den dag i dag er jeg faktisk veldig glad for at det gikk som det gikk) Men det denne lille historien forteller er at det er lurt å være tidlig ute med enkelte ting. Spesielt om man vil ha muligheten for å bestemme sted, pris og ikke minst dato!

Det man bør være tidlig ute med er altså:

lokale

fotograf

prest / kirke

(for tinghuset gjelder andre regler)

Når du har disse i boks kan du slappe av. Da kan man begynne å leke litt med tanker rundt innbydelser, bordkort,, farger, blomster, kjole, tilbehør, og alt annet. Ja rett og slett kose seg med planleggingen.

Men vær obs på å ikke plage alle andre med disse planene. De fleste andre gidder ikke å engasjere seg før kanskje en eller to mnd. før! Om mannen ikke er så glad i å planlegge så respekter dette. Finn heller frem til et par alternativer og la ham være med på det endelige valget. Og føler du for å prate bryllup - vel det er jo derfor vi er her ikke sant jenter! Det har vært et par innlegg her tidligere hvor folk kritiserer det enorme bryllupsfokuset her inne. Men det er jo bare bra - så slipper de andre der "ute" å høre på oss! :wink:

Lykke til med planleggingen alle dere 2003 bruder! Kos dere. Og ja det er lurt å begynne tidlig. Selv har jeg bare 11 dager igjen til min store dag. Men jeg stresser ikke! Det meste er ferdig eller under kontroll!

Skrevet

Vi skal gifte oss 02.08.03... Og føler vi egentlig har en del i boks, jeg kjøpte brudekjolen på lørdag, han har vært i Singapore og fikk skreddersydd klær der!

Vi har bestilt kirke, lokale, lagd hjemmeside...(http://hegekenneth.norge.cc) Tenkt litt på menyen, bestemt toastmaster... Og litt småting...

Vi koser oss med planleggingen, og gleder oss til den store dagen!!!

Lykke til alle sammen :rodme:

Gjest Sunflower
Skrevet

Som nygift har jeg ett råd: Begynn planleggingen så tidlig som mulig, det er virkelig verdt det!!!

Vi giftet oss 6. juli, og da hadde vi planlagt bryllupet i ca. 1 år i forveien. Dette gjorde at vi hadde tid til å planlegge dagen akkurat slik vi ville ha den. Vi fikk akkurat den kirken og tidspunkt vi ville ha, akkurat det lokalet vi ville ha, fotograf, frisør etc. Og vi fikk også tid til å gjøre bryllupet mer spesielt enn et vanlig bryllup ved f.eks. å lage 2 linjer med rim om hver gjest, og gjøre øvrige ting mer personlig, som egne invitasjoner, bordkort og festprogram. Slike ting er bare detaljer, og betyr lite i den store sammenhengen, men gjett om gjestene legger merke til det du har gjort, og føler seg enda mer velkomnme! Det erfarte vi til gangs, det er ikke måte på hvilke tilbakemeldinger vi har fått på bryllupet og festen!!

Kjolen kjøpte jeg faktisk 1, 5 år før bryllupet, og har ikke angret en dag på det kjøpet. Så: Faller du for en kjole nå, helt pladask, kjøp den, ellers vil du bare angre, og lete etter en som ligner, uten hell!! Skulle så være at du faktisk finner en finere, får du heller selge den første. Verre er det ikke!

Selv om vi hadde planlagt godt, ble likevel de to siste dagene litt stresset, men det taklet vi, siden vi ikke hadde stresset noe særlig før med bryllupsplanlegging. Kvelden før hadde vi faktsisk tid til å sitte ned med forloverne og nyte litt ost, kjeks og vin før det braket løs. Anbefales!!

Moralen: Kos deg med planleggingen, du, det er mist halve moroa, og det er virkelig verdt det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...