Gå til innhold

Hvordan kan jeg gå ned 10 kilo på 2 måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ett ønske om å begynne å trene, sluttet på håndball for 2 år siden og har ikke trent siden.

Jeg er 19 år, 1.69 høy og veier 65 kilo, altså normalvektig. Jeg vil gå ned til 55. Noen som vet en smart kostholdsplan/treningsplan jeg kan forholde meg til for å gå ned 10 kilo på 2 måneder? Takk på forhånd:)

Anonymkode: 66d70...534

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den tanken kan du bare legge bort med en gang. Du er som sagt normalvektig og trenger strengt tatt egentlig ikke å gå ned i vekt. Når man ikke er overvektig tar det lenger tid å gå ned i vekt enn for en som er det.

Hvorfor har du sånt hastverk? Og hvorfor vil du ned til 55 kg? 55 kg vil jo fortsatt være innenfor normal bmi, men likevel i nedre skikte. Min lege har fortalt meg at jeg helst ikke bør ha en BMI under 20.

Det er bra at du ønske å begynne å trene, ta heller å fokuser på å øke aktiviteten i hverdagen og legge inn noen treningsøkter, og ikke heng deg opp i tallet på vekta. Veien inn til en spiseforstyrrelse er kort, tro meg, jeg har god erfaring på det området.

Anonymkode: 98daf...a11

• Liker 5
Skrevet

Når du allerede er normalvektig må du nærmest slutte å spise for å klare å gå ned 10 kg. Som noen over skriver: jeg har også erfaring med hvor utrolig kort veien til spiseforstyrrelse er. Fortsett å spis som du gjør, kutt ut sukker/brus mm. i hverdager, og begynn å tren heller. Tren en kombinasjon av styrke/kondis så skal du se at du blir tynnere selv om ikke vekta går ned. Dette fordi du forbrenner fett, men skaper muskler. Du vil få en mer markert og ''tynnere'' kropp, men ikke heng deg opp i vekta. Jeg trente mye før, tok 300 kg i beinpress og 120 i benk (sånn grovt sett). Hadde mye muskler, var tynn og veldig markert. Da veide jeg 85 kilo. (175 høy). 

Det dummeste du gjør er å henge deg opp i vekta. Da vil du aldri bli fornøyd. Kast baderomsvekta, og ta mål i stedet. HHøres kanskje frekk å sur ut nå, men det gikk 5 mnd fra jeg begynte å gå ned i vekt, til jeg var innlagt med alvorlig anoreksi og underernæring. Så, veien er utrolig kort. Forsiktig forsiktig! Jeg unner INGEN det. så, kast vekta, tren styrke. Hvis du følger vekta kommer du som sagt aldri til å bli fornøyd. Si du klarer å gå ned til 55 kg, da er veien til 50 utrolig kort. Så går du ned dit, det er jo lett. Da er veien til 45 utrolig kort, sier til deg selv: ''du klarer nå det lille der'' og så har du det gående. Skjer selvsagt ikke alle, men det er VELDIG fort gjort siden du ikke trenger gå ned i vekt egentlig.

Jeg kan anbefale Jillian Michaels 30-day-shred for en kickstart på treningen. Husk dog at man skal hvile kroppen 1-2 dager i uken, selv om Jillian glemmer å si det i videoene. De ligger gratis på youtube. 

Anonymkode: 52938...c1a

• Liker 2
Skrevet

Ikke spis korn, frø, nøtter og banan. Enkelte sunne varer har mange kalorier. Drikk vann før og inni måltidene, da det fyller deg opp. Ikke spis fort for da får ikke kroppen tid til å lage en metthetsfølelse. Iskaldt vann forbrenner mer kalorier siden kroppen må bruke energi på å varme det litt opp. Ikke så mye, men alt hjelper. Gå turer. Du legger ikke på det muskler og du forbrenner mange kalorier da du nesten bruker hele kroppen.

Ellers bør du spiser frukt, grønnsaker som salat. Ikke spise ost. Spis selvpoppet popcorn dersom du er godtesyk. Hmm du får nesten google mat med lite kalorier. Prøv å rydd i skapene og shine leiligheten da det forbrenner mye kalorier. Win win. Lage mat fra bunnen forbrenner også flere kalorier.

• Liker 1
Skrevet

hvorfor så fort? Det er ikke umulig å gå med 10 kg på to måneder, men det kommer til å være fryktelig slitsomt og ikke så veldig sunt. Hvorfor ikke ha et mer langsiktig mål? 

Anonymkode: 7d9a9...715

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet

Hvorfor ned, jeg veier det samme som deg, tre cm lavere. Hvorfor ned til 55? Du er jo normalvektig, hvorfor vil du bli tynnere? Tren, spill hånball, hold deg sunn og sterk, viktigere en tynnere.

Skrevet

Hvorfor så kort tid som 2 måneder?

Anonymkode: d338c...c0a

Skrevet

Hvorfor ned, jeg veier det samme som deg, tre cm lavere. Hvorfor ned til 55? Du er jo normalvektig, hvorfor vil du bli tynnere? Tren, spill hånball, hold deg sunn og sterk, viktigere en tynnere.

Normalvektig er et "bredt spekter", om jeg kan kalle det det. Man er fortsatt normalvektig på 70 kg, men da har man likevel litt ekstra på kroppen. Kan fint slanke seg på 65 kg. Men 10 kg høres mye ut

Anonymkode: 8b796...74f

Skrevet

Det er bare å spise 77000 kalorier færre enn du forbrenner. Løp så mye du klarer.

Skrevet

Ikke spis korn, frø, nøtter og banan. Enkelte sunne varer har mange kalorier. Drikk vann før og inni måltidene, da det fyller deg opp. Ikke spis fort for da får ikke kroppen tid til å lage en metthetsfølelse. Iskaldt vann forbrenner mer kalorier siden kroppen må bruke energi på å varme det litt opp. Ikke så mye, men alt hjelper. Gå turer. Du legger ikke på det muskler og du forbrenner mange kalorier da du nesten bruker hele kroppen.

Ellers bør du spiser frukt, grønnsaker som salat. Ikke spise ost. Spis selvpoppet popcorn dersom du er godtesyk. Hmm du får nesten google mat med lite kalorier. Prøv å rydd i skapene og shine leiligheten da det forbrenner mye kalorier. Win win. Lage mat fra bunnen forbrenner også flere kalorier.

Gjør ikke noe å spise korn, frø, nøtter eller banan. Så lenge man holder seg i kaloriunderskudd. Men for eksempel nøtter inneholder jo ekstremt med kalorier. Mer enn sjokolade og potetgull! 

Anonymkode: 8b796...74f

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Hei. Jeg har ett ønske om å begynne å trene, sluttet på håndball for 2 år siden og har ikke trent siden.

Jeg er 19 år, 1.69 høy og veier 65 kilo, altså normalvektig. Jeg vil gå ned til 55. Noen som vet en smart kostholdsplan/treningsplan jeg kan forholde meg til for å gå ned 10 kilo på 2 måneder? Takk på forhånd:)

Anonymkode: 66d70...534

Henger meg på denne! Var mye mer fornøyd da jeg veide 55 kg. Er 170 høy og har samme vekt som deg...føles skikkelig kvapset ut, men vekten står stille. 

Skrevet

Henger meg på denne! Var mye mer fornøyd da jeg veide 55 kg. Er 170 høy og har samme vekt som deg...føles skikkelig kvapset ut, men vekten står stille. 

Om du føler deg kvapsete må du trene da vet du.

Anonymkode: c2b03...d83

• Liker 2
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Ja, jeg vet.

Det er jo lett å finne på unnskyldninger som barn og samlivsbrudd etc. Jogger 4 ganger i uken - men kun annenhver uke.

Forsøker å spise sunt også...men det står stille. Får fortsette og prøve hardere! : )

Skrevet

Ja, jeg vet.

Det er jo lett å finne på unnskyldninger som barn og samlivsbrudd etc. Jogger 4 ganger i uken - men kun annenhver uke.

Forsøker å spise sunt også...men det står stille. Får fortsette og prøve hardere! : )

Om du er kvapsete bør du begynne å trene styrke, du trenger ikke jogge så mye.

Anonymkode: 98daf...a11

• Liker 1
Skrevet

10 kilo på 2 måneder altså? Den sikreste måten, er å amputere et ben. Eller en arm :ironi:

Nei, for å være alvorlig - vær snill med kroppen din nå. 10 kilo på to måneder er altfor mye og slett ikke sunt!  

Skrevet

Du er normalvektig og det er ingen rasjonelle/helsemessige grunner til at du bør gå ned i vekt. Det er ikke vanlig å ha samme vekt og proporsjoner etter at man er voksen, som da man var ungdom. Tenk etter hvorfor du vil gå ned og om du synes gevinsten er verdt innsatsen.

Om to måneder har det gått 62 dager fra i dag. 1 kg kroppsfett tilsvarer ca 7000 kcal. For å gå ned 10 kilo på 62 dager, må du ha et kaloriunderskudd på ca 1129 pr dag, dvs at du spiser så mange færre kalorier enn du forbruker, hver eneste dag fram til 18. februar. Dette kan oppnås ved å spise mindre, eller være i mer fysisk aktivitet, eller en kombinasjon. Tenk etter om et så stort kaloriunderskudd er realistisk. Det er neppe sunt, og høres ganske ubehagelig ut. Om du setter av lenger tid, kan du gå ned like mye i vekt men med mindre ubehag.

Jeg anbefaler deg å sette opp din egen kostholdsplan selv. Ingen planer er så smarte at de virker uten at du følger den, og en du har laget selv etter dine behov og preferanser, vil du også lettere kunne holde deg til. Trening har jeg lite peiling på, men jeg vet at folk gjerne svarer om man har spesifikke spørsmål.

Styr for all del unna piller, pulvere, dråper, teer, osv - de er svindel, alle som en. Vektkontroll og bedret fysisk form oppnås bare med sunt kosthold og riktig fysisk trening.

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Mynona, mod.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...