Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har mye julepynt fra nevøers og niesers årlige juleverksted i skole og barnehage, og min mann kaster aldri noe av det. Jeg mistenker nok at hans bror og svigerinne siler ut det de vil ha selv og sender resten til oss, som i sitatet under, hentet fra bloggen jeg lenker til. Forsåvidt forståelig at de sender dorullnisser og denslags til oss, men min mann tar vare på alt og jeg begynner å bli lei av plassmangelen det fører til. Så når jula er over kommer jeg til å bak hans rygg kaste det jeg ikke synes er verdt å ta vare på. Pene og forseggjorte ting, som perlet juletrepynt o.l beholdes selvsagt, men stygge, skjeve og masseproduserte dorullnisser sparkes ut døra så snart jula er over. 

http://www.susannekaluza.com/er-det-greit-a-kaste-dorullnisser/

Henger du opp all pynten barna har med seg hjem fra barnehagen? Er det dårlig stil å “sile ut” noen hvert år og er det greit å gi dorullnisser og krøllete papirlenker videre til tanter og onkler?

Så for å svare på spørsmålet bloggeren her stiller: Ja, det er dårlig stil. Tanter og onkler vil ikke ha søpla di. Kast den selv.

Anonymkode: fba42...648

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kastet ALT juleverkstedskrot vi som (fille)tante/onkel har mottatt i gave. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kastet ALT juleverkstedskrot vi som (fille)tante/onkel har mottatt i gave. 

Godt å høre. Vi fikk i fjor en nisse som ser direkte ond ut, den er malt kritthvit i fjeset og gliser som klovnen i skrekkfilmen It.

Jeg hater den, og min mann satte den øverst i bokhylla, hvor den skuer utover hele stua. Har sett mange rare nisser og mange forskjellige byggematerialer, men denne er noe for seg selv. Skjev og fæl er den, til og med en voksen ville slitt med å sette sammen delene på en noenlunde estetisk måte. Jeg ønsket å kaste den i fjor, men jeg håpet at min mann ville ta til vettet og innse at han må sile noe av søpla vi får. Men nei, jeg må nok ekspedere den selv. Og den får selskap av mye annet skrot.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Som sagt, så gjort. En håndfull juleverkstedskrot ble kastet for en god del måneder siden, håper ungene har begrenset produksjonen en smule i år.

Skrevet

Jeg ville nok ikke tatt vare på dorullnisser o.l. fra andre enn egne barn. Når det er sagt pleier ikke vi å sile ut og gi det vi ikke selv ønsker i gave til andre. Barna lager gaver selv hvert år, men da setter vi oss ned en bestemt ettermiddag og lager gaver og det er selvsagt det fineste som blir gitt bort. Dog skal det sies at vi aldri har gitt bort dorullnisser. Hjemmelagede gaver her har vært f.eks. at de maler på glass som vi fyller med hjemmelagede brente mandler eller tegner med porselenstusj på kaffekopper eller vi kjøper lag-det-selv-pakker med julepynt e.l. fra Panduro. Dorullnisser og annet de kommer hjem fra skolen/barnehagen med eller som de lager på eget juleverksted beholder vi og stiller selvsagt opp til julen. Barna er jo stolte av det de har laget og det er uendelig mye viktigere for meg enn at julepynten skal passe inn i et interiørblad. De fineste pakkes ned og beholdes til senere år/som minner, mens resten kastes etter første jul. 

Skrevet

Jeg har ikke en gang tatt vare på alle dorullnissene fra våre egne barn, det kan bli store mengder av dette etter hvert. Særlig når man i tillegg får fra nieser/nevøer og kanskje venners barn. Jeg har valgt å sette de hjemmelagde gavene samlet på kjøkkenet, blir litt som et titteskap. Jeg oppbevarer alle til året etterpå, og bytter de ut med de fineste som kommer som nye gaver. 

Anonymkode: 7874b...a40

Skrevet

Aldri i livet om jeg kaster det. Her har smårollingene sittet og jobbet med noe fint som de vil gi bort og er stolte av at de har laget dette. Jeg har disse søte julegavene stående på en egen hylle. Ved siden av har jeg brettede papirlapper, der navnet og alderen til barnet står.

Skrevet

Det går i søpla etter noen år

Anonymkode: 4d3a7...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...