Pyntestøv Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 Bor på Hamar og valget står derfor mellom Lillehammer eller Elverum. Hadde en tøff førstefødsel med baby på nyfødtintensiven, så har derfor hele veien helt mot Lillehammer, som er et større sykehus. I tillegg til at Lillehammer har en mer liberal politikk i forhold til igangsettelse (de lytter til mor og gjerne en uke over termin) og var først ute med å innføre finskegrepet for å unngå revneskader. Det er 48 minutter unna med bil, som er det store minuset.Elverum har jo for noen år tilbake vært på verstinglista over fødselsskader på mor pga revning, men min jordmor fortalte meg nå at de har gjort en masse grep og nå har statistikken gått kraftig ned. Hun mente Elverum hadde like bra nyfødtintensiv og at det var veldig mange dyktige ansatte der, med mye fokus på en god barselopphold etter fødsel. 30 minutter unna med bil, som fortsatt er langt, men et stort pluss.Har du noen erfaringer med å føde på Lillehammer og/eller Elverum? Hva ville du ha gått for?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #2 Skrevet 15. desember 2015 Jeg fødte på Lillehammer, det er 20 mil fra hjemme og dit, så synes egentlig ikke 30 eller 48 minutter er så langt. Bruker 3 timer med vanlig kjøring. Ville valgt det du føler deg tryggest på. De er veldig flinke på Lillehammer, både på føden og nyfødrintensiven. Barsel har jeg litt blanda erfaring med, ikke alt der som er like bra.. Anonymkode: 6fa31...fe1
Munchlax Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har bare vært på nyfødtintensiven (NEO) i Elverum og vi var veldig fornøyde hvertfall. Vi var der i to uker, og ville absolutt ikke byttet det ut. Vi kom fra Ahus etter èn uke der, og takk Gud for at vi ble flyttet. I Elverum er det lite og alle har god tid til deg. Hver familie fikk egen barnepleier, så man fikk all oppmerksomhet og riktig god oppfølgning. Jeg kan ikke uttale meg om fødeavdelingen, men har valgt å søke meg til Elverum denne gangen blant annet fordi jeg syns veien fra Hamar til Elverum er bedre enn veien fra Hamar til Lillehammer.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Skrevet 15. desember 2015 Forskjellen på 30 og 48 minutter er vel ikke noenting som bør vektlegges noe særlig, ville jeg tenkt. Jeg bor forøvrig tre timers kjøring unna nærmeste sykehus, og er mildt sagt sjokkert over at noen kan kalle 30 minutter "fortsatt langt". Anonymkode: d180f...789 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #5 Skrevet 15. desember 2015 Jeg fødte på Elverum med to timers kjørevei (30 minutter er bare en svipptur for å være ærlig, samme med en time, det er null stress med sånn kjørevei!) og fødselen gikk vel greit, men barsel var et mareritt. Fikk en sur barnepleier og mistrivdes veldig. Kommer aldri til å føde på Elverum igjen. Men nå er dette ti år siden da, har hørt mange som har positive opplevelser i ettertid. Anonymkode: 4c662...d61
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #6 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har født på Elverum 2 ganger, men dette er lenge siden. 14 år og 8 år. Men jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg har og grunnet grovt seksuelt misbruk, fødselsangst. Men jeg fikk gå i samtaler på sykehuset ofte, helt fra starten, være på føden flere ganger, møte leger og jordmødre, så alt skulle føles trygt for meg. Og skrev et brev med hvordan jeg ønsket det, og de tok så hensyn til det, og behandlet meg helt fantastisk. Anonymkode: 20296...b81
Pyntestøv Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #7 Skrevet 15. desember 2015 Jeg fødte på Lillehammer, det er 20 mil fra hjemme og dit, så synes egentlig ikke 30 eller 48 minutter er så langt. Bruker 3 timer med vanlig kjøring. Ville valgt det du føler deg tryggest på. De er veldig flinke på Lillehammer, både på føden og nyfødrintensiven. Barsel har jeg litt blanda erfaring med, ikke alt der som er like bra..Anonymkode: 6fa31...fe1Ja, har hørt blandet på barsel og mange har vært fornøyd med barsel på Elverum, men føler på mange måter at Lillehammer er mer sikkert om noe skulle gå galt.Jeg har bare vært på nyfødtintensiven (NEO) i Elverum og vi var veldig fornøyde hvertfall. Vi var der i to uker, og ville absolutt ikke byttet det ut. Vi kom fra Ahus etter èn uke der, og takk Gud for at vi ble flyttet. I Elverum er det lite og alle har god tid til deg. Hver familie fikk egen barnepleier, så man fikk all oppmerksomhet og riktig god oppfølgning. Jeg kan ikke uttale meg om fødeavdelingen, men har valgt å søke meg til Elverum denne gangen blant annet fordi jeg syns veien fra Hamar til Elverum er bedre enn veien fra Hamar til Lillehammer. Koselig å få et perspektiv på noe jeg er så usikker på - nemlig hva skjer om vi ender på nyfødtintensiven igjen? Det var heldigvis ikke så ille forrige gang, han kom ut helt hvit og hadde særdeles lav apgarscore, så jeg så han ikke før flere timer etter fødsel. Det har satt dype spor i meg, så er redd for å oppleve det igjen og da vil jeg være trygg på at baby er i de beste hendene. Men, er det ikke oftere kø Hamar-Elverum, enn Hamar-Lillehammer? Nyinnflyttet, så dette var bare noen som sa i forbifart til meg på jobb. Forskjellen på 30 og 48 minutter er vel ikke noenting som bør vektlegges noe særlig, ville jeg tenkt. Jeg bor forøvrig tre timers kjøring unna nærmeste sykehus, og er mildt sagt sjokkert over at noen kan kalle 30 minutter "fortsatt langt".Anonymkode: d180f...789Det er fordi jeg har bodd i Oslo og der var det 10 minutter til sykehuset, og knapt nok det. Vannet gikk og var misfarget, så dro inn før riene startet. Derfor har jeg ingen erfaring med å beregne kjøretid og når i fødselsforløpet man faktisk drar inn om man bor lengre unna sykehuset enn 10 minutter. Det stresser meg nok litt, dessverre. Jeg fødte på Elverum med to timers kjørevei (30 minutter er bare en svipptur for å være ærlig, samme med en time, det er null stress med sånn kjørevei!) og fødselen gikk vel greit, men barsel var et mareritt. Fikk en sur barnepleier og mistrivdes veldig. Kommer aldri til å føde på Elverum igjen. Men nå er dette ti år siden da, har hørt mange som har positive opplevelser i ettertid. Anonymkode: 4c662...d61Hvordan beregnet du det i forhold til fødselsforløpet? Er jo andregangsfødende (bodde 10 minutter unna sykehuset første gang) og antar derfor at fødsel nummer to går fortere. Flere av mine venninner som har født flere ganger har opplevd at å gå fra 0-5 cm var knapt merkbart (mot første gangen som varte og rakk med mye smerter), så hun ene holdt på å føde i bilen. Dette stresser meg litt. Reiser man da før riene blir skikkelig vonde? Jeg har født på Elverum 2 ganger, men dette er lenge siden. 14 år og 8 år. Men jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg har og grunnet grovt seksuelt misbruk, fødselsangst. Men jeg fikk gå i samtaler på sykehuset ofte, helt fra starten, være på føden flere ganger, møte leger og jordmødre, så alt skulle føles trygt for meg. Og skrev et brev med hvordan jeg ønsket det, og de tok så hensyn til det, og behandlet meg helt fantastisk.Anonymkode: 20296...b81Takk for fint innspill
Connie80 Skrevet 15. desember 2015 #8 Skrevet 15. desember 2015 Jeg fødte på Elverum i høst, mitt første barn, og kunne ikke vært mer fornøyd. Dyktige og hyggelige ansatte, ble godt fulgt opp på Føden / barsel. Rolig på avdelingen og de ansatte hadde tid til oss. Far fikk være med hele veien og vi fikk eget rom etter fødselen. Etter to døgn kunne ikke far være på barsel mer, men da flyttet vi en etasje ned til barselhotell som fungerte veldig fint. Bare positivt å si om Elverum.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #9 Skrevet 15. desember 2015 Jeg valgte Lillehammer, men grunnen til det var at det jobber for mange bekjente på Elverum-sykehus. Er lite interessert i å ha folk jeg feiret russetiden min med tilstede under fødsel. Var veldig fornøyd med Lillehammer.Fordelene med Elverum er at sykehuset er nyere/ finere. Lillehammer er veldig slitt. I Elverum har de også barselhotell. Du kan jo reise på besøk begge steder før du bestemmer deg? Anonymkode: d4f1d...5f5
Pyntestøv Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #10 Skrevet 15. desember 2015 Jeg fødte på Elverum i høst, mitt første barn, og kunne ikke vært mer fornøyd. Dyktige og hyggelige ansatte, ble godt fulgt opp på Føden / barsel. Rolig på avdelingen og de ansatte hadde tid til oss. Far fikk være med hele veien og vi fikk eget rom etter fødselen. Etter to døgn kunne ikke far være på barsel mer, men da flyttet vi en etasje ned til barselhotell som fungerte veldig fint. Bare positivt å si om Elverum.Takk for innspill Fint å lese om flere som har positiv erfaring der. På jobben min sier alle de ville ha valgt Lillehammer, men for meg som er nyinnflyttet er det vanskelig å vite hva som er "rett" for meg.Jeg valgte Lillehammer, men grunnen til det var at det jobber for mange bekjente på Elverum-sykehus. Er lite interessert i å ha folk jeg feiret russetiden min med tilstede under fødsel. Var veldig fornøyd med Lillehammer.Fordelene med Elverum er at sykehuset er nyere/ finere. Lillehammer er veldig slitt. I Elverum har de også barselhotell. Du kan jo reise på besøk begge steder før du bestemmer deg? Anonymkode: d4f1d...5f5Skal ha med papirene på ordinær ultralyd om to uker, som videresendes ønsket sykehus, så er usikker på om jeg rekker å dra og sjekke ut fødselsavdelingene før jul. Men, takk for tipset
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #11 Skrevet 15. desember 2015 Bor også i Hamar og valgte Elverum nå i vår. Litt på grunn av reiseveien. Fikk først ei jordmor som var helt på trynet og som jeg ikke gikk overens med i det hele tatt. Så ble det vaktskifte og jeg fikk drømmejordmoren. Det ble en tøff fødsel, men jordmoren fikk meg gjennom det. På barsel var det blandet. Det jeg irriterte meg mest over var at de ulike jordmødrene/barnepleierne ga ulike beskjeder. Men følte de tok godt vare på oss og hjalp hvis vi lurte på noe. Anonymkode: 97fdf...343
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #12 Skrevet 15. desember 2015 Takk for innspill Fint å lese om flere som har positiv erfaring der. På jobben min sier alle de ville ha valgt Lillehammer, men for meg som er nyinnflyttet er det vanskelig å vite hva som er "rett" for meg.Skal ha med papirene på ordinær ultralyd om to uker, som videresendes ønsket sykehus, så er usikker på om jeg rekker å dra og sjekke ut fødselsavdelingene før jul. Men, takk for tipset Jeg hadde ikke valgt sykehus på OUL. Det er ikke noe å stresse med og du kan når som helst ombestemme deg. Anonymkode: d4f1d...5f5
Munchlax Skrevet 15. desember 2015 #13 Skrevet 15. desember 2015 Men, er det ikke oftere kø Hamar-Elverum, enn Hamar-Lillehammer? Nyinnflyttet, så dette var bare noen som sa i forbifart til meg på jobb. Der sier du noe! Det hadde jeg helt glemt!! Rundt 16-tiden STÅR DET STILLE ut av Hamar i retning Løten/Elverum. Løsner vel opp etter en stund, men jeg vet at det står igjen fra Myklegard helt inn til Elverum. Kanskje man skal velge Lillehammer allikevel. Spesielt siden det kun er jeg som har lappen hos oss. Skikkelig kult å kjøre selv til sykehuset med rier og bli stående i kø
Pyntestøv Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #14 Skrevet 15. desember 2015 Bor også i Hamar og valgte Elverum nå i vår. Litt på grunn av reiseveien. Fikk først ei jordmor som var helt på trynet og som jeg ikke gikk overens med i det hele tatt. Så ble det vaktskifte og jeg fikk drømmejordmoren. Det ble en tøff fødsel, men jordmoren fikk meg gjennom det. På barsel var det blandet. Det jeg irriterte meg mest over var at de ulike jordmødrene/barnepleierne ga ulike beskjeder. Men følte de tok godt vare på oss og hjalp hvis vi lurte på noe.Anonymkode: 97fdf...343Har du hørt hva andres erfaringer er i forkant da du valgte Elverum? Når det kommer til barsel så er jeg andregangsmor så der kjører jeg mitt eget løp Neida, men jeg føler meg ganske sikker på "prosjekt baby" siden dette er andre runde, så blir nok bare en natt om alt er bra med baby Jeg hadde ikke valgt sykehus på OUL. Det er ikke noe å stresse med og du kan når som helst ombestemme deg. Anonymkode: d4f1d...5f5Fikk beskjed om å ha med avkryssingsskjemaet jeg fikk med innkallelsen til OUL. Der skal man også krysse av for hvilke sykehus man skal føde på og så sendes skjemaet dit. Kan høre på OUL om jeg selv kan sende de inn på et senere tidspunkt
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #15 Skrevet 15. desember 2015 Du planlegger ikke å kjøre selv med rier?? Det høres ikke forsvarlig ut! Anonymkode: d4f1d...5f5 1
Pyntestøv Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #16 Skrevet 15. desember 2015 Der sier du noe! Det hadde jeg helt glemt!! Rundt 16-tiden STÅR DET STILLE ut av Hamar i retning Løten/Elverum. Løsner vel opp etter en stund, men jeg vet at det står igjen fra Myklegard helt inn til Elverum. Kanskje man skal velge Lillehammer allikevel. Spesielt siden det kun er jeg som har lappen hos oss. Skikkelig kult å kjøre selv til sykehuset med rier og bli stående i køJeg kjører til Moelv hver dag (i 08-tiden) og der er det aldri kø. Hører med de på jobb som pendler Lillehammer- Moelv jeg, men de er alltid presise så har inntrykk av at den strekningen også er grei.Da tror jeg du bør kjøre inn tidlig, før riene blir noe særlig kraftig. Heldigvis starter jo fødselen som oftest på natta, så da er det bare å hive seg i bilen med en gang, hehe
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #17 Skrevet 15. desember 2015 Har du hørt hva andres erfaringer er i forkant da du valgte Elverum? Når det kommer til barsel så er jeg andregangsmor så der kjører jeg mitt eget løp Neida, men jeg føler meg ganske sikker på "prosjekt baby" siden dette er andre runde, så blir nok bare en natt om alt er bra med baby Hadde googlet meg halvt ihjel i forkant men jordmor sa at det var blitt bedre der. Det kunne nok ha blitt et bedre opphold på Lillehammer, for hører sjelden noe negativt om dem. Men tror jeg kommer til å velge Elverum neste gang også. Litt fordi da må vi ha barnevakt til første og det gjør at det går med litt ekstra tid. Spurte også jordmor hva vi skulle gjøre hvis fødselen startet i rushen. Hun svarte: ring sykebil Anonymkode: 97fdf...343
Pyntestøv Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #18 Skrevet 15. desember 2015 Hadde googlet meg halvt ihjel i forkant men jordmor sa at det var blitt bedre der. Det kunne nok ha blitt et bedre opphold på Lillehammer, for hører sjelden noe negativt om dem. Men tror jeg kommer til å velge Elverum neste gang også. Litt fordi da må vi ha barnevakt til første og det gjør at det går med litt ekstra tid. Spurte også jordmor hva vi skulle gjøre hvis fødselen startet i rushen. Hun svarte: ring sykebil Anonymkode: 97fdf...343Hadde du jordmor på Hamar? For min jordmor på Hamar snakket veldig varmt om Elverum, noe som gjorde at mitt valg om å føde på Lillehammer ikke lenger var så sikkert. Ok. Så da er rushtrafikk en hindring man ikke skal tenke over, det er jo greit å vite Antar de kjører sykebil fra sykehuset på Hamar og ikke må vente på en fra Elverum?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #19 Skrevet 15. desember 2015 Nå bor jeg 5 min unna Lillehammer sykehus, så det er jo litt selvsagt at jeg skal føde der. Men hadde jeg bodd midt i mellom hadde jeg nok fortsatt valgt Lillehammer. Er førstegangsfødende og har et par venninner som ikke fikk plass på Lillehammer og derfor måtte til Elverum. De fleste er enige om at Lillehammer er best, selv om barsel er så som så. Anonymkode: 60627...137
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #20 Skrevet 15. desember 2015 Hadde du jordmor på Hamar? For min jordmor på Hamar snakket veldig varmt om Elverum, noe som gjorde at mitt valg om å føde på Lillehammer ikke lenger var så sikkert. Ok. Så da er rushtrafikk en hindring man ikke skal tenke over, det er jo greit å vite Antar de kjører sykebil fra sykehuset på Hamar og ikke må vente på en fra Elverum? Hadde jordmor i Stange, for bor rett over kommunegrensa (selv om jeg kaller meg hamarsing ) så er nok to ulike jordmødre sykebil får du nok fra sykehuset nærmest hvis du blir stående i rushen. Men de kjører fra Hamar til Elverum dersom du må ha bil fra Hamar Anonymkode: 97fdf...343 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå