AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 Jeg er 21 år, har en BMI på 18, altså undervektig. Vet jeg bør spise litt mer for å legge på meg, særlig siden jeg trener en del (trener håndball 3 ganger i uka, og styrketrening 1-2 ganger). Greia er at jeg sjelden er sulten. Jeg har faktisk en metthetsfølelse nesten hele tiden, som om jeg nettopp har spist. Hvis jeg står opp kl 8, så kan jeg gå med en metthetsfølelse helt til kl 11-12, før jeg kjenner at jeg kanskje kan få ned litt mat (selv om jeg heller ikke da føler sult). Selv etter trening har jeg den samme metthetsfølelsen som etter siste måltid før trening. Lurer på om det er slik at man ikke trenger å spise når man ikke kjenner seg sulten? Er det et tegn på at kroppen ikke trenger næring akkurat da? Eller bør man spise likevel? Vet jo at det er normalt å spise frokost ganske fort etter at man har stått opp og begynt dagen, men gjør man det av en slags plikt, eller av sult? Anonymkode: cd52e...19b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #2 Skrevet 15. desember 2015 Du bør spise allikevel. Anonymkode: 8bca0...5f4 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 Noen spiser etter klokka, og passer på antall måltider per dag. Andre spiser etter sulten. Selv tilhører jeg sistnevnte. Jeg hører på kroppen. Spiser aldri frokost og kjenner ingen sult før ca kl. 12.00. Men om du aldri nesten aldri er sulten er det lurere å spise på rutine. Anonymkode: 9396f...b74 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har slitt med anoreksi i et par år, og er ALDRI sulten. sultfølelsen er borte. Men det betyr ikke at jeg ikke behøver å spise fordet (ja jeg vet du ikke har sf men bare for å illustrere liksom ) Anonymkode: 1cef4...014 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #5 Skrevet 15. desember 2015 Noen spiser etter klokka, og passer på antall måltider per dag. Andre spiser etter sulten. Selv tilhører jeg sistnevnte. Jeg hører på kroppen. Spiser aldri frokost og kjenner ingen sult før ca kl. 12.00. Men om du aldri nesten aldri er sulten er det lurere å spise på rutine.Anonymkode: 9396f...b74Jeg synes det er litt ubehagelig å spise når jeg ikke føler at kroppen trenger eller vil ha mat. Drikker kaffe og saft tidligere på dagen, men blir aldri sulten før rundt 11-12, selv om jeg står opp tidlig. Da blir jeg kanskje sulten igjen rundt kl 17, og spiser litt igjen på kvelden slik at jeg ikke skal våkne om natta pga. sult. Det blir jo til sammen ganske lite mat.. Anonymkode: cd52e...19b
kaleidoskop Skrevet 15. desember 2015 #6 Skrevet 15. desember 2015 Man må jo spise, selv om man ikke er sulten. Jeg spiser når jeg er sulten, men jeg har heller ikke lyst på frokost. Så mitt første måltid er ofte rundt kl 11-12 når resten av gjengen spsier lunsj.Men som allerede nevnt hvis man ikke er sulten bør man kanskje spise etter klokka og ikke når man kjenner at man trenger noe. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #7 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har slitt med anoreksi i et par år, og er ALDRI sulten. sultfølelsen er borte. Men det betyr ikke at jeg ikke behøver å spise fordet (ja jeg vet du ikke har sf men bare for å illustrere liksom )Anonymkode: 1cef4...014Men spiser du etter klokka, da? Anonymkode: cd52e...19b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #8 Skrevet 15. desember 2015 Men spiser du etter klokka, da? Anonymkode: cd52e...19bJa, det gjør jeg Anonymkode: 1cef4...014
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #9 Skrevet 15. desember 2015 Ja, det gjør jeg Anonymkode: 1cef4...014Hvor mange, og hvor store, måltider spiser du hver dag da? Jeg synes det er så vanskelig og stress å skulle planlegge. Liker å bare ta ting som det kommer.. Anonymkode: cd52e...19b
Gjest Runforit Skrevet 15. desember 2015 #10 Skrevet 15. desember 2015 Så lenge du får i deg nok kalorier gjennom dagen så må du ikke spise etter klokken. Men du kan ikke stole på at sultfølelsen sier om du har fått nok næring. Jeg kan gå 6-8 timer uten mat. Betyr det at jeg ikke trenger å spise noe gjennom hele dagen? Nope.Så jeg spiser etter klokken og følger litt med på kaloriene så jeg vet at jeg får i meg nok næring.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #11 Skrevet 15. desember 2015 Kan du ikke bare gjøre det som passer for deg da? Jeg takler ikke måltidsrutiner. Får flashback til middagene hos de strenge besteforeldrene mine hvor jeg ikke fikk gå fra bordet før jeg spiste opp all maten. "Men jeg er ikke sulten!!! Man får i seg det man skal uansett. Anonymkode: 9396f...b74 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #12 Skrevet 15. desember 2015 Kan du ikke bare gjøre det som passer for deg da? Jeg takler ikke måltidsrutiner. Får flashback til middagene hos de strenge besteforeldrene mine hvor jeg ikke fikk gå fra bordet før jeg spiste opp all maten. "Men jeg er ikke sulten!!! Man får i seg det man skal uansett. Anonymkode: 9396f...b74Det er jo nettopp det jeg lurer på. Får jeg i meg det jeg trenger hvis jeg spiser kun når kroppen er sulten? Hvis jeg gjør det, så er det jo ikke noe problem Anonymkode: cd52e...19b
Chizue Skrevet 15. desember 2015 #13 Skrevet 15. desember 2015 Det er jo nettopp det jeg lurer på. Får jeg i meg det jeg trenger hvis jeg spiser kun når kroppen er sulten? Hvis jeg gjør det, så er det jo ikke noe problem Anonymkode: cd52e...19bDu kan jo alltids prøve å få i deg noen lette mellommåltider, selv om du ikke føler deg sulten Noe frukt, en smoothie, en yoghurt med musli & bær. Alt etter som hva du kunne tenkt deg Jeg har en greie med å glemme å spise mat, men heldigvis ,kroppen min sier ifra når den trenger næring i form av lavt blodsukker, kvalme og svimmelhet. Men sulten? Det er jeg ikke Så derfor passer jeg på å ha litt næring med meg hvor en jeg er..Og selv om jeg ikke er sulten, så spiser jeg litt uansett.Det er noe med det at når kroppen blir vant med å ikke få mat på samme tidspunkt, så vil du ikke føle deg sulten heller :/(det med at kroppen min sier ifra på den måten med kvalme & svimmelhet, er noe som startet for noen år siden, har ikke hatt det slikt hele tiden, tenker meg at kroppen min sier at "nok er nok, få i deg mat!" )
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #14 Skrevet 15. desember 2015 Det er jo nettopp det jeg lurer på. Får jeg i meg det jeg trenger hvis jeg spiser kun når kroppen er sulten? Hvis jeg gjør det, så er det jo ikke noe problem Anonymkode: cd52e...19bSpis næringsrik mat med mye sunt fett når du først spiser så går det greit. Anonymkode: 9396f...b74
mandel92 Skrevet 15. desember 2015 #15 Skrevet 15. desember 2015 I og med at du er undervektig så er det mye som tyder på at du ikke får i deg den næringen du trenger. Derfor bør du spise selv om du ikke er sulten. 4
Wenda Skrevet 15. desember 2015 #16 Skrevet 15. desember 2015 Friske sunne mennesker spiser når de er sultne, og slutter å spise når de er mette, uansett hvor ofte eller når på dagen det blirEr man undervektig eller overvektig så kan det bero på at man har mistet sultfølelsen eller alltid er sugen på mat, og da kan det være viktig å spise til faste tidspunkter slik at man får stabilisert kroppen 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #17 Skrevet 16. desember 2015 Det er jo nettopp det jeg lurer på. Får jeg i meg det jeg trenger hvis jeg spiser kun når kroppen er sulten? Hvis jeg gjør det, så er det jo ikke noe problem Anonymkode: cd52e...19bHvor mye spiser du hver dag da? Om du får i deg nok kalorier så går det bra, om du ikke gjør det er det ikke bra. Det er ikke noe værre enn det. Anonymkode: 90664...a41 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #18 Skrevet 16. desember 2015 Dersom jeg ikke har tid til å spise, så kan jeg fint gå fra å kjenne meg sulten, til å slutte å kjenne sult, uten å spise noe som helst..Men som oftest får jeg veldig kort lunte når blodsukkeret er lavt. Og forstår at jeg må spise noe. Normalt sett spiser jeg etter klokka, og da blir jeg også sulten på de tidene jeg normalt sett spiser. Er du undervektig og ikke kjenner nok sultfølelse til å få i deg den maten du trenger for å gå opp til normalvekt, så må du begynne å spise etter klokka, eller få i deg mer kaloritett mat når du først spiser.Da er du i en situasjon der du allerede vet at kroppen ikke ber om tilstrekkelig næring. Anonymkode: c3edd...14a
Pringle Skrevet 18. desember 2015 #19 Skrevet 18. desember 2015 Ja, du skal spise likevel.Se gjerne noen episoder av Supersize vs Superskinny for informasjon og tips.
Mynona Skrevet 19. desember 2015 #20 Skrevet 19. desember 2015 Kjære TsJeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.Mynona, mod. 2
Anbefalte innlegg