Gjest *kokos* Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 Hei! Vi skal pusse opp soverommet vårt, som er 14,5 m2 (3,17 x 4,6 m, med døra i hjørnet av den ene kortveggen.)Jeg vil gjerne ha en form for walk-in-closet, og da hadde jeg sett for meg å sette opp en lettvegg sånn at garderoben kan være innerst i rommet, og senga stå inntil lettveggen.Dere som har denne løsningen: Har dere skyvedør inn til garderoben, eller står det åpent? Har dere skapdører inne på rommet, eller er det åpent? Blir det støvete?Hvor bredt bør dette rommet være? Jeg ser for meg å ha garderobeskap på den ene langveggen, og knagger + speil på den andre. Da må jo rommet være bredt nok til at jeg kan se meg selv i speilet uten å stå helt trykket oppi det.Er det noen her som har denne løsninga, men med tunge gardiner som romdeler istedet for lettvegger? Hvordan fungerer det mht støv? Blir veldig takknemlig for svar; en vet liksom ikke hvordan det blir før en har gjort det, og da er det for seint!
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #2 Skrevet 15. desember 2015 Hei! Vi skal pusse opp soverommet vårt, som er 14,5 m2 (3,17 x 4,6 m, med døra i hjørnet av den ene kortveggen.)Jeg vil gjerne ha en form for walk-in-closet, og da hadde jeg sett for meg å sette opp en lettvegg sånn at garderoben kan være innerst i rommet, og senga stå inntil lettveggen.Dere som har denne løsningen: Har dere skyvedør inn til garderoben, eller står det åpent? Har dere skapdører inne på rommet, eller er det åpent? Blir det støvete?Hvor bredt bør dette rommet være? Jeg ser for meg å ha garderobeskap på den ene langveggen, og knagger + speil på den andre. Da må jo rommet være bredt nok til at jeg kan se meg selv i speilet uten å stå helt trykket oppi det.Er det noen her som har denne løsninga, men med tunge gardiner som romdeler istedet for lettvegger? Hvordan fungerer det mht støv? Blir veldig takknemlig for svar; en vet liksom ikke hvordan det blir før en har gjort det, og da er det for seint!Jeg hadde en walk-in wardrobe (i min nye leilighet var det kun plass til en skyvedørsgarderobe desverre..) I forhold til støv så blir en walk-in støvete. Men bonusen er: soverommet ditt blir mye mindre støvete (det er jo klærne som genererer mye av støvet). Jeg hadde en helt vanlig dør inn til rommet: her er det smak og behag. En dør var ikke upraktisk, en skyvedør er heller ikke upraktisk. Pga at garderoben genererer støv ville jeg satset på en dør av et slag, ikke bare en åpning. Men du trenger ikke skapdører inne i rommet. Da blir det jo bare et rom med skap i. Mye av fordelen med walk-in er det visuelle fellesintrykket av alle klærne på en gang - synlig. I forhold til løsning hadde jeg en vanlig garderobe av typen 1/4 hyller (over skulderhøyde er hyller løsningen) og 1/4 skuffer (alt du kan se ned i er enklere som skuffe) og 1/2 heng. Om jeg skulle valgt opp igjen ville jeg gått for trådhyller (elfa eller en billigere type) fordi 1: de puster slik at klærne holder seg freshe lengre. 2: de samler ikke støv (det faller gjennom). Jeg hadde solide hyller i hvitt, og det angret jeg på: det la seg støv der konstant. Det er flere viktige punkter som jeg undervurderte grovt på første forsøk:-hvor mye klær har du som må ligge vs de som bør henge?-Hvor høy er du (altså hvor god utnyttelse av skuffer i høyden får du)?-Skal garderoben inneholde noe annet enn klær? (Altså, vil du bruke plassen mellom "behagelig gripehøyde" og taket til å lagre sesongklær, dyner, etc)? Hvor dype hyller krever disse?-Hvor dype hyller/skuffer liker du? Personlig foretrekker jeg 30 cm (den bomma jeg på første gang. 50 cm var de hyllene. Det er mye bortkasta plass...) dersom det kun skal lagres klær liggende. Og 40 cm til hyller der det også er heng (hengende klær krever 45 cm skapdybde for kvinner - noe mer for en herreskjorte.) Dersom du tenker skap - gulvplass - speil trenger du altså plass nok til 30 eller 40 cm hyller pluss ståplass. Men du kan også bytte ut lettveggen med vegg-til-vegg skyvedører med ståplass på innsiden og speil utenfor. Eller tenkt speil på kortveggen? Da har du hele rommets lengde å gå på. Anonymkode: 8cb02...972
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå