Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste ukene har det blitt hårreisende kaldt ute, og senest i dag brukte jeg et par timer ute i vinterkulda. Jeg har lagt merke til en ting som følge av dette, og det er at huden min kjennes mye mykere og jevnere! Jeg vet ikke hvorfor, men kan kulden være en faktor til hvorfor det føles slik? Jo kaldere det er, jo finere kjennes huden. I dag var det mellom 3 og 5 minusgrader ute.

Jeg er ute et par timer, et par ganger i uka, og kjenner merkbart forskjell.

Anonymkode: 11629...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes også det.

Skrevet

Kanskje blodomløpet i ansiktshuden settes skikkelig i sving av å være ute i kulden?

Anonymkode: fdcc1...a45

• Liker 1
Skrevet

Jeg er motsatt, blir tørr og rød. Huden min trives best om sommeren. 

• Liker 5
Skrevet

Tja...
Helt til den blir tørr av å være ute i kald luft :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Så rart! Du tror ikke det er frisk luft som først og fremst gjør det? Huden min blir fin av sol og varme (ikke at jeg blir så brun, bruker faktor 30), og bleklilla, prikkete, nuppete og tørr av kulde. Jeg ser ut som et vandrende lik :( hater kulde!

Anonymkode: f6276...ac7

Skrevet

Tror absolutt at frisk luft har mye positivt med seg, også for huden. Merker stor forskjell om jeg tilbringer mer tid inne enn til vanlig, huden blir mer "livløs", både sommer og vinter. 

Anonymkode: 78521...698

• Liker 1
Skrevet

Så rart! Du tror ikke det er frisk luft som først og fremst gjør det? Huden min blir fin av sol og varme (ikke at jeg blir så brun, bruker faktor 30), og bleklilla, prikkete, nuppete og tørr av kulde. Jeg ser ut som et vandrende lik :( hater kulde!

Anonymkode: f6276...ac7

Ja, det kan være kulden som gjør det. Jeg har normalt sett veldig tørr hud, spesielt etter jeg har dusjet! Men jeg merket det i sommer også, da jeg alltid badet i ferskvann på hytta. Der var jo temperaturen mye kaldere enn i en dusj, og håret mitt føltes etterhvert mye mykere ut, det var helt merkelig. Da jeg startet og dusje i dusjen igjen, ble håret mer livløst igjen. 

Dette skjer med hele kroppen min. Blir generelt mye mykere av å være ute etter og ha vært ute i minusgrader/veldig kaldt vær! Det er ganske rart.

TS

Skrevet

Tror absolutt at frisk luft har mye positivt med seg, også for huden. Merker stor forskjell om jeg tilbringer mer tid inne enn til vanlig, huden blir mer "livløs", både sommer og vinter. 

Anonymkode: 78521...698

signerer denne :) og tenker også at kulda kan ha med blodsirkulasjon å gjøre i tillegg.
Merker forsåvidt stor forskjell på huden når jeg er i byen (hvor jeg bor) og når jeg er utenfor byen på landet eller fjellet hvor det er renere luft!

Anonymkode: 0c5ba...823

Skrevet

Ja, det kan være kulden som gjør det. Jeg har normalt sett veldig tørr hud, spesielt etter jeg har dusjet! Men jeg merket det i sommer også, da jeg alltid badet i ferskvann på hytta. Der var jo temperaturen mye kaldere enn i en dusj, og håret mitt føltes etterhvert mye mykere ut, det var helt merkelig. Da jeg startet og dusje i dusjen igjen, ble håret mer livløst igjen. 

Dette skjer med hele kroppen min. Blir generelt mye mykere av å være ute etter og ha vært ute i minusgrader/veldig kaldt vær! Det er ganske rart.

TS

det at håret ditt kjennes bedre ut er pga kaldt vann, ikke kald luft. Du bruker vel heller ikke shampo når du bader ute. Shampo fjerner alt fett fra håret og hodebunnen din, det gjør ikke vann. Kaldt vann kombinert uten shampo gir mykere og bedre hår. Skjellaget lukkes også med kaldt vann. Er en grunn til at vi frisører anbefaler å vaske håret så sjeldent som mulig, med ikke for høy temperatur og ett kaldt skyll helt tilslutt. :) tørr luft gjør bare håret tørt.  Vask 1-2 ganger i uka for folk med lengde på håret er bra. 

Skrevet

Klart du kan! Det å være ute og i aktivitet, kan gjøre underverker for huden og utseendet generelt.

Kulden i seg selv, og det å være i aktivitet gjør at man setter i gang blodomløpet og at transporten av oksygen, næring og avfallsstoffer øker. Bevegelse fører også til at man setter i gang fordøyelsen på en hensiktsmessig måte. Solskinn gjør at huden produserer vitamin D.

Sitter man inne forran dataskjermen, risikerer man å bli tørr i hud og slimhinner (øyne og munn) på grunn av oppvarmet og tørr luft, og fordi man blunker sjeldnere når man leser på skjermen. Man anspenner seg lett og sover dårligere og er mindre opplagt. Jeg tror sjansen for overspising og usunn mat er større når man er i nærheten av kjøleskapet. Når man er i aktivitet og rekker å bli sulten, smaker som regel det mest godt. Det skal kun litt lett aktivitet til for å stabilisere blodsukkeret.

En tur ut gjør at man får beveget kroppen, løst opp i spenninger og man bruker øynene til å se utover. Det er også gunstig for den mentale helsen, man får perspektiv på tingene, og man klarer lettere å slappe av når man har beveget seg. Det å oppholde seg i naturen eller i en park er sunnere for tankene enn det er å oppholde seg på et bråkete og traffikert sted.

Så finnes det også ulemper; UV-stråling, solbrenthet, hålke og frostskader. Men de kan man som regel lett unngå ved å beskytte seg.

Alt i alt er uteliv svært gunstig for hele kroppen. Bare husk refeks, så du kommer deg trygt inn igjen også! ;)

Skrevet

Vet ikke, men synes det ser veldig fint og friskt ut med røde kinn etter å ha vært ute i vinterkulda. Og så føler man seg jo bedre og oppkvikket etter å ha vært ute i frisk luft, og det synes jo.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...