Gå til innhold

Roer jentepuser seg når de blir sterilisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen skal vår minste katt steriliseres. Vi fikk hun ganske spontant fordi den tidligere eieren ga oss valget "behold katten eller så avliver jeg den", så da ble hun vår. Vi fikk hun når hun egentlig var for liten til å bli gitt bort (dette har vi funnet ut i ettertid), for den tidligere eieren sa de var et sted mellom 3-4 mnder. Senere fikk vi høre at han fant dem bare litt over en mnd før han ga hun til oss, og da var hun ikke spesielt mye eldre enn 2 mnder. 

Heldigvis har vi hatt en flott voksenpus fra før som med tiden har tatt til seg denne kattungen veldig. Hun er tålmodig med lillekatten og vi kan tydelig se at lillepus har blitt "flink til å være katt" selv om hun ble skilt fra sin egen mor alt for tidlig.

Så når vi snakket med dyrlegen om sterilisering så anbefalte dyrlegen oss å vente til katten hadde vært hos oss i 6 mnd, sånn at hun kunne bli helt ferdig utviklet. Siden vi har en katt fra før som hun har godt selskap med så har det heller ikke vært så utrolig stor hast med å la hun få gå ute.

Men lillepus er som de fleste andre kattunger, skikkelig turbo! Jeg tror det kanskje er litt ekstra fordi voksenkatt får gå ute mens hun selv blir holdt igjen inne. Hun er en veldig fin katt, men også veldig slitsom. Jeg har hatt kattunger før (eller altså, jeg har aldri "fått" kattunger, men vi fikk jo voksenpus når hun var ganske liten, og vi har hatt katt hele livet mitt så vi har vært gjennom noen kattungeperioder) og de har aldri vært så hyperaktive som kattungen vi har nå. Men da har vi jo også fått sterilisert dem ganske tidlig og de har fått gå ute.

Men lurer litt da, tror dere lillepusen vil roe seg ned når hun blir sterilisert? Tenker at det endrer jo noe i hormonene hennes og kanskje hun blir litt roligere? Er veldig slitsomt med en katt som jager den andre katten, river ned alt vi eier, hopper på oss og holder oss våkne nesten hver natt. 

:) 

Anonymkode: 7e1ce...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to katter, begge er kastrerte. Hun ene har roet seg litt, men usikker på om hun gjorde det før hun ble kastrert eller ikke. Hun andre er fremdeles like vill :P de er ca 8 og 9 måneder nå, og begge får gå litt ute, men ser ikke ut til at det hjelper så veldig mye enda :P 

Anonymkode: 9e8d9...314

Skrevet

Det er veldig individuelt. Katter er så forskjellige. Vi har hatt (og har) flere hunkatter. Den forrige vi hadde, var ganske vilter og aktiv, og kastrering gjorde liten forskjell. Vi har en jentepus nå som er veldig rolig, men hun har vært rolig siden vi fikk henne da hun var ca. 7 mnd. 

Anonymkode: be853...203

Skrevet

Du kan håpe på det... Vi har en kastrert "kattunge" på 2 år som aldri har roet seg. Men gamla på 6 år roet seg når hun ble over året omtrent

Anonymkode: b8c49...a80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...