Gå til innhold

Hvor mye klær skal et barn ha på i bilen? Ut og inn uten mye klær, er det greit??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer litt på dette med små barn og klær i bilen og på vei ut og inn av bilen. Jeg har en venninne som har et barn på snart 1 år, og jeg syns hun kler på han alt for lite for å dra ut! Hun kan godt ha på ungen en ullbody og ullbukse (sånn man gjerne har under dressen eller vanlige klær på vinteren), og sokker. That's it. Så bærer hun ungen ut i bilen og setter han i bilstolen. Skal de inn på butikken så kan hun gjerne ta han i armene og bære han inn og sette han i barnesetet på handlevognen. Jeg var vitne til dette en gang. Det plask regnet og hun skulle inn på butikken, ungen hadde bare de klærne på som nevnt over her, og hun tok ungen i armene og gikk inn på butikken, og satte han i handlevognen. Dette var nå i november måned. Jeg syns det så fryktelig kaldt ut! For det første så er det ikke varmt i bilen med en gang man setter seg i den, og å løpe ut og inn slik med en så tynnkledd unge i kalde november? Det er jo også kaldt inne på butikken rundt kjøledisken osv. Blir ikke barn fort kalde? Jeg syns det ser så lite ut med så lite klær. Moren hennes prøvde å påpeke dette også, at ungen hadde lite klær på, men da fikk hun bare svar tilbake at det ble så varmt for ungen i bilen med så mye klær på!
Fikk snap her om dagen og, og da var ungen i bilsetet i samme klærne, ingen votter, ingen lue, ingen sko, ingen jakke, ingen hals, og nå er det Desember og kaldt!
Hun klager også ofte over at ungen er syk. Forkjøla, ikke i form, feber osv. Kan dette ha en sammenheng med tynnkledde klær? Fikk snap senest i dag at ungen hadde 39 i feber og ikke var i form. Hadde lyst å si noe når jeg var på besøk, men turte ikke..

Hva tenker dere om klær på små barn i bilen og ut og inn av butikk? Barn skal da ha på klær i bilen fordi om man fyrer i bilen? Det er snakk om å ta av klærne på ungen hvis den skulle bli for varm. Et barn begynner vel å gråte når det er for varmt? Hvor mye klær har deres barn på seg i bilen?

Anonymkode: eaffd...605

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Barn som har på seg boblejakker/dresser blir drept hvis de treffer setebeltet så de gangene jeg har vært så uheldig å måtte frakte slike i min bil har jeg beordret at de skal ha på seg bekledning som ikke er til hinder for korrekt bruk av setebelte. Utover det har jeg få meninger, dersom de trenger mer klær kan man vel kle på dem når man kommer fram? De to minuttene fra man går ut døren til de sitter i bilen tviler jeg på at de tar skade av. 

Jeg regner med alle med barn har webasto eller lignende i bilen, jeg kan ikke se for meg at jeg ville hatt tid til å skrape vinduer med to unger i baksetet og en barnehage å rekke før jobb. Det er så vidt jeg rekker å stikke innom Statoil for en kopp kaffe før jeg starter.

Endre: En ting jeg glemte, jeg tapeserer dem reflekser eller tar på de vest. Det er umulig å styre dem når de er på parkeringsplasser, de er dumme og ser dårlig så jeg gjør det jeg kan for å gjøre dem synlig.

Endret av ambivalentReaction
  • Liker 2
Gjest Lalalala59
Skrevet

Tynne ulldresser over klærne til bilturer, inn/ut av butikk osv. De får ikke sitte i bil med parkdresser osv, kun mellomlaget som er tynn ulldress. Tar på hals, lue og votter selv om vi bare skal ut av bilen og inn i butikken. 

Skrevet

Våre har alltid tynt ullag+ tykkere ullbukse og ullgenser. Og lue, hals og votter, særlig på småturer hvor bilen ikke rekker å bli varm.

Anonymkode: cc611...a46

Skrevet

Herregud, hun må jo mangle de vanlige instinktene en mor SKAL ha.  Ungen din skal ikke fryse, selvfølgelig skal den ha på seg varmedress, lue og vanter. Barn regulerer ikke varme like godt som voksne.  Man løsner litt på klærne og tar av lua man kommer inn i butikken.  Uff, dette var grusom lesning!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kupevarmer, så bilen er varm når vi kjører til barnehage. Allikevel har min 2 lag ull, tynt og tykt (eller ull + fleece), lue og vanter. Og cherrox eller vinterstøvler. Lua går av i bilen. Skulle det være ekstra kaldt har vi et teppe liggende i bilen. Dress og tykk jakke skal IKKE være på. 

Anonymkode: 1a596...8e4

• Liker 3
Skrevet

Det hørtes kaldt ut, ja. Mine barn bruker ikke tykke dresser og jakker i bil, men har alltid tykk ullgenser og ullbukse, hals og lue på, evt. jakke eller teppe i fanget nå som det er vinter.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor spør foreldre stadig vekk om dette?

Fryser DU? Ja, da fryser barnet. Er DU varm? Ja, da går det nok fint med barnet... :) 

• Liker 2
Gjest Magnifiq
Skrevet

Det hørtes kaldt ut, ja. Mine barn bruker ikke tykke dresser og jakker i bil, men har alltid tykk ullgenser og ullbukse, hals og lue på, evt. jakke eller teppe i fanget nå som det er vinter.

i bilen? Har dere en veldig kald bil?

bruker ikke hverken jakke, tykk genser, lue eller votter i bilen. Bruker bare det vanlige tøyet vi har på oss før vi skal sette oss i bilen.

Og de 20meterne fra bilen og inn i Bhg går helt fint uten masse varmt tøy ☺️

Skrevet

Synes den ungen hørtes fryktelig tynnkledd ut!

Nå er babyen vår bare 3 mnd, men vi har henne i bilstolpose. Åpner den når bilen er blitt varm nok eller inne på varm butikk.  

Skrevet

Barn skal ikke ha tykke jakker og dresser på seg i bil, det er ikke alle som har fått det med seg dessverre. Kan føre til store skader hvis man skulle være uheldig å kræsje. Men, så har jeg alltid på aircondition, lue, legger jakken rundt jenta når vi kjører slik at hun ikke fryser, og kler på henne med en gang vi går ut av bilen. Jeg synes det er rart hun ikke kler på barnet når hun har med barnet inn i butikken, og at barnet ikke bruker lue. Men at barnet mangler jakke i bilen er faktisk hun som gjør riktig og andre som gjør ''feil''. Er selvfølgelig ingenting rett eller galt sånn sett, men jeg personlig ville ikke tatt risikoen. Men sånn ellers så synes jeg hun burde kle på barnet bedre ut ifra det du skriver.

Skrevet

Barn skal ikke ha tykke jakker og dresser på seg i bil, det er ikke alle som har fått det med seg dessverre. 

Dette gjelder for alle i bil, ikke kun barn. 

Anonymkode: fb04b...46a

• Liker 1
Skrevet

Dette gjelder for alle i bil, ikke kun barn. 

Anonymkode: fb04b...46a

Det du sier stemmer selvfølgelig, gikk litt fort i tastene :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg sitter jo selv med tykk vinterjakke i bilen. Går denne moren også bare i tynn ulltrøye i bilen og butikken da?   

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg sitter jo selv med tykk vinterjakke i bilen. Går denne moren også bare i tynn ulltrøye i bilen og butikken da?   

du skal jo ikke bruke tykk jakke under beltet.

Skrevet

Har aldri satt ungene i kald bil. Før vi fikk vebasto startet vi bilen slik at den var varm. Den ene sønnen min er ekstremt varm av seg og hadde ikke masse tøy på seg på vinteren og slik er jeg også. Har ikke funnet vinterjakka mi enda engang.

det andre barnet hadde pledd som han hadde over seg.

for en tur inn på butikken tar vi ikke på lue, votter, dress/jakke  Etc. 

Yttertøy under selen er man jo nå opplyst om at er fyfy

Skrevet

Kler på like mye som meg selv. Trenger jeg jakke, får barna jakke. Gjerne ei ullbukse nå som det er så kaldt, og selvfølgelig lue :) Mye bedre at de er litt for varm, så en eventuelt kan ta av litt, enn at barnet fryser. Håper du sier ifra til venninna di, med tanke på ungen sitt beste :) 

Skrevet

Barn som har på seg boblejakker/dresser blir drept hvis de treffer setebeltet så de gangene jeg har vært så uheldig å måtte frakte slike i min bil har jeg beordret at de skal ha på seg bekledning som ikke er til hinder for korrekt bruk av setebelte. Utover det har jeg få meninger, dersom de trenger mer klær kan man vel kle på dem når man kommer fram? De to minuttene fra man går ut døren til de sitter i bilen tviler jeg på at de tar skade av. 

Jeg regner med alle med barn har webasto eller lignende i bilen, jeg kan ikke se for meg at jeg ville hatt tid til å skrape vinduer med to unger i baksetet og en barnehage å rekke før jobb. Det er så vidt jeg rekker å stikke innom Statoil for en kopp kaffe før jeg starter.

Endre: En ting jeg glemte, jeg tapeserer dem reflekser eller tar på de vest. Det er umulig å styre dem når de er på parkeringsplasser, de er dumme og ser dårlig så jeg gjør det jeg kan for å gjøre dem synlig.

Utrolig at du tror at alle som har barn har webasto eller lignende i bilen, og at du ikke ser for deg at småbarnsforeldre skraper is av rutene av bilen sin... Kok kaffen din hjemme så sparer du tid på Statoil. ;)

• Liker 3
Skrevet

bruker ikke hverken jakke, tykk genser, lue eller votter i bilen. Bruker bare det vanlige tøyet vi har på oss før vi skal sette oss i bilen.

Og de 20meterne fra bilen og inn i Bhg går helt fint uten masse varmt tøy ☺️

Det er ganske vanlig at det er kaldt i bilen ja. I går morges var det -20 her, da må bilen gå ganske lenge for å bli varm, og det blir kaldt rimelig fort mens du setter ungene i bilen. Av miljøhensyn lar jeg ikke bilen gå lenge før vi skal kjøre 10 min reisevei, da mener jeg det er mer fornuftig å ta på ullklær og hive over et godt pledd.

Skrevet

Og de 20meterne fra bilen og inn i Bhg går helt fint uten masse varmt tøy 

Vi har bilen i garasje, men den er kald om morgenen når det er flere minusgrader, ja. Vi har ikke kupévarmer, og det har aldri falt meg inn å starte bilen lenge før vi skal kjøre. Da må det da være bedre med lue, votter, ullgenser og ullbukse? Vi kjører sjelden så langt at barna rekker å bli overopphetet av det. Men barna har altså ikke på seg jakke utenpå i bilen, kun over beina, om de fryser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...