Gå til innhold

Hva tenker du om kjente som plutselig har lagt på seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere når dere ser feks et familiemedlem/venn/bekjent som pluselig har lagt på seg en del?

Tenker da hvis det feks har gått 1år-6mnd siden sist dere så hverandre. 

Jeg har det siste året gått opp 15kg. Kjente ser det nok, men jeg lurer på hva de tenker....

Anonymkode: 61241...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier egentlig ikke å tenke noen ting om vekten til andre. Er det gått 6mnd til et år siden sist jeg så noen, og de plutselig har gått opp i vekt, så har jeg jo ingen anelse om hvorfor. Og jeg har ingen grunn til å legge meg opp i det. Det kan jo være alt fra at man har startet på medisiner som kan føre til vektoppgang, har endret kostholdsvaner, har vært mindre i fysisk aktivitet, har vært syk/skadet osv. 
Uansett når det er lenge siden jeg har truffet venner og andre kjente, så er jeg bare glad for å se dem igjen :) Uansett om de skulle ha holdt vekten sin siden sist eller ikke :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ærlig så tenker jeg "oi, hun har lagt på seg...Hun må ha det hardt i livet akkurat nå som har klart å gå opp nesten 20 kg på 1 år" Det er, skal jeg være helt ærlig tanken jeg har.

Anonymkode: 4e11a...2c5

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker ikke noe spesielt over det utover som en observasjon på lik linje med "oi ny sveis" f.eks
Kan tenke at det er pga medisinbruk, eller mindre aktivitetsnivå, ikke noe mere negativt enn det, og begge deler er jo ganske vanlig gjennom livet.

Anonymkode: 60ca2...4e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke over det. Jeg traff nettopp en venninne jeg ikke har sett på lenge, og jeg så ikke at hun hadde lagt på seg før hun nevnte det selv. Jeg vet ikke om det betyr at jeg er lite overfladisk eller såpass selvopptatt at jeg ikke legger merke til andre enn meg selv. :ler:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at "oi, hun må ha fått seg en depotsprøyte stakkar, ante ikke at hun var psykiatrisk pasient" eller noe sånt... Utover det så tenker jeg ikke noe utover at jeg observerer forandringen. - Omtrent som når en observerer at folk skifter frisyre eller hårfarge, eller har fått seg hund?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Registrerer at de har lagt på seg på sammen måte som jeg registrerer ny frisyre eller bytte av klesstil. Ikke noe jeg tenker mye over.

Jeg tenker i hvert fall ikke psykiatrisk pasient, jeg hadde nok heller tenkt noe i retning av "hun har kosa seg skikkelig i det siste!"  :ler: 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommmer an på hva personen kler,  noen blir helt bloaded og mister alle ansiktstrekk av å bli tykk, eller man kan få følelsen av at de rett og slett ikke bryr seg så mye om hvordan de ser ut og det kan jo feks være litt positivt at ikke alle er like overfladiske. Folk kan jo ha en vinnende eller interessant personlighet selvom de er tykke.Er ikke sikkert at alle legger merke til at de legger på seg heller pga hvis feks de går på piller og hormoner og slikt så blir man jo såpass i ubalanse at man ikke klarer fokusere på å holde seg feks si sunn da. Vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan personen var før. Om vedkommede var veldig tynn fra før av, og så gikk opp 15 kg, ville jeg tenkt at h*n kanskje hadde fått det litt bedre med seg selv, og at det kanskje er komfortkilo. Hvis personen var ganske stor fra før av vet jeg ikke om jeg ville lagt merke til det egentlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg ser vedkommende har lagt på seg og sier at det må vi feire med kake.

Anonymkode: d55a3...df3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm

Hva tenker man om noen som har gått mye ned i vekt, da? Jeg kan ikke gi et generaliserende svar på dette eller det TS spør om.

Hva man tenker om de som har gått mye ned i vekt og om de som har gått mye opp i vekt, kommer også an på hvor godt man kjenner personene det er snakk om, og hvordan vekten var før ( var de undervektig, normalvektig, overvektig osv)

Anonymkode: 0635c...cc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm

Hva tenker man om noen som har gått mye ned i vekt, da? Jeg kan ikke gi et generaliserende svar på dette eller det TS spør om.

Hva man tenker om de som har gått mye ned i vekt og om de som har gått mye opp i vekt, kommer også an på hvor godt man kjenner personene det er snakk om, og hvordan vekten var før ( var de undervektig, normalvektig, overvektig osv)

tenker sf at de har spiseforstyrrelse eller har en vond periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker ikke over det. Jeg traff nettopp en venninne jeg ikke har sett på lenge, og jeg så ikke at hun hadde lagt på seg før hun nevnte det selv. Jeg vet ikke om det betyr at jeg er lite overfladisk eller såpass selvopptatt at jeg ikke legger merke til andre enn meg selv. :ler:

Nei, jeg tror ikke det.

Jeg tror at du har et fornuftig fokus, og at du bryr deg om mennesker og at du ikke har et over-fokus på utseende

(De som har vært ivrige i å kommentere min kropp, er nettopp de som var SYKELIG BESATT AV SIN EGEN VEKT OG UTSEENDE, noe jeg tror at du ikke er :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker sf at de har spiseforstyrrelse eller har en vond periode

Også dersom de har gått ned fra overvekt til normalvekt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre påpeker så kommer det jo an på så mangt. Det skal som oftest være snakk om en god del (minst 10 kg), for at jeg skal klare å se det. Var personen mager i utgangspunktet så synes det kanskje lettere. I såfall tenker jeg vel at vedkommende har det bedre med seg selv/lever sunnere/er i et bra forhold nå etc. 

Om personen har blitt mer enn lett overvektig så tenker jeg kanskje at personen har hatt mye å gjøre (feks. stillesittende jobb, tidkrevende ting som ødelegger for aktivitet og kosthold), sliter med helsa, har skada seg, eller er i et litt vel "koseforhold" ;) Kjærestekiloene er berømte!

Skjønner ikke de som drar inn psykisk lidelse...omvendt for meg i allefall. Har jeg det vanskelig, så raser jeg ned i vekt. Mat er det siste jeg gidder tenke på. Samme med samboer. Skal ikke mer til enn en littegranne dårlig dag før han sliter med matlysta. 

Men ellers så er jo litt variasjoner opp og ned helt normalt, og noen buksestr opp eller ned ofrer jeg ikke så mye som en kalori på å legge merke til ;)  Tror det gjelder flere. Har gått opp og ned 10 kg, men er visst ingen som ser det uansett. Ei påstod jeg hadde blitt så fryktelig tynn da jeg veide på mitt meste, at det er mulig! 

Anonymkode: 7d1fa...ddb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til mange andre årsaker, er jo endringer i stoffskiftet en mulig grunn til at vekta går opp eller ned. Diverse fysiske sykdommer kan også spille inn, i tillegg til psykiske.

Noen endrer vekt grunnet trening (går opp i vekt grunnet økt muskelmasse grunnet styreketrening, eller ned i vekt grunnet fettforbrennende trening og kostholdsendringer f.eks)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...