AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #1 Skrevet 14. desember 2015 Hva spiser der ei romjula? Prøver å lage en meny her så jeg kan storhandle. Kom gjerne med seriøse tips Julaften er baners, 1 dag jul og nyttårsaften.. men resten av uka aner jeg ikke! Spiser alt omtrent, men gjerne litt julete når det først er jul. Takk! Anonymkode: 7c8b4...c73
Gjest chisandra Skrevet 14. desember 2015 #2 Skrevet 14. desember 2015 Prøver å ha vanlige middager de fleste av dagene i romjula. Det blir jo gjerne litt ekstra snoperi utenom og gode frokoster. På den måten blir det litt ekstra uten å ta helt av.
Lalunaa Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 Vi har vanlige middager i romjula, koser oss juledagene og nyttårsdagen, men orker ikke mer mas og stress med middag utover de dagene😉
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Skrevet 15. desember 2015 For eksempel medisterkaker, lutefisk, kalkun, sodd, taco eller pizza. Pleier også å gå ut og spise indisk eller kinesisk en dag i romjula. Anonymkode: 8f30d...0c6
Tinuwiel Skrevet 15. desember 2015 #5 Skrevet 15. desember 2015 Siden det er pinnekjøtt på julaften, ribbe 1.juledag og kalkun på nyttårsaften prøver vi å få inn iallefall 2 bedre fiskemiddager i romjulen. Tipper på det blir en biffmiddag og en kylingmiddag også...
Gjest SykkelJenny Skrevet 15. desember 2015 #6 Skrevet 15. desember 2015 Helt vanlig mat i romjulen. Jeg skeier ut julaften og nyttårsaften - ikke kaker og julemat andre dager.
melatonin Skrevet 15. desember 2015 #7 Skrevet 15. desember 2015 Jeg vil ha noe fisk i romjula, kan godt være lutefisk eller rakefisk. Må ha noe kyllingfillet med godt tilbehør og. Og noe helt uten om jul som en god salat med kylling og pasta kanskje.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #8 Skrevet 15. desember 2015 Hos oss har vi skagentoast en gang i romjula, greit å avveksle litt fra all kjøttmaten selv om det også er så godt Anonymkode: df84d...1fc
Frk.34 Skrevet 15. desember 2015 #9 Skrevet 15. desember 2015 Enkelt og gjerne litt lettere mat enn det man spiser på julaften og 1 dags brunch.Pastaretter, kyllingretter, meksikansk mat osv :)
Gjest Margit Spat Skrevet 15. desember 2015 #10 Skrevet 15. desember 2015 Siden den tradisjonelle julematen hos oss er mye tung kjøttmat, pleier vi å spise en del fiskeretter. Gjerne ting som er ganske raskt å lage. Det er deilig til avveksling fra alt kjøttet, og vi unngår å bli helt matlei. Denne fra Remas oppskrifter har vi laget en del, og også variert med andre/flere grønnsaker: https://www.rema.no/oppskrifter/torskeloin-med-paprikamiks/REC-34564
Inyourdreams Skrevet 19. desember 2015 #11 Skrevet 19. desember 2015 Første juledag spiser vi rester etter eget behov. Andre juledag gjør vi som Vazelina Bilopphøggers: Pizza Grandiosa.
Wenda Skrevet 19. desember 2015 #12 Skrevet 19. desember 2015 Vi har en dag med svensk julemiddag og en dag med norsk julemiddag, og det blir rester fra de begge 1. og 2. juledag, så resten av romjula så prøver vi å ha så normal mat som mulig. Gjerne litt godt krydret mat/salt mat for å få en tydeligere kontrast til den fete maten og søte snacksen
Anglofil Skrevet 19. desember 2015 #13 Skrevet 19. desember 2015 Blir stort sett vanlige middager, foruten 1. juledag hvor vi har rester av middagen fra dagen før og nyttårsaften hvor vi har kalkun.Mvh Yvonne
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. desember 2015 #14 Skrevet 20. desember 2015 Dette er mammas julemeny som vi har fulgt i ca. tjue år: Lillejulaften: Kyllingsalat Julaften: Pinnekjøtt med rotmos og poteter 1. Juledag: Ribbe med surkål, rosenkål, svisker, poteter 2. Juledag: Kald ribbe og Walddorfsalat 3. Juledag: Kveite med gulrøtter, Sandefjordsmør, og poteter 4.Juledag: Lammelår med blomkål, gulrøtter, poteter, saus 5. Juledag: Kokt torsk med gulrot, baconterninger, poteter 6. Juledag: Elgsteik med rotgrønnsaker, poteter, og saus Nyttårsaften: Samma som Julaften 1. Nyttårsdag: Samme som 1. Juledag 2. Nyttårsdag: Restemat 3. Januar: Bacalao 4. Januar: Kjøttsuppe Etter denne orgien av kjøtt og annen feit mat er jeg alltid sjeleglad for å kunne reise hjem til meg selv igjen for minst en måned med kun fisk, grønnsaker, frukt, og knekkebrød.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #15 Skrevet 21. desember 2015 Vi skal hjem til mine foreldre i år. Der pleier det å være fast juleselskap minst 1. og 3. juledag (stor slekt). Kalkun er alltid standard en av dagene. Pinnekjøtt på juleaften, og gjerne ribbe en annen dag. Utenom disse dagene og nyttårsaften er det mer normale middager. Anonymkode: 7a886...ad3
Gjest SykkelJenny Skrevet 21. desember 2015 #16 Skrevet 21. desember 2015 19 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: Dette er mammas julemeny som vi har fulgt i ca. tjue år: Lillejulaften: Kyllingsalat Julaften: Pinnekjøtt med rotmos og poteter 1. Juledag: Ribbe med surkål, rosenkål, svisker, poteter 2. Juledag: Kald ribbe og Walddorfsalat 3. Juledag: Kveite med gulrøtter, Sandefjordsmør, og poteter 4.Juledag: Lammelår med blomkål, gulrøtter, poteter, saus 5. Juledag: Kokt torsk med gulrot, baconterninger, poteter 6. Juledag: Elgsteik med rotgrønnsaker, poteter, og saus Nyttårsaften: Samma som Julaften 1. Nyttårsdag: Samme som 1. Juledag 2. Nyttårsdag: Restemat 3. Januar: Bacalao 4. Januar: Kjøttsuppe Etter denne orgien av kjøtt og annen feit mat er jeg alltid sjeleglad for å kunne reise hjem til meg selv igjen for minst en måned med kun fisk, grønnsaker, frukt, og knekkebrød. Det første som slo meg var at hun må ha et vanvittig stort kjøleskap for å få plass til alt Ellers må jeg si at jeg er imponert over at hun har klart å holde denne menyen i over 20 år. Jeg hadde gitt opp før første julen var omme.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #17 Skrevet 21. desember 2015 Den 15.12.2015 at 21.09, SykkelJenny skrev: Helt vanlig mat i romjulen. Jeg skeier ut julaften og nyttårsaften - ikke kaker og julemat andre dager. Men for å komme til saken. Vi spiser pinnekjøtt på julaften, og kommer til å ha fisk de to neste dagene - kveite 1. juledag (fast tradisjon), og breiflabb eller torsk 2. juledag, avhengig av hva fiskehandleren har av fersk fisk å vakuumere for oss når vi handler der om morgenen på julaften. 3. juledag: Confit de canard, poteter (og muligens pastinakk) stekt i andefettet, rosenkål og hjemmelaget rødkål. Mandag, tirsdag og onsdag er det hverdager og jobb, så da blir det etter planer lette hverdagsmiddager, gjerne av rester, feks purésuppe kokt på kraft av beinet etter røkt lammelår, og med det som måtte være igjen av kokte grønnsaker og mandelpoteter fra julemiddagene. Og ellers selvsagt ALT vi måtte begjære av julebaksten vår hele romjulen igjennom. Driver ikke og baker for å spise opp kakene kun på selve julaften, liksom. Anonymkode: 9a4e6...d3e
Gjest SykkelJenny Skrevet 21. desember 2015 #18 Skrevet 21. desember 2015 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: <<--------- Men for å komme til saken. Vi spiser pinnekjøtt på julaften, og kommer til å ha fisk de to neste dagene - kveite 1. juledag (fast tradisjon), og breiflabb eller torsk 2. juledag, avhengig av hva fiskehandleren har av fersk fisk å vakuumere for oss når vi handler der om morgenen på julaften. 3. juledag: Confit de canard, poteter (og muligens pastinakk) stekt i andefettet, rosenkål og hjemmelaget rødkål. Mandag, tirsdag og onsdag er det hverdager og jobb, så da blir det etter planer lette hverdagsmiddager, gjerne av rester, feks purésuppe kokt på kraft av beinet etter røkt lammelår, og med det som måtte være igjen av kokte grønnsaker og mandelpoteter fra julemiddagene. Og ellers selvsagt ALT vi måtte begjære av julebaksten vår hele romjulen igjennom. Driver ikke og baker for å spise opp kakene kun på selve julaften, liksom. Anonymkode: 9a4e6...d3e Ref pilen min over her - du glemte ironiflagget. Når det gjelder kaker så har jeg faktisk ikke bakt en eneste kake til jul i år. Regner med enda en "Ikke-ironi-applaus".
Millimani Skrevet 21. desember 2015 #19 Skrevet 21. desember 2015 Pinnekjøtt på julaften, koldtbord med alskens julemat og mer til på første eller andre juledag, og kalkun på nyttårsaften
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #20 Skrevet 21. desember 2015 Vi har alltid ribbe på julaften og pinnekjøtt på nyttårsaften! I romjula spiser vi derfor alltid ovnbakt ørret 1. eller 2. juledag De andre dagene går det mest i restemat og vanlige middager Anonymkode: 0bc42...db4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå