Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om (eller evt har en god link) det går ann å legge inn CD'er med kopisprerre på PC'en? Har kjøpt den nye CD'en til Joss Stone og ville gjerne ha den liggende på jobb-PC'en uten å måtte drasse med meg CD'en på jobben hver dag. CD'en blir avspilt på en egen spiller som muligvis følger med på selve CD'en, ikke via Windows Mediaplayer som jeg vanligvis bruker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hørt at man kan holde inne shift-tasten. Evt. bruke mac eller linux ;).

Gjest Anonymous
Skrevet
CD'en blir avspilt på en egen spiller som muligvis følger med på selve CD'en' date=' ikke via Windows Mediaplayer som jeg vanligvis bruker.[/quote']

Og der er problemet. Du må avinstallere denne spesielle avspilleren; deretter kan CD'en kopieres/rippes som en hvilken som helst annen CD.

Denne såkalte "kopibeskyttelsen" (som ikke hindere noen i å kopiere selve CD'en, men derimot setter restriksjoner på avspilling) fungerer slik:

* CD'en har to sesjoner (deler); en lyd-del og en data-del.

* De fleste vanlige CD-spillere vil spille musikken og ignorere dataene, menå en datamaskin vil Windows (eller MacOS eller Linux) "se" at det er en data-del, og prøve å lese denne.

* Data-delen inneholder en "AutoRun"-kommando som gjør at en spesiell avspiller installeres, samt en slags driver som hindrer en i å få tilgang til lyd-delen av platen.

* Avspilleren spiller ikke egentlig av lydsporene på CD'en, men derimot noen datafiler i spesialformat som ligger på data-delen av CD'en. Disse har dårligere lydkvalitet enn de "ekte" lydsporene, og lar seg dessuten vanskelig overføre til MP3-spillere o.l.

Derfor: Sørg for at denne spesielle "avspilleren" IKKE blir installert på PC'en i utgangspunktet! I Windows gjøres dette lettest ved å holde nede shift-tasten idet du setter i CD'en, eller ved å deaktivere "AutoRun" på datamaskinens CD/DVD-spiller.

Gjest Anonymous
Skrevet

Last CD'n i spilleren.

Om den autostarter stopper du den.

Åpne Windows mediaplayer.

Velg Copy from disk (eller heter det record from disk?)

Funker hver gang.

Uff... jeg har visst tastleksi i dag...

Skrevet

Funker utmerket!

Takk for hjelp Tispa og gjester! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...