Gå til innhold

Hundefôr som metter bra, men ikke for mye fett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er på jakt etter et nytt fôr til min mellomstore hund. Skal helst ha et fôr som gjør at hun ikke legger på seg så lett, men at jeg kan gi nok mengde så hun holder seg mett. Jeg gir henne så mye som står på tørrfôrpakken til hennes vekt, og maten er naturlig uten korn og mais, så skulle tro det holdt henne mett lenge. Vil ikke gi så mye mer mat enn dette da veterinæren alltid sier at hun har litt ekstra på seg, men man kjenner ribbeina. Vil gjerne bytte fôr til noe som gir henne masse næring samtig som at det ikke er for høyenergi hunder som trenger masse fett..

Hmm.. vet ikke om dette ble oversiktlig og forståelig.. men har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å si. Kan du spe ut foret med f.eks revet gulrot? Inneholder mye fiber som gir metthetsfølelse, men lite kalorier.

Skrevet

Dette forsto jeg ikke helt. Mengden som står angitt på pakken er jo bare veiledende og mange hunder vil legge på seg av denne mengden. Jeg har for eksempel en eldre tispe som veiledende skulle hatt 150 gr. pr. dag, men kun kan få ca. 90 gr. hvis hun ikke skal legge på seg. Skulle hun ha fått mat til hun følte seg mett hadde jeg nok måttet gi henne nærmere 500 gr. Hun ville med andre ord ha dødd av overvekt i løpet av relativt kort tid.

Mitt tips er derfor at du ikke gir henne mer mat enn hun trenger, men at du gir henne følelsen av å spise mer for eksempel å gi gulrot slik Tabris foreslår. Jeg gir dem hele fordi hunden da også får litt å jobbe med. I tillegg kan du gi maten slik at hunden må jobbe mer med den for eksempel ved å bløte fôret og servere det i en Kong. Rå bein er også en måte og få hunden til å spise sakte på.

• Liker 1
Skrevet

Hunden er ikke bare kronisk sulten da? Har hatt et par sånne som har vært det, men om de hadde fått fri tilgang hadde de nok spist seg ihjel før de ble "mett". Tror dette er mer et instinkt for å skaffe mest mulig mat (energi), og ikke nødvendigvis fordi det er sultfølelse slik vi mennesker opplever det inne i bildet. Vi eiere opplever nok dette med fôring mer traumatisk enn hundene gjør.

Om du skal kunne fôre mye uten at hunden legger på seg, må du over på slankefôr som nettopp er tilsatt fyllstoffer som hunden ikke nyttegjør seg særlig av. Du kan også gi diverse grønnsaker som nevnt over. 

Skrevet (endret)

Vi er veldig førnøyd med Orijen og Acana Light for og bland med argurk

Endret av kooiker
Skrevet

Gulrot får hun, har til og med kokt mange gulrøtter og gitt som en lunsj mellom frokost og middag men hun maser like mye om middag kort tid etterpå så virker ikke som det hjelper på metthetsfølelsen.

Jeg tror ikke det er kronisk fordi den perioden hun fikk for mye mat, da hun spiste vom la hun på seg for mye og hun maste aldri om mat fordi hun åpenbart fikk det hun trengte. Da kom hun aldri på kjøkkenet når jeg lagde mat og brukte lang tid på å gidde å komme for å få middag... Så jeg føler at hun er sulten, men jeg gir ikke for lite tørrfôr heller... Så hmm.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...