Gå til innhold

Hvilken datoer er romjula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: b3270...ae8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

25-30 eller 28-30. Spørs hva du tenker på. Om noen sier jeg jobber romjulen mener de nok 28-30. Om de sier de skal bort i romjulen er det fort 25/26/27-30.  27 er også vanligvis en jobbedag, men er i år på en søndag.

Skrevet

Julaften, 1. og 2. juledag, nyttårsaften og nyttårsdag har egne navn. Mellomjula eller romjula er de fire dagene mellom disse, altså 27. t.o.m. 30. desember. Fire av sju ganger er en av disse dagene søndag, men romjul er det uansett om det er søndag eller virkedag.

• Liker 1
Skrevet

Julaften, 1. og 2. juledag, nyttårsaften og nyttårsdag har egne navn. Mellomjula eller romjula er de fire dagene mellom disse, altså 27. t.o.m. 30. desember. Fire av sju ganger er en av disse dagene søndag, men romjul er det uansett om det er søndag eller virkedag.

De andre juledagene har jo også egne navn. Hos oss snakkes det om f.eks 3.og 4. juledag. De er ikke røde dager, men de har navn.

Skrevet

Romjul er opprinnelig dagene mellom julehelgen og trettendedag.  (27.desember til 6.januar)

Men det blir nå brukt mest om dagene mellom julehelgen og nyttår.  (27.desember - 30.desember)

Kilde: snl.no

Anonymkode: c1d07...754

Skrevet

Dagene mellom julaften og nyttårsaften. ☺ En uke altså.

Skrevet

De andre juledagene har jo også egne navn. Hos oss snakkes det om f.eks 3.og 4. juledag. De er ikke røde dager, men de har navn.

Forsåvidt riktig det - jula varte fra gammelt av til 20. dag jul. Og husker fra min barndom at julebukk, eller julefanter som vi sa, skulle en gå mellom trettende dag og tjuende dag jul. Min moster var veldig nøye på at tolvtedagsaften skulle holdes hellig.

Anonymkode: 942a9...c61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...