Gå til innhold

kreditt gjeld tilbakebetaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har pga uventet situasjon måtte finne meg ny plass å bo og tok å bestilte to kreditt kort. Et på 10 000kr og et på 15 000kr. Jeg er også psykisk syk, så impuls kontrollen er liten og lykkerus for å kjøpe ting er desverre stor. 

Men har lyst å betale disse to kortene ned og sperre kontoene. For er redd for at jeg blir å betale de ned, men aå bare bruke pengene opp igjen:( 

Får inn 13 000 kr utbetalt I mnd. Leie inkludert alt er 8000kr.

Hvor mange måneder er realistisk å bruke på å betale ned 25 000kr ?

Anonymkode: c188a...435

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har altås 5000 til overs etter at leien er betalt. Ikke mye til mat og andre utgifter. Du har ikke noen muligheten til å spe på inntektene litt?

Skrevet

25 000kr er ikke så mye, men rentene er vel skumle på slike kort? Du bør sjekke og være klar over hva rentekostnadene er for lånet, om du ikke nedbetaler innen frist. 

Hvor raskt folk kan betale noe ned kommer an på hva de har i inntekt, ikke hva gjelden er. 

Psykisk sykdom og lav impulskontroll med penger henger ikke nødvendigvis sammen.

Anonymkode: d3f09...214

• Liker 1
Skrevet

rentene er gjerne så høye på kredittkort som gjør tilbakebetalingen vanskelig.

Som noen sa over: Kan du spe på litt? Påta deg noe vaskeoppdrag, tur med hunder, barnevakt??

Ellers tenker jeg 1000 i måneden kanskje er max for deg?

I mellomtiden kan du sperre for videre lån og kredittkort. Her er det sikkert noen andre som kan bistå med hvordan. Er det brreg.no??

Skrevet

Du har nesten ikke sjangs til å betale det ned på kort tid med så lite til overs og såpass stor kredittkortgjeld

Anonymkode: 9beb1...cbe

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

Har aap så de 13000 kr er utdelt 6500kr hver andre uke. 

Har mulighet å jobbe litt vedsiden av aap og ska I gang med å finne arbeidsevnen min. Og håper den er over 50%.

Men når jeg har klart å betale ned, får man sperret de kortene? For den ene er helgeland gull kort. Og jeg kan jo betale penger inn også bruke de igjen.

Men er ikke det veldig dumt ?

Skrevet

Hva er rentene på kortene dine? Jeg ville refinansiert med lån, eller overført kreditten til Skandiabanken med kontokreditt eller kredittkort der (16% rente på kontokreditt og 15% på kredittkortet). Fordelen med refinansiering med lån er jo at du slipper å ha kredittkort, du får lavere rente, og du får kun en regning.

Dersom du har 25 000 på 25% rente (ikke urealistisk på kredittkort) betaler du 520 i renter per måned. Du må altså betale mer enn dette for å redusere gjelden. Å betale inn pengene for å bruke dem på samme kort er det neppe noe poeng i. Får du renten ned til 15% vil du kun betale 312.5 i måneden i renter, da vil 200 ekstra per måned bli betalt ned ekstra. Det høres ikke mye ut, men med renter og renters rente vil det utgjøre en del. Betal ned mest på kredittkortet som har høyest rente, og husk å alltid betale minimumsbeløpet. 

Lånte du pengene for å betale depositum? Du er klar over at NAV kan gi deg lån til depositum eventuelt depositumsgaranti?

Dersom du er redd for å bruke kortene kan du jo bare makulere dem eller kvitte deg med dem på annen forsvarlig måte?

Dessuten har du krav på bostøtte med den inntekten din, har du søkt om det? Hvis du går på tiltak har du krav på reisepenger, har du søkt om det? 

Skrevet

Jeg har ikke søkt bostøtte da jeg tok å regnet på husbanken sin kalkulator og stod at jeg ikke hadde krav på det.

Men sjekket skattekortet mitt nå, der sto det 190000. Så skal søke, kan jeg dra innom kommunen I morgen?  Og må jeg ha med kontoutskrif? Leiekontrakt?

Jeg prøver nå å selge ting jeg har, som pc, kamera og andre ting. Det eneste som er, er at alt av slike ting blir jo solgt for mindre enn halvparten av det verdien er.

Jeg skal sjekke kredittkort renter. Og takk for tips.  Skal betale de med høyst rente først.

Jeg fikk ikke depositum fra nav, da man må få avslag fra tre banker, og jeg hadde ikke tid til det. Og pga angst så klarte jeg ikke å roe meg ned nok til å få hele oversikten.

Er vanskelig å ha denne gjelden, særlig når jeg har så lite. Men er havnet I denne situasjonen selv.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke søkt bostøtte da jeg tok å regnet på husbanken sin kalkulator og stod at jeg ikke hadde krav på det.

Men sjekket skattekortet mitt nå, der sto det 190000. Så skal søke, kan jeg dra innom kommunen I morgen?  Og må jeg ha med kontoutskrif? Leiekontrakt?

Jeg prøver nå å selge ting jeg har, som pc, kamera og andre ting. Det eneste som er, er at alt av slike ting blir jo solgt for mindre enn halvparten av det verdien er.

Jeg skal sjekke kredittkort renter. Og takk for tips.  Skal betale de med høyst rente først.

Jeg fikk ikke depositum fra nav, da man må få avslag fra tre banker, og jeg hadde ikke tid til det. Og pga angst så klarte jeg ikke å roe meg ned nok til å få hele oversikten.

Er vanskelig å ha denne gjelden, særlig når jeg har så lite. Men er havnet I denne situasjonen selv.

Du trenger signer leiekontrakt, ingen grunn til å ta med kontoutskrift. Du finner vel skjema på nett, der står det hva du trenger? NAV kan sikkert gi deg råd om søking. Hvis jeg regner riktig vil du jo få sånn 4000 i bostøtte (jeg aner ikke hva livsopphold er der du bor og jeg suger i matte), hva sier kalkulatoren? Isåfall vil du jo kunne betale 4000 i måneden, og da er du jo kvitt lånet på under et år.

Hvis det er ting du trenger, som ikke kan erstattes lar du vær å selge dem. Lånet koster deg 520 kroner i måneden, og dersom du får bostøtte vil du kunne ha samme forbruk som i dag og fortsatt bli kvitt lånet. Dersom du klarer å leve på samme sum som i dag anbefaler jeg deg å fortsette med det etter at du har betalt ned gjelden så du får bygd opp en buffer. Hvis du får refinansiert kan du også få lavere rente.

Det med avslag fra tre banker høres ut som noe tull, dersom du har det skriftlig (og du faktisk søkte) ville jeg klaget på det. Dersom du ikke har det skriftlig, men ble frarådet å søke fordi du ikke hadde søkt i tre banker ville jeg klaget.

Et tips: ALDRI stol på NAV, ALLTID insister på å søke. Så lenge du har søkt kan du klage på avslaget deres, dersom du ikke søker står du svakere. Be om skriftlig referat fra ALLE samtaler, og gi skriftlig beskjed dersom referatet ikke stemmer med det du har notert deg. 

NAV lyver systematisk til folk med AAP, de sier man ikke kan få innvilget utdanning og lignende. Har en kompis som måtte krangle i flere måneder for å få utdanning og det har han krav på. Håpløst tunggrodd system.

Skrevet

Gi med en gang beskjed til kredittkortselskapene at du ikke ønsker at de skal automatisk øke kreditten din, for det gjør de gjerne en gang i året. Hver gang du har betalt ned 5 000 så tar du på ny kontakt med kredittkortselskapet og ber dem om å senke kreditten din til ny saldo. Du trenger ikke å fysisk ta vare på kortene til du er ferdig med å nedbetale dem, så klipp dem opp med en gang.
Kredittkort er nyttig for de som takler det, men det virker som du kjenner deg selv godt nok til å vite at det ikke fungerer for deg. Siden du har veldig lav inntekt kan du høre med kredittkortselskapet om du kan få bedre vilkår som gjør det lettere for deg å betale ned, som f.eks. lavere rente. Betal ned minimumsbeløpet på kortet med lavest rente og bruk alt du har på det med høyest.

Lag deg et budsjett og gå nøye gjennom alle utgiftene dine. Det er garantert steder å kutte og ting å selge. Sjekk podcasten til Dave Ramsey for inspirasjon.

Anonymkode: 4cb89...f87

Skrevet

Kan du påta deg jobber som barnevakt eller noe sånt? Prøve å få inn litt småinntekter om nødvendig svart?

For hver hundrelapp som du får i hånda er det en mindre som du trenger å ta fra kontoen.
Bruk småinntekter på mat og nødvendigheter. 

Lag budsjett. Planlegg alt forbruk. Ikke tillat deg å gå utenfor budsjettet. Kontroller selv at du følger det. 

Tenk langsiktig med mat. Planlegg innkjøp av råvarer slik at du kan leve billig og sunt. 

Kutt i alle unødige utgifter! 

Lag en konto i hjemmebanken din. Lag en struktur der penger inn kommer på en konto uten kort. Trekk husleie og andre regninger fra denne. Lag faste overføringer fra denne kontoen til brukskontoen din f.eks. hver uke. Så små beløp som du realistisk sett kan klare deg på. Ha en fast liten sparing (minst 100,-) inn på en annen konto. Det er en buffer du har i fall noe alvorlig hender. Skal ikke røres med mindre der er virkelig krise!
Alt utover det nødvendige skal inn på kredittkortene for å bli kvitt de! Betal gjerne minimum på det største, og alt du kan på det andre til du er kvitt det. 
Lev som en student mens du holder på! Ikke unn deg luksus! Og på sikt må du få spart opp en skikkelig buffer!

Tipper at den mentale balansen din ikke blir bedre av en rotete økonomi, så ta tak og rydd opp!

Skrevet

Logg deg inn i nettbanken til kreditoren for å deaktivere kortet. Noen selskaper tar et gebyr dersom du ikke bruker kortet på f.eks. 12 måneder. Santander er en av dem.

Anonymkode: af241...a76

Skrevet

Takk for alle svar og tips.

Har fått laget meg en konto til som jeg trekker husleie og andre regninger fra.

Har byttet til billigere mobil abonnement og ønsket meg penger I julegave fra foreldrene mine. Tenker at de skal gå til psykolog til jeg når frikort grensen. Blir lett 300kr I uken for psykolog og medisiner. 

Har sjekket husbanken bostøtte elektronisk og der kommer det opp at jeg kan få 0 kr I bostøtte.

Men I ligningspapairene de har samlet inn så står det at jeg tjener mer enn jeg gjør nå. Så tenker å ringe å høre hva jeg kan gjøre.

2013- 220 000 2014 - 220 000  og det som står på skattekortet mitt nå er 2015 - 190 000

Og tror I min kommune så er grensen 200 000kr for å få bostøtte. 

Skrevet

Samtidig som du holder på med det økonomiske bør du gå til psykitater og bli riktig medisinert. Om du er bipolar og tar noen dårlige avgjørelser når du er "oppe" tror keg det skal være mulig å redusere svingningene. Det vil du ha mye igjen for senere.

Anonymkode: c15e8...830

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...