AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #1 Skrevet 14. desember 2015 Jeg har en gutt på 7 (snart 8) som er blitt helt umulig på klesfronten. Han vil helst bestemme selv, men etter litt overtaling tar han på seg det jeg har funnet frem til han, mens han furter og klager på hvor ekle klærne er og hvor teit han ser ut. Han får som regel være med å bestemme hva han skal ha på seg. Men skal vi f.eks på en "fest" eller besøk, er det mye overtaling fra meg og surmuling fra han, pga at han må ha på vanlig/fin bukse i stedet for joggebukse. Eller når det er kaldt ute og han må ha på stillongs. Da tar det ekstra lang tid om morgenen. I dag skulle han ha på ny bukse. Jeg har kjøpt en ledig og løs tynnbukse med strikk rundt magen. Den minner om jobbebukse, men ser litt finere ut. Tenkte at det ville være en god og behagelig bukse for han. Den passet perfekt, har favorittfargen hans (blå) og var fin til å ha på seg når klassen hans skal gå Lucia i dag. Men den var altså ekkel. Det tok 10 minutter og diskutere og til slutt gikk han sur og grinete av gårdet til skolen, uten å si hadet til meg. Har prøvd å tahan med på klesbutikk, slik at han kan velge klær selv. Men han vil kun ha joggebukse og hettejakke. Og det får han bruke ofte altså. Men hvordan skal jeg gjøre det lettere for oss begge å ta på stillongs og andre bukser? Nå sitter han sitter han sikkert på skolen og er sur pga den nye buksa. Er ikke dette litt sært? Trodde gutter var litt lette i klesveien. Anonymkode: feae8...4db
ekkoet Skrevet 14. desember 2015 #2 Skrevet 14. desember 2015 Prøvd å finne frem klær dagen i forveien og bli enig om hva han skal ha på seg dagen etter? Ha litt bedre tid om morgenen, slik at dersom han står opp med feil fot så er ikke det første han må gjøre å kle på seg klær han ikke vil ha på. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #3 Skrevet 14. desember 2015 For meg som har jenter høres dette helt normalt og hverdagslig ut, mine to har holdt på slik siden de var to år begge to. Det der med å legge fram klærne kvelden før, bli enige kvelden før har aldri virket, ikke en eneste gang. Velge mellom to plagg er også helt umulig. Det som har hjulpet er å innføre kjole-eller joggebukse/bestemme selv -dag, du kan jo ha "joggebuksedag". Er det også vanskelig, begynn med omvendt: Du kan bestemme hva du skal ha på deg helt selv, på mandager bestemmer jeg. Når det funker og ikke er så stas lengre, gå over til " jeg bestemmer hver dag, du på fredager".Stillongs må brukes ved lavere tempratur enn... sett inn det som passer, og la ham slippe hvis gradestokken viser over. Da er det liksom utenfor din kontroll, og han må ikke tvinges til å bruke det fordi du har bestemt det, han må fordi det så- og -så mange grader ute.Siste råd: velg dine kamper. La ham gå i joggebukse til hverdags, og spar kampene til finere anledninger. Ros og gi komplimenter når han har noe fint på seg, overse de stygge tingene. Anonymkode: c8042...cde
Berit Skrevet 14. desember 2015 #4 Skrevet 14. desember 2015 Synes Ekkoet kommer med et godt forslag om å legge frem klær om kvelden til neste dag. Om han er sur fordi han må gå med noe annet enn joggebukse, så er det klart det er leit for deg, men synes ikke du skal ha noe dårlig samvittighet for det. Du ønsker jo hans beste. Og synes det er fint at han ikke får lov til å gåp med joggebukse alltid. Det må han bare innfinne seg med at du bestemmer. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 14. desember 2015 #5 Skrevet 14. desember 2015 Her legger datteren på 6år frem klær selv hver kveld. Gidder heller ikke krangle på stillongs. Hun vet hun på ha det på på dager hvor det er uteskole, ellers så er de jo ikke ute på samme måte som i Bhg. Så da får hun heller bare fryse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå