Gå til innhold

Alt for hekta på sparing..flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke unormalt...må ikke betale for mye for å hadet fint...

Har selv nå flere mill på konto... Keep on ;)

Anonymkode: b0db5...db2

Det er så klart flott for deg. :) Men hvor stor andel av de millionene har du fordi du har spart inn 1000-2000 kr i måneden på unødvendigheter, og hvor mye har du arvet, vunnet eller tjent i boligmarkedet?

Greit å spare, men oftere er det lettere å øke inntekten med 1000-2000 kr i måneden enn å kutte forbruket med 1000-2000 kr i måneden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre å ha sparing som en mild avhengighet enn alt annet. Men det virker så deilig å leve så bekymringsfritt.

Det er tross alt Norge. Jeg føler alt all sparingen er for gjeves om dere skjønner.

Står man uten jobb og har brukt alle sparepengene på røyk, ferie, spise ute o.s.v får man dekket husleie + strøm og noen tusen i livsopphold. Man får dekket 10.000kr til møbler og hvitevarer om man ikke eier det. Går man på sosialen og får hull i tenna så får man dekket tannlege. Believe it or not..

Står man uten jobb og har spart opp en liten sum, la oss si 50.000kr, så må man bruke opp de før man får støtte. Så man kunne ha kost seg og nøte livet og teknisk sett ikke trengt å prioritere sparing.

La oss si man har en halv million i forbruksgjeld og ikke klarer å tilbakebetale, da kan man få gjeldsordning av staten. Man får dekket husleie og strøm (kan ha det så varmt og godt man vil, dusje lenge uten å tenke ekstra på det) og får leve for en viss sum (5000?) i bare 5 år. Så vips er man gjeldsfri.på meg.

Anonymkode: ffd4c...a76

Nå troller du vel?

Skrevet

Greit å spare, men oftere er det lettere å øke inntekten med 1000-2000 kr i måneden enn å kutte forbruket med 1000-2000 kr i måneden.

Nei, det tror jeg er veldig sjelden. De fleste kan ikke selv velge hvor mye de skal jobbe, og å la være å kjøpe noe er lettere enn å finne en ekstra minijobb. 1000 - 2000 er nesten ingenting av de fleste sin totale inntekt, så grunnen til at ikke de sitter igjen med noe er at de øker forbruket hver gang de får høyere inntekt. En ekstra inntekt på toppen vil gå med i sluket på samme måte.

Anonymkode: 80252...bb3

Skrevet

ikke unormalt...må ikke betale for mye for å hadet fint...

Har selv nå flere mill på konto... Keep on ;)

Anonymkode: b0db5...db2

Og hva skal du gjøre med de pengene da?

Anonymkode: b2af5...acf

• Liker 1
Skrevet

Nå troller du vel?

Det jeg skrev er sant, viss du lurte. Det er jo faktisk provosernde at dersom man er flink å spare men ikke får jobb så må man bruke alt opp før man får noe. Mens andre brukte de samme pengene på byn, syden og fornøyelser. Jeg skjønner jo at det nesten må være sånn, men jeg har min rett til å si at det er provoserende. 

Anonymkode: ffd4c...a76

Skrevet

Husk at penger er til for å brukes. Det er lurt å spare en del så man ikke havner i en økonomisk fallgruve senere, men utover det er det bare å bruke penger på det som gjør deg glad. Min bestefar sa det så fint, at når han var på dødssengen var det ikke pengene han hadde spart som ga han de gode minnene. 

Anonymkode: 75153...7f0

• Liker 2
Skrevet

Husk at penger er til for å brukes. Det er lurt å spare en del så man ikke havner i en økonomisk fallgruve senere, men utover det er det bare å bruke penger på det som gjør deg glad. Min bestefar sa det så fint, at når han var på dødssengen var det ikke pengene han hadde spart som ga han de gode minnene.

Det var neppe pengene han brukte på dyr kaffe og liknende kortsiktige forbruksgoder heller.

Anonymkode: 80252...bb3

Skrevet

eg sparer meg fra å gå ut og drikke/spise flere ganger i uken (jobber i utebransjen så dette er vanligt 5ggr i uken) fordi det koster hvertfall 500kr å gå utenfor døren. Jeg vil heller legge de pengene på noe kjekt og det blir kjekkere å gå ut når man ikke gjør det så ofte. :)

Eg liker å spare og liker å se sparekontoen min vekse hver måned hvilket motiverer meg til å spare enda mer. 

Skrevet

Hvor mye sparer dere i måneden? 

Anonymkode: a6bf2...8d9

• Liker 2
Skrevet

Jeg misunner dere veldig!!!! Jeg klarer ikke spare, men her fikk jeg motivasjon og tips;)

Skrevet

Hvor mye sparer dere i måneden? 

Anonymkode: a6bf2...8d9

11000:- :)

Skrevet (endret)

fgsdfgsgdsgesr

Endret av tasso

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...