Gå til innhold

Backpacking på studentbudsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er mitt første år på lånekassen og lurer på om det er realistisk å få reist langt på studentbudsjett? Vi får vel utbetalt 20.000 hver semesterstart, og tenkte at jeg minst annenhvert år kunne bruke 5000-6000 kr på flybiletter til et annet kontinent? Budsjettet på selve reisen er ikke så farlig tror jeg, for jeg lever veldig billig på reiser :) Er redd for at dette er urealistisk? Er det uansvarlig å bruke så mye penger på reiser når jeg studerer? Er det andre som gjør det samme? 

Jeg skal studere i seks år fremover og jeg vet at jeg vil bli veldig frustrert og føle meg fanget om jeg ikke får reist løpet av disse årene:haar:

Anonymkode: adfb9...cad

Videoannonse
Annonse
Gjest Stringfellow1
Skrevet

er det egentlig noen god ide å bruke flere tusen kroner, på backpacking når du er student?

burde du ikke heller bruke disse pengene på husleie, og andre langt viktigere ting?

:P

Skrevet

Tja, er veldig spørs hvilke utgifter du har og om du får deg flere inntektskilder enn lånekassen. Å kun leve på lånekassen kan bli snevert, men om du prioriterer mest mulig sparing så skal nok det gå. 

Skrevet

er det egentlig noen god ide å bruke flere tusen kroner, på backpacking når du er student?

burde du ikke heller bruke disse pengene på husleie, og andre langt viktigere ting?

:P

Det var det jeg også lurte på :fnise: Men jeg tenker at det handler om prioriteringer, og at jeg kan prioritere en stor reise annet hvert år for å få dekket det behovet da. Jeg MÅ jo uansett ikke bruke alle de 40.000 jeg får fra de to store utbetalingene, så tenkte at jeg kan bruke 5-6000 på flybilletter. Får uansett betalt husleie og mat hver måned nå. 

Skrevet

Har du tenkt på Interrail? Da kan du reise til flere steder for en god pris :)

Ellers kan du jo ha småjobber med mindre du har et veldig krevende studie, eller kanskje du kan håve inn penger om sommeren og i jula? Så har du en reisepott.

Og er det ikke mulig å ta ett semester av disse tolv i utlandet? : )

Skrevet

Jeg er student og dro på backpacking i sommer. Var i Mellom-Amerika i to måneder, men hadde aldri klart å spare nok penger til denne reisen uten jobb ved siden av studiene. Brukte kanskje rundt 60.000 kroner totalt på turen. Vaksiner, reiseutstyr, flybilletter osv. koster en del, og da jeg først var der nede hadde jeg lyst til å oppleve alt. Dermed gikk det med ganske mange tusenlapper på opplevelser også.

Har du tenkt på hvor du ønsker å dra og hvor lenge du vil være borte? 

Skrevet

Det er IKKE mulig med kun pengene fra lånekassen, med mindre du svindler dem og bor hjemme.

Anonymkode: 07031...0b8

Skrevet

Jeg har vært student de siste fem årene, og har hatt en større utenlandsreise minst en gang i året. Det handler rett og slett om prioriteringer. :-) Nå har jeg jobb ved siden av studiene, men reiste på skikkelige turer de årene jeg ikke hadde det også. 

• Liker 1
Skrevet

Du må i så fall bestemme deg for hvor du vil reise og hvor lenge. :) Som andre nevner er det mye penger som går i opplevelser under reisen, resten koster ikke så mye i forhold til hva opplevelsene koster. 

Jeg ville nok ha hatt en jobb ved siden av studiene og spart opp. Forberedelsene koster mye penger, visum, vaksiner, utstyr osv. Men om du er smart i sparingen kan du legge av en fin sum fra lånekassen pengene hver måned. En venninne av meg klare det ved å ha stålkontroll på økonomien. Jeg har måttet spare fra lønn når jeg har hatt mulighet til det. 

Skrevet

Takk for alle svar!:hoppendeglad:

Jeg tenker å reise hvert 1,5 år - annen hver gang sommer og vinterferie. Jeg vil reise i ca. en måned av gangen. Jeg tenker hovedsakelig å reise i Asia siden det er billigst både med flybilletter og andre utgifter (kan lett få tur-retur for 5000). Jeg har backpacket mye før så har alt av nødvendig reiseutstyr og vaksiner, så tenker at den største utgiftsposten vil være visum, men i mange land kan man jo få dette for en liten sum ved ankomst. 

Jeg vil helst ikke undervurdere hvor vanskelig det kan bli! Men jeg mener at det bør være realistisk å få til dersom jeg bruker 5000 til flybiletter fra hovedutbetalinger (f.eks tur-retur thailand) ved utbetaling august el. januar. Jeg har det veldig trangt økonomisk hver måned, men jeg kan bruke de 2000 jeg har til overs den måneden jeg reiser - mat og andre utgifter er dyrere i Norge uansett. Jeg bruker også couchsurfing aktivt, hvilket betyr at jeg kan få gratis overnatting. Dessuten så får jeg 3000 av familie til jul og bursdager så hvis det virkelig er nødvendig så kan jeg bruke disse 6000 ved en reise :) 

Hva tenker dere? 

Skrevet

Jeg har vært student de siste fem årene, og har hatt en større utenlandsreise minst en gang i året. Det handler rett og slett om prioriteringer. :-) Nå har jeg jobb ved siden av studiene, men reiste på skikkelige turer de årene jeg ikke hadde det også. 

Herlig! Kan du fortelle mer om disse reisene - hvor dro du? Hva var budsjettet? Hvor lenge reiste du? :)

Skrevet

Kan du ikke bare få deg jobb og spare litt? Denne ideen kommer jo og an på hvor du studerer og bor. Du må og regne med å bruke noen tusen på bøker i begynnelsen av semesteret. Disse pengene kan og måtte dekke at du ikke får penger i juni og juli. 

Anonymkode: 07031...0b8

Skrevet

Usikker på om det går ved å kun bruke pengene du får fra Lånekassen (da er du i så fall dyktig), men om du har jobb ved siden av klarer du det helt fint. 

Skrevet (endret)

Jeg levde et år kun på penger fra Lånekassen og reiste masse i tillegg. Det går an! Jeg hadde husleie på 2400 (inkl strøm), brukte ca. 1500 på mat og hadde noen få ekstra utgifter, dro sjelden ut på byen og brukte ingen penger på å spise ute, sjelden kino og sånne ting, men jeg reiste. Reiste kun i Europa da. Kjøpte flybilletter med Ryanair og bodde på vandrerhjem, hos venner eller couchsurfing når jeg var borte. Reiste rundt med buss der jeg var, og spiste sjelden ute. Unnet meg ikke masse ekstra kun fordi jeg var på ferie. Jeg brukte ikke masse penger på opplevelser, jeg skapte mine egne opplevelser. Jeg driver f.eks. med Geocaching, som er en fantastisk måte å oppdage steder på, nesten helt gratis.

Det gikk helt fint. Jeg var borte i flere uker i semesteret.

Nå var jeg heldig og fikk bodd hos foreldrene mine i sommerferien da, og fikk også jobbet litt i ferien, men jeg prøver bare å si at det er ikke helt umulig å ha et greit liv kun på studielån, om man tåler å bo i de billigste hyblene på Sogn eller Kringsjå :P (hvis man bor i Oslo)

Endret av Linaria
Skrevet

Jeg er student og har reist masse alle disse årene, men så har jeg jobbet masse i tillegg for å kunne finansiere dette. Det tar opp en del tid å søke etter billige billetter og overnattinger, men det er fullt mulig å kunne reise selv om man studerer. Det handler selvsagt om prioriteringer, og hvor høye utgifter man har hjemme. Dessuten må du huske på at det koster som oftest mer enn man regner med det skal gjøre når man reiser, selv om man drar til billige land. Kanskje kommer man over et eller flere steder man også ønsker å inkludere i reisen som øker utgiftene litt, eller en opplevelse man ønsker å få med seg når man først er der. Kanskje ender man opp med å spise på dyrere steder (eller mer) enn man regnet med, eller (dersom man liker å shoppe), handler mer enn man burde. Å sette opp et budsjett er derfor alltid lurt. Dessuten vil det jo være mye billigere å komme seg ut i verden dersom man bor i Oslo og slipper innenriksflyene...

Et lite tips er å reise til Øst-Europa først og fremst. Hit finner man ofte billige billetter med f.eks. ryanair, og kostnadene ellers er ofte lave. Dessuten finnes det masse interessante og nærmest uoppdagede steder i denne regionen. Selv har jeg likt meg godt i Romania, Slovenia, Kosovo, Serbia, Montenegro og Makedonia.

Skrevet
7 timer siden, RC skrev:

Jeg er student og har reist masse alle disse årene, men så har jeg jobbet masse i tillegg for å kunne finansiere dette. Det tar opp en del tid å søke etter billige billetter og overnattinger, men det er fullt mulig å kunne reise selv om man studerer. Det handler selvsagt om prioriteringer, og hvor høye utgifter man har hjemme. Dessuten må du huske på at det koster som oftest mer enn man regner med det skal gjøre når man reiser, selv om man drar til billige land. Kanskje kommer man over et eller flere steder man også ønsker å inkludere i reisen som øker utgiftene litt, eller en opplevelse man ønsker å få med seg når man først er der. Kanskje ender man opp med å spise på dyrere steder (eller mer) enn man regnet med, eller (dersom man liker å shoppe), handler mer enn man burde. Å sette opp et budsjett er derfor alltid lurt. Dessuten vil det jo være mye billigere å komme seg ut i verden dersom man bor i Oslo og slipper innenriksflyene...

Et lite tips er å reise til Øst-Europa først og fremst. Hit finner man ofte billige billetter med f.eks. ryanair, og kostnadene ellers er ofte lave. Dessuten finnes det masse interessante og nærmest uoppdagede steder i denne regionen. Selv har jeg likt meg godt i Romania, Slovenia, Kosovo, Serbia, Montenegro og Makedonia.

Har du reist alene til disse stedene? :) Jeg er selv jente og reiser mye alene og har veldig lyst til å dra til Østeuropa, men lurer litt på hvordan det er å reise rundt alene der sm jente. Bor du på hotell eller vandrerhjem? (eller annet?)

Skrevet

I Kosovo, Serbia og Makedonia var jeg alene. I Romania og Montenegro reiste jeg sammen med en venninne (vi leide bil i sistnevnte). Jeg reiser ganske mye alene, og har blant annet vært i Thailand, Myanmar, India, Sri Lanka, Indonesia, Japan osv alene, i tillegg til land som Tyrka, Italia, Storbritannia, Frankrike, Albania og slik alene. Det har aldri vært noe stress! Treffer alltid hyggelige folk underveis, både turister og lokale, og ellers trives jeg godt i eget selskap. Siden jeg reiser mye er det sjeldent venner og familie kan være med, så jeg synes derfor det er like greit å dra ut i verden på egenhånd. :) Jeg liker best å ha eget rom å kunne trekke meg tilbake i etter en lang dag på reisefot, men enkelte steder kan dette være dyrt, så på de dyreste stedene velger jeg heller vandrerhjem. Ellers foretrekker jeg ofte gjestehus over hotell. Dessuten er jo både gjestehus og vandrerhjem en fin måte å komme i kontakt med andre på! Har ikke prøvd meg på couchsurfing, men det høres veldig interessant ut!

Skrevet
36 minutter siden, RC skrev:

I Kosovo, Serbia og Makedonia var jeg alene. I Romania og Montenegro reiste jeg sammen med en venninne (vi leide bil i sistnevnte). Jeg reiser ganske mye alene, og har blant annet vært i Thailand, Myanmar, India, Sri Lanka, Indonesia, Japan osv alene, i tillegg til land som Tyrka, Italia, Storbritannia, Frankrike, Albania og slik alene. Det har aldri vært noe stress! Treffer alltid hyggelige folk underveis, både turister og lokale, og ellers trives jeg godt i eget selskap. Siden jeg reiser mye er det sjeldent venner og familie kan være med, så jeg synes derfor det er like greit å dra ut i verden på egenhånd. :) Jeg liker best å ha eget rom å kunne trekke meg tilbake i etter en lang dag på reisefot, men enkelte steder kan dette være dyrt, så på de dyreste stedene velger jeg heller vandrerhjem. Ellers foretrekker jeg ofte gjestehus over hotell. Dessuten er jo både gjestehus og vandrerhjem en fin måte å komme i kontakt med andre på! Har ikke prøvd meg på couchsurfing, men det høres veldig interessant ut!

Kult :) Jeg har veldig lyst til å besøke disse stedene selv, men har hittil kun reist i Vest-Europa alene. Noen steder er det sikkert billig nok til at man kan få eget rom på gjestehus ganske billig også. Hadde vært gøy å høre noen erfaringer, som hvilke problemer du fikk på veien (om noen). Det er jo egentlig veldig greit å reise for tida når man har tilgang til Internett på mobilen og kan bestille videre reise og overnatting gjennom den. Har du pleid å planlegge turene på forhånd eller tatt ting som det kommer?

Skrevet

Er du nettstudent siden du har mulighet til å reise nå og da? Skal du reise alene? Da er du hvertfall veldig tøff.

Er ofte billigere å leie et rom med en veninne. Reiser man utenom høysesonger vet jeg hvertfall man kan få helt ok hotell i synden 1 uke til 2000kr med billett.

Men du vil kanskje oppleve mer enn en typisk chartertur :P Å bruke 6000kr bare på flybillett er dyrt. Til andre kontinent har jeg opplevd å måtte betale over 15.000, så det ryker fort mye penger på fly. Er kult å oppleve verden, og jeg sier go for it. For alt du vet kan du som nettopp ferdig utdannet havne i en bilulykke og bli lam. Eller dø. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...