AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #1 Skrevet 13. desember 2015 Jeg fikk første symtopmer for 4 uker siden, og har vært feberfri i snart to uker. Leser så mye forskjellig ang. Alkohol og trening. Har gledet meg til en spessielt fest i jula helt siden jula i fjor, og ønsker å drikke alkohol🙊 Så finner jeg dette på felleskatalogen http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/sykdom/kyssesyke for meg virker det som om det ikke er så strengt nå, som det var før! Husker da jeg gikk på ungdomsskolen og de som hadde kyssesyken ikke kunne trene eller drikke på et halvt år!Kan jeg stole på felleskatalogen? Det virker jo som en troverdig kilde. Prøver å få tak i legen min også, men har ikke lyktes med det enda Anonymkode: c7d77...551
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #2 Skrevet 13. desember 2015 Stol heller på legen din. Dersom du har kyssesyken, så bør du ikke begynne å drikke/trene igjen før levernivåene er ok. Ring legen og hør om du kan ta en blodprøve for å se. Noen har kyssesyken kun en mnd, andre flere mnd. Så kanskje du er heldig Da jeg hadde kyssesyken, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke burde trene noe som kunne føre til slag i magen/kraftig risting av magen (jogging/sykling/ballspill ol). Men turer var ok, så lenge de ikke var for anstrengende. Anonymkode: 0a3e6...f4b 1
ingeniørfrue Skrevet 13. desember 2015 #3 Skrevet 13. desember 2015 Hmm, da jeg hadde kyssesyken som er for veeeeldig lenge siden så trente jeg både håndball og fotball noe som resulterte i innleggelse på sykehuset. Hadde da gått med kyssesyken i over ett år, og hadde 41 i feber. Måtte ligge noen uker på sykehuset da. Jeg hadde ikke drukket alkohol heldigvis Så du burde ta det rolig hvis du har fått diagnosen.
melatonin Skrevet 13. desember 2015 #4 Skrevet 13. desember 2015 Høres med legen, man skal ta regelmessige prøver. Jeg var super heldig da jeg fikk det. Trente hardt dagen før jeg fikk vite det, hadde Vært dårlig en stund da. Og var tilbake på trening etter 14 dager. Er veldig glad for at det gikk så fort over.
Tauriel Skrevet 13. desember 2015 #5 Skrevet 13. desember 2015 Jeg hadde kyssesyken forrige jul! Følte meg ok etter kanskje én mnd. Men leverprøvene var unormal helt fram til Mars-April. Jeg følte meg også litt slapp med en gang jeg begynte å anstrenge meg. Mao, selv om du føler deg frisk så er nok ikke leveren din frisk.Hør på legen din. De mulige konsekvensene av å drikke med ustabilt levernivå er ganske så kjipe og ikke noe du vil leve med!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #6 Skrevet 13. desember 2015 Jeg drakk meg full kort tid etter kyssesyken, og jeg ble veldig syk. Er fremdeles sengeliggende og må ha hjelp til å dusje, selv ti år etter. Dra på fest, men ikke drikk alkohol. Det er ikke verdt det. Anonymkode: bf175...e7b
skruf Skrevet 14. desember 2015 #7 Skrevet 14. desember 2015 Alkohol skal unngås når man har kyssesyke! Dette pga leveren er under hard belastning, og alkohol skilles ut nettopp i leveren. Hvis du føler deg frisk så kan du ta blodprøver for å sjekke leververdiene dine. Er de blitt normale igjen så er det nok fritt frem. 1
Minya Skrevet 14. desember 2015 #8 Skrevet 14. desember 2015 (endret) Du skal ikke drikke alkohol før legen sier at leververdiene dine er tilbake til normalt nivå. Det er også vanlig å anbefale å ikke trene før det er gått et halvt års tid, men det kan du også ta opp med legen din.Men ikke drikk alkohol før du har fått konstatert at leververdiene er ok igjen! I verste fall kan du ha maks uflaks og risikere leversvikt. Endret 14. desember 2015 av Minya 1
Belle de Jour Skrevet 14. desember 2015 #9 Skrevet 14. desember 2015 Mulig mulig dette har blitt endret siden jeg hadde kyssesyken for seks år siden da. Beskjeden jeg fikk var nemlig å unngå alkohol så lenge leververdiene var forhøyet. Samme da jeg for et par år siden tok en medisin som var hard mot leveren, da måtte jeg passe på alkoholinntaket for å unngå forhøyede leververdier og dermed skader. Jeg holdt meg i hvert fall unna alkohol i ca to måneder etter utbruddet, mulig leververdier hadde gått nes før det uten at jeg hadde sjekket det. Du burde høre med legen, men det kan godt hende du får den vanlige beskjeden om å unngå alt. Better safe than sorry osv. Ut ifra det de skriver i felleskatalogen virker det litt som at sport som kan føre til slag på milten som løping osv ikke er så farlig lenger?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #10 Skrevet 15. desember 2015 Så lenge leverenzymverdiene dine er normale, er det bare å kjøre på. Men dersom du ikke får målt dem før jul = null alkohol. Anonymkode: d9777...853
moncabang Skrevet 15. desember 2015 #11 Skrevet 15. desember 2015 Ta kyssesyken på alvor! Jeg endte opp med ME etter kyssesyken som tenåring, mest sannsynlig fordi jeg trente, jobbet og festet som om jeg ikke var syk. Man kan si jeg angrer på det den dag i dag...
Gjest Ravna Skrevet 15. desember 2015 #12 Skrevet 15. desember 2015 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå