Gå til innhold

Hva er vitsen med kildesortering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt havner jo i samme haugen til slutt uansett. Og er det egentlig lønnsomt å kildesortere selv om det hadde blitt gjort skikkelig? 

Anonymkode: e3104...ac4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ikke annet, så bidrar det kanskje til mer miljøbevissthet?

Men hvor har du det fra at alt havner i samme haugen? Her som jeg bor blir matavfall kompostert og jorda blir solgt. De færreste klarer å få til en god egenkompost, og det tar meg strengt tatt ikke lang tid å sortere.

Jeg sitter igjen med en pose restavfall i uka og kan derfor tømme dunken sjeldnere, så jeg sparer penger på å sortere. Sorterer ikke du, ts?

Skrevet

Men hvor har du det fra at alt havner i samme haugen?

tRODDE Det var allmennkunnskap? FOlk kaster i forskjellige dunker, men når det leveres inn røres alt sammen. Det er bare spill for galleriet. 

Jeg kildesorterer ikke. Kaster alt i restavfall. 

Skrevet

tRODDE Det var allmennkunnskap? FOlk kaster i forskjellige dunker, men når det leveres inn røres alt sammen. Det er bare spill for galleriet. 

Dokumentasjon? ;)

• Liker 4
Gjest StripeyPanda
Skrevet

Plast gjenvinnes, papir/papp gjenvinnes, det finnes kildesorterings-anlegg hvor du kan kjøre ut feks etter du har ryddet ut av garasjen eller huset og sortere følgende (tatt fra ivar.no): "Papir, papp, plast, isopor, metaller, rent trevirke, impregnert trevirke, tøy og tekstiler, glass- og metallemballasje, bildekk, bilbatterier, farlig avfall (husk original emballasje), hageavfall, stein, grus, jord, hvitevarer, elektrisk avfall og pcb-vinduer. Keramikk, porselen, glass (vaser, drikkeglass, fat ol.) og gips sorteres hver for seg." Dette tror jeg neppe de bare kverner sammen til en stor haug etterpå..!

Altså å sortere = gjenbruk = mindre nytt å produsere. Og det er jo bare positivt :) 

Skrevet

I Oslo vet jeg de har maskiner som blåser vekk de blå (plast) posene. og de har maskiner som plukker ut de grønn (mat) posene. Det blir sortert!!!

Hva som skjer med søpla i forksjellige fylker:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dette-skjer-med-avfallet-ditt/a/10047741/

I dagens samfunn er det viktig at vi alle sorterer, så kan plast gjenvinnes, matsøpla bli brukt til noe nyttig osv. 
Tenk på fremtiden og ikke bare tenk at vi skal ødelegge jorden mest mulig mens vi lever på den og de neste generasjonene får ordne opp i våres livsstil...

• Liker 3
Skrevet

Vi kildesorterer. Er nesten nødt til det. Fyller restavfallsdunken selv om vi sorterer ut papp, plast, mat, metall og glass. 

• Liker 2
Skrevet

Snakket med en av søppelgutta som tømmer her hvor jeg bor, og her blir alt kastet i samme haug. Kildesorterte i noen år, men siden kommunen ikke har satt i gang kildesortering på søpla har jeg gitt opp. Her går alt i restdunken. Dessverre, skulle gjerne ha sortert om det var bra for miljøet, men når alt blir rørt sammen gidder jeg ikke.

Anonymkode: d0374...83b

Skrevet

Dokumentasjon? ;)

Har ikke. Nei, jeg er ikke AB som du spør, men her sorterer vi også, bare for at alt røres sammen i en haug og sendes til et forbrenningsanlegg i Sverige... Dvs. det skjer vel ikke for glass og papir, så det er det et poeng i å sortere, selvsagt, men alt annet havner i samme lasset. Kilden er en artikkel i lokalavisa for noen år siden. (Artikkel, ikke leserinnlegg.) Jeg tar det for gitt at de hadde gjort såpass research at de ikke skrev direkte løgner. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke. Nei, jeg er ikke AB som du spør, men her sorterer vi også, bare for at alt røres sammen i en haug og sendes til et forbrenningsanlegg i Sverige... Dvs. det skjer vel ikke for glass og papir, så det er det et poeng i å sortere, selvsagt, men alt annet havner i samme lasset. Kilden er en artikkel i lokalavisa for noen år siden. (Artikkel, ikke leserinnlegg.) Jeg tar det for gitt at de hadde gjort såpass research at de ikke skrev direkte løgner. 

Hvis du sjekker artikkelen i VG som det ble lenket til over her, så ser du at i mange, kanskje til og med de fleste, tilfellene så stemmer ikke det ts hevder.

Jeg fortsette å sortere og velger å tro at det gjør en forskjell!

• Liker 2
Skrevet

Mulig de har forandret det siden lokalavisa skrev om det da. Det er tross alt 2-3 år siden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alt havner jo i samme haugen til slutt uansett. 

Hvor har du den oppfatningen fra? Det gjør jo ikke det. Papir resirkuleres og blir nytt papp og papir. Plast gjenvinnes til nye ting, som f.eks. fleecetøy. Mat komposteres og blir til matjord. Batterier blir spesialbehandlet så ikke avfallet fra dem skal forgifte miljøet. Glass smeltes og lages nytt glass av.

Eksempler på behandling av avfallet som er kildesortert.

Å si at "alt havner i samme haugen uansett" er bare en billig måte å vri seg unna jobben med å kildesortere og nekte å innse fakta. Nemlig at det lønner seg for miljøet å kildesortere.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet

Hvor har du den oppfatningen fra? Det gjør jo ikke det. Papir resirkuleres og blir nytt papp og papir. Plast gjenvinnes til nye ting, som f.eks. fleecetøy. Mat komposteres og blir til matjord. Batterier blir spesialbehandlet så ikke avfallet fra dem skal forgifte miljøet. Glass smeltes og lages nytt glass av.

Eksempler på behandling av avfallet som er kildesortert.

Å si at "alt havner i samme haugen uansett" er bare en billig måte å vri seg unna jobben med å kildesortere og nekte å innse fakta. Nemlig at det lønner seg for miljøet å kildesortere.

Du har fått to eksempler på at det ikke blir gjort. Selvsagt vil det nok variere fra kommune til kommune hvilken praksis renovasjonen har, men det er litt naivt å gå ut i fra at alt er i skjønneste orden, alltid.

Anonymkode: e9be0...a12

• Liker 1
Skrevet

Effekten av kildesortering er sterkt overdrevet, og kostbar. Pengene og ressursene som går med kunne blitt brukt på en langt mer kostnadseffektiv og miljøfremmende måte. Unntak er gjenvinning av glass og metall, noe som forøvrig de fleste kaster sammen med restavfallet. Men, det gir en god følelse å tro at man gjør noe som hjelper og da er det kanskje verdt det likevel?

http://kommunal-rapport.no/energi-og-miljo/2015/06/forsker-kildesortering-hjelper-ikke-miljoet

Anonymkode: f49c0...783

Skrevet

Litt av problemet her er at klimadebatten har blitt så stor at den overkjører andre miljødebatter. Kildesortering handler ikke (nødvendigvis) om CO2, men om søppel. Man må jo gjøre et eller annet med det, og kan det gjenvinnes og gjenbrukes er dette utelukkende positivt.

• Liker 2
Skrevet

Tro om motstandere av kildesortering er villige til å betale en betraktelig mye høyere renovasjonsavgift slik at sorteringen kan finne sted på avfallsdeponiene?

Det handler jo, som Okapi påpeker, om avfallsmengder og å resirkulere det avfallet som kan resirkuleres (glass, metaller, papp &papir, plast, organisk avfall). 

Skrevet

Litt av problemet her er at klimadebatten har blitt så stor at den overkjører andre miljødebatter. Kildesortering handler ikke (nødvendigvis) om CO2, men om søppel. Man må jo gjøre et eller annet med det, og kan det gjenvinnes og gjenbrukes er dette utelukkende positivt.

Effekten av papir/plastgjenvinning er veldig liten. Å brenne papir er omtrent CO2-nøytralt + at man får varme ut av det som bidrar til den mest miljømessige oppvarmingsmetoden vi har i landet, nemlig fjernvarme. Å gjenvinne papir krever både kjemikalier som må deponeres og logistikk.

Anonymkode: f49c0...783

• Liker 1
Skrevet

Alt havner jo i samme haugen til slutt uansett. Og er det egentlig lønnsomt å kildesortere selv om det hadde blitt gjort skikkelig? 

Jeg spør meg også om det. Det er et par ting som kanskje kunne vært resirkulert, som metall og glass, og muligens plastikk, men mesteparten av søpla hadde det vært mye bedre å brenne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...