AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 Søsteren min er så sær og kresen på alt. Det er veldig vanskelig å kjøpe gave til henne. Ofte sier hun bare "finn på noe du" når jeg spør hva hun ønsker seg. Eller er det gaver som er dyre eller vanskelig å få tak i. Klær, sengetøy, vesker, pyntegjenstander, mat og drikke er hun så kresen på at jeg ikke å kjøpe noe av det. Huff, må finne på noe snart. Har du noen som er vanskelig å kjøpe gave til? Anonymkode: 4cc85...5b0
Gjest Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 Jeg har en sånn venninne, de siste årene har jeg hatt stort hell med å gi henne opplevelser. Konsertbilletter til oss to, storbyweekend sammen, teater, spa osv
smalls Skrevet 13. desember 2015 #3 Skrevet 13. desember 2015 Broren min sier aldri hva han ønsker seg, så blir som regel truser, gavekort eller sånn gavepakke fra apoteket eller Cubus. Gavepakke liker han, men kan ikke kjøpe det vært år. Når folk ikke kan si hva de ønsker seg, så kan det bli vanskelig.
FruN Skrevet 13. desember 2015 #4 Skrevet 13. desember 2015 Gubben!!! Han er umulig å finne på noe til! Han kjøper stort sett det han vil ha når det kommer (gjerne forhåndsbestiller), er kresen på det meste, og ønsker seg stort sett ikke noe, for han har det han vil ha/føler han trenger... Eller så er det for dyrt.Har greid å overraske han et par ganger alikevel da Det blir mye gavekort på han fra øvrig familie
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #5 Skrevet 13. desember 2015 Bestemoren min som er på sykehjem er ganske umulig å kjøpe til. Hun har jo tilgang på alt hun trenger der, er ikke i stand til å lese, se på tv, strikke eller drive med noe som helst egentlig, og hun tåler ikke sjokolade. Rommet hennes flyter over av klær, pynteting og kremer/dusjsåper o.l. fordi det er det alle gir henne hele tiden.Ellers hadde jeg samme problemet med søsteren min før, men så begynte hun å samle på et servise for at folk skulle ha noe å kjøpe til henne, så nå går det greit. Anonymkode: 0b2cd...e66
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #6 Skrevet 13. desember 2015 Jeg synes det er en uting å "bestille" julegave fra sine nærmeste. Hvis du ikke kjenner søsteren din såpass at du vet hva hun liker, kan du med fordel la være å gi henne noe. Anonymkode: dd080...96e
Testosteron Skrevet 13. desember 2015 #7 Skrevet 13. desember 2015 Faren min. Jeg droppet å kjøpe noe til ham en gang, men etter dette har moren min "bestemt" hva jeg skal kjøpe til ham
Frøkenfryd30 Skrevet 13. desember 2015 #8 Skrevet 13. desember 2015 Bestemora mi! Hun er over åtti, har alt hun trenger og ønsker seg heller ingenting. Så til henne har jeg kjøpt alluminiumsformer, som jeg skal lage diverse middager i, som feks. hjemmelaget lasagne, moussaka, biff stroganoff, fiskegrateng osv... Hun er enke, og synes det er kjedelig å lage middag bare til seg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #9 Skrevet 14. desember 2015 Jeg kjenner noen som kun ønsker seg opplevelser, og ikke ting og tang, for det har de mer enn nok av. De har pleid å få kinogavekort eller alkohol i alle år. Jeg vet ikke hva ellers jeg kan gi. Opplevelser er så DYRT! Skal vi kjøpe teaterbilletter, er det jo minst 400 kr per stk. Det blir for dyrt synes jeg. Andre ting, spa, bedre middag for to, overnatting på hotell, reise, kurs i vinsmaking el.l. er også dyrt. Så må man ofte velge en spesiell dato, og når de har barn må de jo ordne med barnevakt og slikt, som ikke er så lett for dem vet jeg.De bor i en annen by enn oss, en lang flytur unna, så det er ikke bare å kjøpe konsertbilletter til dem og tilby seg å være barnevakt den kvelden, eller invitere dem på middag eller noe.Det blir vel et par flasker vin i år igjen... er jo mye opplevelser i alkohol Anonymkode: 7e7de...144 2
smalls Skrevet 14. desember 2015 #10 Skrevet 14. desember 2015 Jeg synes det er en uting å "bestille" julegave fra sine nærmeste. Hvis du ikke kjenner søsteren din såpass at du vet hva hun liker, kan du med fordel la være å gi henne noe.Anonymkode: dd080...96eHvorfor i all verden er det en uting å spørre hva folk ønsker seg? Det er vel det du mener med å "bestille" julegave? Jeg liker å spørre hva folk ønsker seg, så slipper jeg å kjøpe ting folk verken trenger eller liker. Handler ikke om at man ikke kjenner sine nærmeste. Noen er kresne og vanskelig å kjøpe julegaver til. Ts sier jo at mye av det søsteren ønsker seg kan være vanskelig å få tak i eller for dyrt. 6
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 14. desember 2015 #11 Skrevet 14. desember 2015 NeiSiden jeg sier til dem at de skal si 2 eller 3 ting de vil ha så kjøper jeg en av de tingene. Om de ikke kan si 2-3 ting de ønsker seg så får de ingenting av meg.
Simmis Skrevet 14. desember 2015 #12 Skrevet 14. desember 2015 Svigers, de er de vanskeligste i år. Foreldrene mine også som regel, men i år ønsket de seg noe iallfall 😀
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #13 Skrevet 15. desember 2015 Bestefar som nærmer seg 90. Er det noe han syns han trenger, kjøper han det selv. Han liker å lære seg språk, og har fått språkbøker av meg og søsknene mine tidligere. På den annen side virker det ikke som at han bruker dem, han holder seg til settene med lydkassett og bok som han kjøpte for gudene vet hvor mange år siden. Han er avholdsmenneske, og tydeligvis livredd for alt alkoholrelatert pga alkoholisme hos nære slektninger i oppveksten. Han spiser ikke noe særlig med søtsaker eller kaker, men har alltid et lager stående for å ha noe å by eventuelle gjester på. Det jeg vet at han hadde hatt godt av, er noen som haler ham opp fra stolen og språkkursene sine, og ut i frisk luft(han har hatt blodpropp i føttene før, da er det særdeles lite gunstig å sitte pal på en stol med det ene kneet over det andre, noe han også har fått tydelig beskjed om). Men min mor har begrenset kapasitet siden hun også skal tjene penger selv til livets opphold, onklene mine virker å ha mer eller mindre meldt seg ut, og vi barnebarna er spredd for alle vinder pga partnere eller studier, og skal jo også tjene penger til livets opphold. Vi besøker ham jo når vi er i hjemtraktene, men det hadde heller ikke føltes helt greit å skulle sette sitt eget liv på vent, og mer eller mindre flytte inn hos besten for å være selskapsdame og hushjelp ... Anonymkode: 58304...0fe
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #14 Skrevet 15. desember 2015 Min bror er umulig å finne noe til. Har lært at gutten fort kaster fra seg ting, selv om det var noe han VIRKELIG ønsket seg, og familie ser for seg at han kan bruke det lenge. I fjor fikk han et headsett til 1000 kroner, som etter en måned lå slengt. Det ble lagt bort, sammen med ALT annet han har fått i løpet av årene. Før brukte jeg 400-600 kroner på noe jeg VISSTE han kunne ha og hadde ønsket seg lenge. Enten ble det borte eller var plutselig ikke i bruk mer etter en ukes tid. Aner ikke hva han skal få i år Virkelig ANER IKKE! (Gidder ikke tenke på det heller egentlig, for av alle i familien, fortjener han gave MINST!) Anonymkode: 224bf...483
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #15 Skrevet 15. desember 2015 Jeg synes det er en uting å "bestille" julegave fra sine nærmeste. Hvis du ikke kjenner søsteren din såpass at du vet hva hun liker, kan du med fordel la være å gi henne noe.Anonymkode: dd080...96eTja, det fins flere sider av den saken enn å bare ikke vite hva de nærmeste liker. Mine brødre er ganske datainteresserte, og kan mye om det. Den ene av dem har også IKT som utdannelse og yrke. Denne broren spiller også en del, ofte "skyte-spill" som jeg finner totalt uinteressante. Så hvis han ikke kan foreslå et konkret spill som han ikke har kjøpt enda, ender det opp med å ta det første og beste skytespillet jeg tilfeldigvis får øye på, og sørge for å få med byttelapp. Eksen min likte å mekke på båtmotorer, biler og traktorer. Jeg vet forskjellen på en skrue og en mutter, men det er det, litt satt på spissen. Alt annet er for meg bare et sammensurium av duppeditter jeg ikke aner hva er. Og det nødvendigste av verktøy og sånt hadde han jo allerede ... Anonymkode: 58304...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #16 Skrevet 15. desember 2015 Ikke egentlig. Altså: jeg har slektninger som sier "ikke noe" når jeg spør. For all del - de fleste av dem ønsker seg ikke noe. Det viktige da er å ikke kjøpe noe for å kjøpe. Når noen sier "ikke noe" betyr det som oftest at det de ønsker seg er for dyrt eller for pinlig til å sies. Ikke at de innerst inne elsker pynteræl og dårlig kosmetikk. For søsteren til trådstarter ville jeg kjøpt et gavekort på en butikk der hun liker å handle. Og så ville jeg merket det med "bidrag til den fine genseren du ønsker deg/en god flaske vin til en spesiell anledning/et godt måltid på en festdag". el. Du viser at du kjenner henne ved å velge butikk. Og slipper velge noe hun hater. Til eldre mennesker: kjøp noe de bruker (om det finnes): En ny tube av den gamle håndkremen, en boks eller to av kosttilskuddet. En ny flaske cognakk til kveldene. Eller gi dem et gavekort på en kino/teater/kafe/restaurant/opplevelse (kan være så lettvint som en kjøretur i barndoms trakter?) der mye av poenget er at du selv tar dem ut i påske, vinterferie eller romjul. Til eksempel har jeg en god venninne. Hvert år gir jeg henne en pakke god te. Og hun gir meg en pakke god te. Vi er begge strålende fornøyde og valget er enkelt. Gaver er ikke så vanskelig. Det handler om en liten, utpønsket glede som viser mottaker at du kjenner dem og tenker på dem. Og det handler om å fokusere 100% på mottakers smak og behag og 0% på givers. Anonymkode: 4bc48...f07 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #17 Skrevet 15. desember 2015 Synes generelt menn er vanskelig å kjøpe til, men min bror tar definitivt førsteplassen. Han er helt umulig. Ingen interesser forutenom data og der har han alt som tenkes kan av tilbehør og enda litt til, og gjerne dobbelt opp. Ikke interessert i klær, bøker, film/serier, fritid/sport, arrangementer/opplevelser, mat, snop, vin osv. Å spise er et nødvendig onde. Jeg blir GAL! Jeg er glad i han, men han gjør meg gal! Anonymkode: d803b...00d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #18 Skrevet 15. desember 2015 Til eldre folk må det da være supert med noe spiselig/drikkelig.Å gi pyntegjenstander til dem er jo bare tull, de har jo som regel både hyller og skap fulle... Anonymkode: 382a2...249
Gubi Skrevet 15. desember 2015 #19 Skrevet 15. desember 2015 Bestemora mi! Hun er over åtti, har alt hun trenger og ønsker seg heller ingenting. Så til henne har jeg kjøpt alluminiumsformer, som jeg skal lage diverse middager i, som feks. hjemmelaget lasagne, moussaka, biff stroganoff, fiskegrateng osv... Hun er enke, og synes det er kjedelig å lage middag bare til seg selv. Dette var en utrolig god idé :-) Takk for tips!
Pastalovah Skrevet 15. desember 2015 #20 Skrevet 15. desember 2015 Pappa er helt umulig! Han bryr seg liksom ikke om noe særlig fancy eller pyntete. Endte opp med å få mamma til å kjøpe en whisky for meg som jeg gir han 😂 de er skilt, men jeg er 18 så kunne ikke få tak i det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå