AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 Jeg er en jente med bachelorgrad,noe jeg ser på som helt vanlig og ikke spesielt høyt utdannelsnivå.Jeg dater for tiden en mann som bare har noen kurs etter vgs,og har jobbet seg opp innen en bestemt bransje.Han trives godt med jobben sin,og jeg reagerer ikke negativt på at han "bare" har vgs.Sist vi møttes pratet vi om utdannelse.Han sa han lekte med tanken om å ta mer utdanning eller skifte karrierevei.Jeg svarte at jeg hadde vurdert det samme men ikke vet om jeg orker å ta en helt ny bachelor.Da fikk jeg svaret fra han:"Nei jeg skjønner ikke at folk orker å ta bachelor i det hele tatt jeg" mens han himlet litt med øynene og jeg skjønte at han synes det var nerdete og for mange år etter hans oppfatning.Kjenner jeg ble litt såret over dette.Hadde dere reagert? Anonymkode: 6e720...6ea
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 Jeg hadde sikkert reagert litt der og da om jeg hadde bachelor. Det er jo i grunnen en unødvendig ting å si når han vet at du har brukt tid og krefter på noe du ville gjøre. Utover det hadde jeg ikke vektlagt det noe. Vi har ulik grad av ambisjoner, vi har ulike ønsker for oss selv og slik er det bare Anonymkode: 308b0...77d
Kattekvinne Skrevet 12. desember 2015 #3 Skrevet 12. desember 2015 Virker du overtolker dette. Du klagde akkurat over utdannelse, så slang han seg på. Du hadde jo akkuart åpnet for slike utsagn ved å komme med din kommentar. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #4 Skrevet 12. desember 2015 Virker du overtolker dette. Du klagde akkurat over utdannelse, så slang han seg på. Du hadde jo akkuart åpnet for slike utsagn ved å komme med din kommentar. Jeg klaget ikke. Anonymkode: 6e720...6ea
Okapi Skrevet 12. desember 2015 #6 Skrevet 12. desember 2015 Hva mener han egentlig? Har VGS, vurderer mer utdanning, betyr ikke det stort sett bachelor? Med mindre han tenkte på mer videregående, pluss lærlingetid da.
Kattekvinne Skrevet 12. desember 2015 #7 Skrevet 12. desember 2015 Jeg klaget ikke.Anonymkode: 6e720...6eaDu sa du ikke visste om du orket å ta (en ny) bachelorgrad. Han sa det samme med litt mer styrke. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #8 Skrevet 12. desember 2015 Du sa du ikke visste om du orket å ta (en ny) bachelorgrad. Han sa det samme med litt mer styrke.Han sa han forstod ikke at noen orket å ta bachelorgrad i det hele tatt.Det blir noe helt annet enn det jeg sa. Anonymkode: 6e720...6ea
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #9 Skrevet 12. desember 2015 Nei det hadde jeg ikke reagert på. Om noe, så hadde jeg følt meg litt stoltere av meg selv som hadde klart det som han/mange syntes er så vanskelig og slit. Anonymkode: 07bec...66b
Puselusk Skrevet 12. desember 2015 #10 Skrevet 12. desember 2015 Hadde ikke hengt meg så mye opp i det, tenker liksom at det er noe HAN mener. Virkeligheten er jo at vi er forskjellige, og en vgs utdanning kan da være absolutt like bra som å ha en bachelorgrad. Å ta en bachelorgrad handler ikke nødvendigvis heller om at man "gidder", det er alt fra interesser, og ambisjoner. Jeg hadde i utgangspunkt plan om å ta fagbrev i et håndverksyrke og klare meg med det. Jeg hadde vært helt fornøyd med "bare" det, tilogmed i dag. Grunnen til at jeg tar høgskoleutdanning nå er jo at jeg ble langvarig syk når jeg var 16-17 og måtte avbryte skolegangen min i et par år. Når jeg da skulle begynne på igjen bestemte jeg meg for å bare ta studiekompetanse og komme inn på et høgskolestudie. Fordi det rett og slett var mindre "stress" i mitt tilfelle, og mer brukbart eller hva jeg skal si i forhold til mine interesser og ambisjoner. Altså kunne jeg jo sikkert fint vært fornøyd om jeg hadde holdt meg til min opprinnelige plan og. Poenget er jo at det som er viktig er at man trives med det man gjør, og ikke henger seg opp i hva folk velger å gjøre. Vi har bruk for kompetansen til både yrkesfaglærte og de med høgskoleutdanning. Jeg tror ikke man automatisk skal tilegne verdi etter intetsigende ord som bachelorgrad, mastegrad, eller yrkesutdanning. Det dekker et enormt stort område, og det i seg selv sier ikke så mye om din samlede kompetanse her i livet. Det er enormt mye på yrkesfaglig nivå som samfunnet ikke hadde klart seg uten. Samtidig som det finnes utdanninger på høgskolenivå som samfunnet heller ikke hadde klart seg uten. Har man en god fot innen arbeidslivet med en yrkesutdanning, og man har det flotters med det er det jo fint lite grunn til å ta en bachelorgrad. Men det betyr jo ikke at andre ikke har bruk for en. Så derfor gidder vi. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå