Gå til innhold

Front National i Frankrike klarer å vinne over muslimske stemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fra denne artikkelen så ser det ut til at Front National (FN), klarer å overbevise flere og flere muslimer for å stemme på dem:

http://blogs.new.spectator.co.uk/2015/12/how-marine-le-pen-is-winning-over-the-muslim-vote/

Dette gjelder nok også andre minoriteter også(tror jeg).

I utgangspunktet skulle kan tro at det var nær null prosent, men det er ikke tilfellet, og flere begynner å snu. Det antydes at 8% av muslimene stemmer på FN. I all hovedsak stemmer muslimer på sosialistiske alternativer, og dette synes å være en fellesnevner i de fleste land. I artikkelen spekuleres det i flere forklaringer på hvorfor denne overgangen til et utenfor parti som FN, og et parti som til tider blir betegnet som fascistisk, eller anti-muslimsk/islamsk. Et punkt som draes fram er frykt for radikalisering, som i mine øyne iallefall, er høyere enn det mainstream liker å gi inntrykk av. Dette er grupper som føler seg låst mellom to grupper, dvs islamister som skaffer stadig større terreng, der de hevder å presentere muslimer, og mainstream som bagatelliserer problemet. Årsaken er nok konfliktskyhet og frykt der de selv har lagd et klima som har gjort en ærlig diskusjon vanskelig. Noen har nok flyktet fra religiøs fanatisme, observert disse mørke kreftene i islamske land, og kanskje faktisk følt, eller sett denne kompromissløse og totalitære ideologien kalt islamismen på kroppen. Om de anser det som et reelt alternativ, eller "lesser of evils" blir et spørsmål man ikke får svar på. Et annet punkt er fattigdom, der det finnes disse såkalte parallellsamfunnene med svært høy arbeidsledighet. FN vant for eksempel et distrikt i Marseille som domineres av folk med Nord-Afrikansk opphav. De ønsker lov og orden, men blir ignorert av mainstream politikere og forkjempere som helst vil holde seg unna slike vepsebol, og med det overlate disse områdene til seg selv. Selv om ord som "no-go-zone" ikke er en tilstrekkelig beskrivelse for disse områdene i Europa, så er det klart at de eksisterer, og samfunnet rundt ignorerer problemet.

Jeg lurer på om det er en lignende trend ellers i Europa, der disse partiene utenfor establishmentet også vinner stemmer fra minoriteter? Har for eksempel lest hvor hardt det er for diverse minoriteter å si at de stemmer på SD i Sverige, der de med det nærmest blir ansett som forræder/egoist, eller annet. Lignende ser man overfor UKIP i Storbritannia. For FrP er nok situasjonen noe det samme, da de i dag blir ansett som mer stuerent enn det som var tilfellet noen år tilbake. Jeg tror flere minoriteter, deriblant muslimer, også vil gå over til disse nye partiene i Europa som vokser. 

Hva tenker du, er det overraskende, og tror du trenden vil fortsette?

Endret av Snof

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...