Sitronmelis Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 Rimelig stressa over lånekassen nå! Jeg studerer for tiden et studie som gir 30 stp, og har kommet inn på et studie til som også gir 30 stp. Dette andre studiet begynner på nyåret og varer til Juni. Disse to studiene er ved to forskjellige høyskoler, og jeg får stipend for det studiet jeg begynte på i høst, 50 % støtte i stipend og lån. Sendte inn epost til lånekassen om dette, og de sa jeg måtte sende inn dokumentasjon på at jeg hadde kommet inn på det nye studiet. SÅ sendte jeg en epost tilbake og spurte hvordan jeg gjorde dette, og om jeg skulle legge dokumentasjonen under søknaden jeg har for stipend og lån nå, eller om jeg måtte opprette ny søknad for det nye studiet. Venter og venter og venter på svar. Gått 3 uker nå til mandagen. Sendte en epost til lånekassen tidligere denne uken og spurte hvor det ble av svaret på eposten min, og fikk tilbake svar om at hvis eposten min hadde opplysninger om endring av stipend og lån så ble den lagt i behandlingskø, noe som kunne ta lengre tid. De sa også at de for tiden behandlet brev og e-poster de fikk for 8 UKER SIDEN!!!!Så nå kommer vel ikke jeg til å få sendt inn noe dokumentasjon før jul, og så kommer nyåret og da skal søknaden sikkert behandles osv, så får vel ikke stipend før laaangt utpå nyåret jeg da! Passer seg jævlig fint med økonomien i hus altså! Skal betale semesteravgift på to studier også! Helvetes lånekasse som er så jævla treig!! Trodde ikke lånekassen hadde så fullt opp nå så sent på året men...Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre med dokumentasjonen? Noen som har gjort det samme og vet hvor jeg skal legge inn dokumentasjon? Og om jeg må opprette ny søknad for det nye studiet ? Da får jeg to søknader om stipend og lån Og er e-post bekfretelsen fra opptaket nok dokumentasjon? Har fått ordnet med studentweb osv på skolen nå også, vet ikke om lånekassen henter ut info fra der jeg?UFF for et styyyr!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 Du må mest sannsynlig (garantert vil jeg tro) opprette en ny søknad på det nye studiet du har kommet inn på. Dette gjør du enkelt på nettsidene til Lånekassen ("min side"). Du vil uansett ikke få godkjenning på dette studiet dør du har betalt semesteravgiften der og sendt inn dokumentasjon på at du har kommet inn. Det at du har betalt semesteravgift viser jo også at studiestedet har godtatt deg som student. Det du gjør er altså 1) send ny søknad for det nye studiet2) betal semesteravgiften asap3) vente på godkjenning og pengerEr alt i orden og du ikke ligger forsinket med studiepoeng eller annet er det altså ikke noe annet problem enn din utålmodighet. Grunnen til at Lånekassen er opptatt i disse tider er bl.a alle de som bare søker støtte for et semester i gangen. Søk for begge semesterene om høsten ved studiestart, så kommer pengene av seg selv i januar etter semesteravgiften for våren er betalt. Anonymkode: 64f9d...fa8 3
Sitronmelis Skrevet 12. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2015 Du må mest sannsynlig (garantert vil jeg tro) opprette en ny søknad på det nye studiet du har kommet inn på. Dette gjør du enkelt på nettsidene til Lånekassen ("min side"). Du vil uansett ikke få godkjenning på dette studiet dør du har betalt semesteravgiften der og sendt inn dokumentasjon på at du har kommet inn. Det at du har betalt semesteravgift viser jo også at studiestedet har godtatt deg som student. Det du gjør er altså 1) send ny søknad for det nye studiet2) betal semesteravgiften asap3) vente på godkjenning og pengerEr alt i orden og du ikke ligger forsinket med studiepoeng eller annet er det altså ikke noe annet problem enn din utålmodighet. Grunnen til at Lånekassen er opptatt i disse tider er bl.a alle de som bare søker støtte for et semester i gangen. Søk for begge semesterene om høsten ved studiestart, så kommer pengene av seg selv i januar etter semesteravgiften for våren er betalt. Anonymkode: 64f9d...fa8Åh takk for svar! Ja selvfølgelig må jeg betale semesteravgift før stipend, haha glemte meg litt der! Åja, ja jeg søkte for både høst og vår når jeg søkte om stipend :-) Men må søke for vår på det nye studiet da.Så det blir ikke noe trøbbel med det andre stipendet mitt ved den andre skolen hvis jeg sender ny søknad for stipend for det andre studiet?
Frøken.stille Skrevet 12. desember 2015 #4 Skrevet 12. desember 2015 Lånekassen har 8 ukers behandlingstid og er nok ganske firkanta på det. Jeg har holdt på med de siden august med samme sak - og for hver nye opplysning de får bruker de 8 nye uker på behandling.
Sitronmelis Skrevet 12. desember 2015 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2015 Lånekassen har 8 ukers behandlingstid og er nok ganske firkanta på det. Jeg har holdt på med de siden august med samme sak - og for hver nye opplysning de får bruker de 8 nye uker på behandling. Åh herregud! Helt sinnsykt! 1
Sitronmelis Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2015 Nå har jeg fått svar på søknaden min for stipend og lån ved det nye studiet, og jeg må sende inn dokumentasjon. Er epost om at jeg har kommet inn på studiet nok dokumentasjon?? Hvordan skal jeg få tak i dokumentasjon på det? :s Lånekassen svarer jo ikke på brevet mitt om dette spørsmålet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå