AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 Som mange av oss har sagt lenge: Kondom er det minst effektive prevensjonsmiddelet som finnes, av alle slag, med unntak av pseudo-prevensjonsmidler som "å hoppe av i svingen" eller "sikre dager". Likevel får vi menn høre, stort sett hele tiden "hvis du ikke vil ha barn så bruk kondom" eller "han brukte ikke kondom, så da har han ingenting å klage på" eller "Dersom du ikke ville bli far burde du ha brukt kondom". Og dersom mannen hadde brukt kondom, hva så?Hva med at dere damer tar litt ansvar, når deres prevensjon er 20 GANGER SÅ EFFEKTIV? Er det rart at menn ønsker mer kontroll over sine egne liv? Er det rart at mange menn ønsker mulighetet for abort, eller i det minste et likestilt samfunn angående rett til sine egne barn?Menn er 20ganger så utsatt for å få barn, sett i forhold til damer, og dette har de INGEN mulighet til å påvirke selv, utover de faste kommentarene "du kan jo bare sterilisere deg da", som selvsagt er 100% reversibelt og helt uten komplikasjoner? Nei. Har dere kansje tenkt at ikke alle menn ønsker enten å få barn akkurat nå, eller aldri?Man får jo også høre "hvis du ikke vil ha barn skal du ikke ha sex". En setning som er ekstremt enkel å si for dere damer som har 20ganger mer effektiv prevensjon, og dersom ulykken først skulle være ute sitter dere med ALL makten om fosteret blir drept eller beholdt, om faren skal tvinges til å betale, får samvær eller ikke får se ungen sin mer enn et absolutt minimum, som så kan treneres i det uendelige.Kansje vi menn skulle begynne å si ting som "Ingen bør være med fremmede på fest" eller "ingen må kle seg utfordrende" eller "ingen må gå alene hjem". Vi refererer til "alle", men vet godt at vi selv, som menn, kan gå utfordrende kledd om vi ønsker, vi vet at vi kan gå alene hjem, omtrent risikofritt, om vi ønsker. Vi vet vi kan dra på fester med ukjente, fordi vi greier oss bedre enn en utsatt jente i samme posisjon. Er det et slikt samfunn vi ønsker oss? Det en utsatt gruppe skal bli hånet av den sikre gruppen og bare få slengt på seg "Ikke gjør det og det", mens man selv ignorerer advarselen, fordi man selv er en av de sterke i parten?Nei, i Norge roper damer høyt om likestillingen og mange menn er med på å forhindre overgrep og prøve å la kvinner kunne gjøre som de selv vil, dra på fest med ukjente, gå hjem alene, eller gå utfordrende kledd. Hvorfor kan ikke damer gjøre det samme for den utsatte gruppen menn er når det gjelder det seksuelle?http://www.ba.no/innenriks/nyheter/denne-gir-falsk-trygghet/s/5-47-49139TLDR: Les hele teksten. Anonymkode: 17ec8...1f0 2
Kattekvinne Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 ... Hva med at dere damer tar litt ansvar, når deres prevensjon er 20 GANGER SÅ EFFEKTIV?......"du kan jo bare sterilisere deg da", som selvsagt er 100% reversibelt og helt uten komplikasjoner? Nei. Har dere kansje tenkt at ikke alle menn ønsker enten å få barn akkurat nå, eller aldri?... Kansje vi menn skulle begynne å si ting som "Ingen bør være med fremmede på fest" eller "ingen må kle seg utfordrende" eller "ingen må gå alene hjem". Vi refererer til "alle", men vet godt at vi selv, som menn, kan gå utfordrende kledd om vi ønsker, vi vet at vi kan gå alene hjem, omtrent risikofritt, om vi ønsker. Vi vet vi kan dra på fester med ukjente, fordi vi greier oss bedre enn en utsatt jente i samme posisjon. Er det et slikt samfunn vi ønsker oss? Det en utsatt gruppe skal bli hånet av den sikre gruppen og bare få slengt på seg "Ikke gjør det og det", mens man selv ignorerer advarselen, fordi man selv er en av de sterke i parten?...Anonymkode: 17ec8...1f0Prevansjonsmidler kvinner bruker er da ikke 20 ganger så effektivt. Det er ca halvparten så effektivt som p-piller (som er det mest brukte kvinnlige prenasjonsmiddelet). Om du bruker kondomet feil, så øker risikoen, på samme måte som med p-piller. Sjekk opp statestikken på nettet.Du kan sterilisere deg og fryse ned sæd til framtidig bruk. Å sammenligne voldtekt og å bli gravid synes jeg blir feil. Å bli utsatt for voldtekt er ikke det samme som å bli gravid ved en feil. Voldtekt er kun overgriperens skyld. Mens graviditet (untatt ved tvang) er begges ansvar. 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #3 Skrevet 12. desember 2015 Prevansjonsmidler kvinner bruker er da ikke 20 ganger så effektivt. Det er ca halvparten så effektivt som p-piller (som er det mest brukte kvinnlige prenasjonsmiddelet). Om du bruker kondomet feil, så øker risikoen, på samme måte som med p-piller. Sjekk opp statestikken på nettet.Du kan sterilisere deg og fryse ned sæd til framtidig bruk. Å sammenligne voldtekt og å bli gravid synes jeg blir feil. Å bli utsatt for voldtekt er ikke det samme som å bli gravid ved en feil. Voldtekt er kun overgriperens skyld. Mens graviditet (untatt ved tvang) er begges ansvar.Prevensjonsmiddel som kvinner KAN bruker, eller HAR TILGANG TIL. Blir kansje mer riktig? Men at kvinner er ignorante om sin egen prevensjon og selv VELGER prevensjon som er betydelig mindre sikker enn andre muligheter de har, er vel strengt talt bare deres egen feil.På hvilken måte blir sammenlingen feil? Jeg ser ikke relevansen din her. Å bli voldtatt kunne vært unngått dersom du hadde ungått å være i situasjonen, akkurat lik mange argumenterer med at menn bare kan unngå sex (unngå situasjonen). Man kan gjerne si at "graviditet er begges ansvar", men dette er i så fall en særdeles skjev ansvarsfordeling, pga. som tidligere henvist at kvinner har tilgang til 20ganger mer effektiv prevensjon enn menn og i tillegg har svært mange flere rettigheter enn menn på dette feltet. Man kan til nød si at menn har 20% av ansvaret og kvinner har 80% av ansvaret, selv om dette trolig er et alt for høyt tall for mennene. Til sammenligning har jenter muligheten til å unngå voldtekten i mange av tilfellene (dersom de hadde unngått situasjonen, noe jeg mener de ikke skulle ha trengt, men de kunne likevel), dette kan da argumenteres for på samme måte at jentene har 5-10% av ansvaret (merk. ikke skylden) for at overfallet ble muliggjort. Anonymkode: 17ec8...1f0 2
Kattekvinne Skrevet 12. desember 2015 #4 Skrevet 12. desember 2015 ...På hvilken måte blir sammenlingen feil? Jeg ser ikke relevansen din her. Å bli voldtatt kunne vært unngått dersom du hadde ungått å være i situasjonen, akkurat lik mange argumenterer med at menn bare kan unngå sex (unngå situasjonen). Man kan gjerne si at "graviditet er begges ansvar", men dette er i så fall en særdeles skjev ansvarsfordeling, pga. som tidligere henvist at kvinner har tilgang til 20ganger mer effektiv prevensjon enn menn og i tillegg har svært mange flere rettigheter enn menn på dette feltet. Man kan til nød si at menn har 20% av ansvaret og kvinner har 80% av ansvaret, selv om dette trolig er et alt for høyt tall for mennene. Til sammenligning har jenter muligheten til å unngå voldtekten i mange av tilfellene (dersom de hadde unngått situasjonen, noe jeg mener de ikke skulle ha trengt, men de kunne likevel), dette kan da argumenteres for på samme måte at jentene har 5-10% av ansvaret (merk. ikke skylden) for at overfallet ble muliggjort.Anonymkode: 17ec8...1f0Om du bruker kondomet riktig er det utrolig sikkert. Problemet er at mange dropper kondomet i ny og ne eller bruker feil størrelse og den glir av eller noe lignende. Og sterelisering (og spare sæd) er faktisk en mulighet. Ja, det kan komplisere ting, men det gjør jo hormonell prevansjon for kvinner også! Jeg mener at alle som har sex har ansvar for mulig graviditet og å ikke spre kjønnssykdommer, uansett om du er mann eller kvinne.Jeg har ikke 10% av ansvaret for mulig voldtekt. Jeg greier ikke forstå hvordan du mener det. Kom gjerne med argumenter. 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #5 Skrevet 12. desember 2015 Om du bruker kondomet riktig er det utrolig sikkert. Problemet er at mange dropper kondomet i ny og ne eller bruker feil størrelse og den glir av eller noe lignende. Og sterelisering (og spare sæd) er faktisk en mulighet. Ja, det kan komplisere ting, men det gjør jo hormonell prevansjon for kvinner også! Jeg mener at alle som har sex har ansvar for mulig graviditet og å ikke spre kjønnssykdommer, uansett om du er mann eller kvinne.Jeg har ikke 10% av ansvaret for mulig voldtekt. Jeg greier ikke forstå hvordan du mener det. Kom gjerne med argumenter.Jeg har allerede kommet med argumenter for at du har 10% av ansvaret for en mulig voldtekt, ved å unngå situasjoner der noe slikt kan skje, enten ved å ikke gå alene, eller selv innskrenke din egen frihet på en annen mpte (slik mange foreslår at menn kan inskrenke sin egen frihet), anbefaler at du leser innlegget mitt igjen, da dette fremgår ganske klart.Å sterilisere seg er ofte ikke revelsibelt og kan lede til mange komlikasjoner, å fryse ned sæd er heller ikke ideelt. Hvorfor skal da denne byrden plasseres på mannen i stedefor å få en mer likestilt barne- og seksualpolitikk?Nei, problemet ved å bruke kondom er ikke at mange dropper det, da hadde de ikke kommet med i statistikken om hvor mange som blir gravide SAMTIDIG som de benytter seg av kondom. Anbefaler at du leser deg bedre opp på kildehåndtering rundt dette. Det er selvsagt noen problemer med størrelse, eller feil bruk, noe som er helt naturlig da mennesker ikke er perfekte. Dette endrer likevel ikke på det faktum at feilbruk ALLTID vil eksistere, enten pga man ikke vet bedre, er full, har hastverk, har kjøpt feil eller andre grunner. Det endrer heller ikke på at kvinner har prevensjon som er 20ganger sikrere enn menn sin.Selv har jeg 2 ganger opplevd at kondomet har sprukket, den ene gangen vet jeg ikke hvorfor, men det var påfylla, den andre gangen burde det ikke ha skjedd, men skjedde likevel. Det leder til at jeg er rettsløs dersom kondomen sprekker og gjør at jeg må selv innskrenke min egen frihet (se overfallseksempelet) fordi jeg ikke har rettigheter og samtidig har en særdeles usikker prevensjon. Anonymkode: 17ec8...1f0 2
Kattekvinne Skrevet 12. desember 2015 #6 Skrevet 12. desember 2015 ...Hvorfor skal da denne byrden plasseres på mannen i stedefor å få en mer likestilt barne- og seksualpolitikk?...Anonymkode: 17ec8...1f0Nå leker du stråmann.Jeg er ikke enig i at byrden skal plasseres på mannen. Men at BEGGE skal ta ansvar. Det er fullt mulig å bruke både kondom og hormonell prevansjon. Og jeg er for mer likestilling når det kommer til barne- og seksualpolitikk. 2
Hulderen Skrevet 12. desember 2015 #7 Skrevet 12. desember 2015 Prevensjonen kvinner bruker? Vet du hva, den prevensjonen jeg bruker er kondom, og jeg er kvinne. Kvinner kan kjøpe kondomer på samme måte som menn, visste du ikke det? Derimot kan jeg ikke bruke hormonprevensjon, fordi jeg ikke tåler det. 5
ajarRun Skrevet 12. desember 2015 #8 Skrevet 12. desember 2015 Prevansjonsmidler kvinner bruker er da ikke 20 ganger så effektivt. Det er ca halvparten så effektivt som p-piller (som er det mest brukte kvinnlige prenasjonsmiddelet). Om du bruker kondomet feil, så øker risikoen, på samme måte som med p-piller. Sjekk opp statestikken på nettet.Du kan sterilisere deg og fryse ned sæd til framtidig bruk. Å sammenligne voldtekt og å bli gravid synes jeg blir feil. Å bli utsatt for voldtekt er ikke det samme som å bli gravid ved en feil. Voldtekt er kun overgriperens skyld. Mens graviditet (untatt ved tvang) er begges ansvar.IUD har 0.2% failure rate med typisk bruk, kondom har 15%. Dessuten er det mye enklere å bruke p-piller riktig enn kondomer. Men selv med typisk bruk er p-piller dobbelt så effektiv som kondom. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #9 Skrevet 12. desember 2015 Prevensjonen kvinner bruker? Vet du hva, den prevensjonen jeg bruker er kondom, og jeg er kvinne. Kvinner kan kjøpe kondomer på samme måte som menn, visste du ikke det? Derimot kan jeg ikke bruke hormonprevensjon, fordi jeg ikke tåler det.Da kan du bruker kobberspiral, eller en annen form for hormonfri prevensjon, de finnes mange forskjellige typer av. Ingen grunn til å gjemme seg bak kondomet, du har likevel flere og bedre valgmuligheter enn menn. At du ikke benytter deg av de er en annen sak. Dersom du faktisk ikke tåler noen form for andre prevensjonsmidler enn kondom utgjør du mindre enn 0.01% av befolkningen, og det er faktisk ikke mange nok til å ta hensyn til i forhold til de 99.9% som har denne muligheten. Anonymkode: 17ec8...1f0 2
Gjest 2Bhonest Skrevet 12. desember 2015 #10 Skrevet 12. desember 2015 HÆÆ. Siden når kunne menn få barn?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #11 Skrevet 12. desember 2015 HÆÆ. Siden når kunne menn få barn?For menneskearten kreves det en hun og en han som parrer seg eller så kan hunnen befruktes kunstig via hannen sin sprem. Derved kan en mann og en kvinne få barn. Vanskelig å se hvor du vil med dette innlegget ditt, men vil anbefale at du tar opp basisk biologi, eller leser lit om sekusalitet- og forplantningslære. Anonymkode: 17ec8...1f0 2
Gjest 2Bhonest Skrevet 12. desember 2015 #12 Skrevet 12. desember 2015 For menneskearten kreves det en hun og en han som parrer seg eller så kan hunnen befruktes kunstig via hannen sin sprem. Derved kan en mann og en kvinne få barn. Vanskelig å se hvor du vil med dette innlegget ditt, men vil anbefale at du tar opp basisk biologi, eller leser lit om sekusalitet- og forplantningslære.Anonymkode: 17ec8...1f0TS skriverMenn er 20ganger så utsatt for å få barn, For øvrig tar du feil. Det eneste egget krever for å bli til et menneske, er mRNA-koden som DNA koden til en celle inneholder. Denne cellen kan faktisk komme fra kvinnen selv og dermed bli en klon av seg selv. Ref. sauen Dolly.http://ndla.no/nb/node/5989
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #13 Skrevet 12. desember 2015 Bare unnskyldninger på å ikke bruke kondom og du gjør menn ansvarsløse. Er kvinne og har brukt kondom som eneste prevensjons middel i 10 år, aldri blitt gravid. Den er meget effektiv brukt riktig. Anonymkode: 6459b...b86 5
Red-Ruby Skrevet 12. desember 2015 #14 Skrevet 12. desember 2015 (endret) Hva med at alle tar ansvar for seg selv? er det ikke logisk at voksne mennesker bare kan kontrollere seg selv og ha ansvar for det? Det er utrolig lett å glemme en pille, eller to. man kan plutselig få dårlig mage og pillen man har tatt daglig funker likevel ikke så godt som man skulle tro. Så da er det kvinnens feil? Det er jo også sykt mange kvinner på pillen, så skjønner ikke hva du klager på ,annet enn at folk vil at du OGSÅ skal ta ansvar. Endret 12. desember 2015 av Red-Ruby 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #15 Skrevet 12. desember 2015 Hva med at alle tar ansvar for seg selv? er det ikke logisk at voksne mennesker bare kan kontrollere seg selv og ha ansvar for det? Det er utrolig lett å glemme en pille, eller to. man kan plutselig få dårlig mage og pillen man har tatt daglig funker likevel ikke så godt som man skulle tro. Så da er det kvinnens feil? Det er jo også sykt mange kvinner på pillen, så skjønner ikke hva du klager på ,annet enn at folk vil at du OGSÅ skal ta ansvar.Men det jeg forsøker å påpeke er dobbelmoralismen som blir kastet rundt seg av mange kvinner. Hva så om mannen bruker kondom? Han har ingen flere rettigheter. Selv om det er det minst sikre prevensjonsmiddelet. Jeg ønsker bare å få dere kvinner til å prøve å se saken fra mannen sitt perspekltiv, uten all sikkerheten og alle rettighetene deres, både inne prevensjon, graviditet OG barne- og likestillingssaker etter en eventuell fødsel.Vi burde virkelig hatt likestilling her, eller eventuelt muligheten for økonomisk abort. Anonymkode: 17ec8...1f0 1
Red-Ruby Skrevet 12. desember 2015 #16 Skrevet 12. desember 2015 Men det jeg forsøker å påpeke er dobbelmoralismen som blir kastet rundt seg av mange kvinner. Hva så om mannen bruker kondom? Han har ingen flere rettigheter. Selv om det er det minst sikre prevensjonsmiddelet. Jeg ønsker bare å få dere kvinner til å prøve å se saken fra mannen sitt perspekltiv, uten all sikkerheten og alle rettighetene deres, både inne prevensjon, graviditet OG barne- og likestillingssaker etter en eventuell fødsel.Vi burde virkelig hatt likestilling her, eller eventuelt muligheten for økonomisk abort.Anonymkode: 17ec8...1f0Beklager at det er kvinner som får gå gravide. Det kan jeg dessverre ikke kontrollere. Du kan rope likestilling til du er blå i tryne, likevel er det kvinner som føder barn. Og det er BARNET ,ikke kvinnen, som har rettigheter når det blir født. Kvinner kan velge bort en foster fra magen, men menn kan ikke velge bort en levende, født baby. Det er ikke det samme.Kondom er minst sikkert, men fremdeles sikkert nok. Det virker som om det ofte er for mye å be om fra enkelte å tenke over hvem de ligger med oss. Det skal man liksom ikke si. Vel, når man ligger med folk du ikke kjenner, vet du heller ikke hva hennes baktanke er. Jeg er 100% for likestilling. Og jeg ser at menn trekker den korteste stråen i mange saker i dag, dessverre, men denne her, er bare urettferdig fra naturen sin side. 1
Hulderen Skrevet 12. desember 2015 #17 Skrevet 12. desember 2015 Da kan du bruker kobberspiral, eller en annen form for hormonfri prevensjon, de finnes mange forskjellige typer av. Ingen grunn til å gjemme seg bak kondomet, du har likevel flere og bedre valgmuligheter enn menn. At du ikke benytter deg av de er en annen sak. Dersom du faktisk ikke tåler noen form for andre prevensjonsmidler enn kondom utgjør du mindre enn 0.01% av befolkningen, og det er faktisk ikke mange nok til å ta hensyn til i forhold til de 99.9% som har denne muligheten.Anonymkode: 17ec8...1f0Uvitenheten lenge leve. Det er svært mange kvinner som kke kan bruke hormonprevensjon. Enten pga forhøyet fare for blodpropp, eller fordi hormonen fjerner sexlysten. Hva mener du med at jeg gjemmer meg bak kondomet? Jeg gjemmer meg slett ikke. Jeg bruker kondomer fordi det er det eneste prevensjonsmiddelet jeg kan bruke. Til din informasjon, så kan jeg heller ikke bruke kobberspiral. Jeg har svært kraftig mensblødning. Legen min har frarådet meg å bruke kobberspiral, siden den vil øke blødningen ytterligere. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #18 Skrevet 12. desember 2015 Uvitenheten lenge leve. Det er svært mange kvinner som kke kan bruke hormonprevensjon. Enten pga forhøyet fare for blodpropp, eller fordi hormonen fjerner sexlysten. Hva mener du med at jeg gjemmer meg bak kondomet? Jeg gjemmer meg slett ikke. Jeg bruker kondomer fordi det er det eneste prevensjonsmiddelet jeg kan bruke. Til din informasjon, så kan jeg heller ikke bruke kobberspiral. Jeg har svært kraftig mensblødning. Legen min har frarådet meg å bruke kobberspiral, siden den vil øke blødningen ytterligere.Som jeg da sier, vi kan ikke ta hensyn til de <1% som fraviker normen når man skal ta avgjørelser som påvirker så mange. Det hadde gjort seg om et 1% parti kunne ta over rejeringen og lage lovene. Anonymkode: 17ec8...1f0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #19 Skrevet 12. desember 2015 Da kan du bruker kobberspiral, eller en annen form for hormonfri prevensjon, de finnes mange forskjellige typer av. Ingen grunn til å gjemme seg bak kondomet, du har likevel flere og bedre valgmuligheter enn menn. At du ikke benytter deg av de er en annen sak. Dersom du faktisk ikke tåler noen form for andre prevensjonsmidler enn kondom utgjør du mindre enn 0.01% av befolkningen, og det er faktisk ikke mange nok til å ta hensyn til i forhold til de 99.9% som har denne muligheten.Anonymkode: 17ec8...1f0ikke alle kan bruke kobberspiral heller pga sterke blødninger eller smerter. Og hva slags andre typer hormonfri prevensjon finnes som er veldig sikkert mener du? Anonymkode: ed504...cb4 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #20 Skrevet 12. desember 2015 ikke alle kan bruke kobberspiral heller pga sterke blødninger eller smerter. Og hva slags andre typer hormonfri prevensjon finnes som er veldig sikkert mener du?Anonymkode: ed504...cb4TS gidder da ikke bry seg om kvinnen får smerter, psykiske problemer eller what not. Bare han ikke må bruke kondom eller bekymre seg for unge, så er det likestilling. Anonymkode: e12b2...d4b 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå