Gelica Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 Jeg har sett at den ene fortannen min er mørkere enn den andre og litt øm når jeg dunker på den. Fikk tannlegen til å ta bilde av den og den må ha fått seg et dunk for den var død. Den må rotfylles, men jeg kunne vente til jeg kom tilbake om et år for det var ingen fare så lenge den var død og det ikke var betennelse i den. Jeg tenkte at det jo hørtes greit ut, men det jeg er redd for er at den blir mer og mer missfarget. Er det noen her som vet noe om dette? Synes også rart at den er død siden jeg føler at den er øm når jeg dunker på den..... Da burde jeg jo ikke ha kjent noe, eller? Jeg har jo veldig tannlegeskrekk, så jeg spurte han om dette er veldig vondt for det har jeg hørt. Han sa at siden tannen er død så kan man i teorien gjøre dette uten bedøvelse, noe jeg selvfølgelig IKKE gjør ;-) Stemmer det at dette ikke er vondt siden den allerede er død? Trenger informasjon fra dere som har erfaring fra dette og takker så mye for hjelpen :-)Er det noen som vet hva pris på slik rotfylling er sånn ca? Vet det varierer fra tannlege til tannlege altså, men ca?
Capricorn Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 Rotfylling er ikke vondt. Det kan være slitsomt å gape så lenge, men vondt er det ikke. Siden tanna er død er det heller ikke nerver der som kan gjøre vondt. Jeg betalte rundt 6000 sist. Må du ha krone er det minst 6000 til :-P 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #3 Skrevet 12. desember 2015 Ikke vondt nei, men slitsomt å gape. Tar lang tid! Har tatt to jeksler. Betalt ca 5000 for hver. Tre tannlegebesøk for hver. Anonymkode: c133e...1d8
Gelica Skrevet 12. desember 2015 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2015 Takker så mye for svar :-) Det var dyrt ja, men tannlege er jo ikke billig.... Måtte dere gjøre det med en gang og ble tannen mer missfarget om dere ventet? Litt kipt siden det er fortannen. Har litt dårlig tid i tilfelle for jeg reiser til Spania på onsdag og blir der i 2 uker, så om jeg ikke da får time fort så må jeg i hvertfall vente til etter nyttår. Men han sa jo jeg kunne vente et helt år..... Vanskelig dette.
Capricorn Skrevet 12. desember 2015 #5 Skrevet 12. desember 2015 Du rekker det ikke før onsdag. Da hadde jeg heller venta til etter jul.
Tibbie Skrevet 13. desember 2015 #6 Skrevet 13. desember 2015 Kanskje du kan bleke tanna? Jeg driver med rotfylling nå, og synes det er kjempevondt! Har ikke fått prisen ennå, men tannlegen estimerer at det vil ende med rundt 7000 kr. Men så har jeg ifølge henne en uvanlig sterkt betent tann.Har aldri hatt en død tann før. Visste ikke at det ikke an en gang Men lykke til! Det er alltid kjipt å besøke tannlegen. Dyrt og ubehagelig. Men vi skal være glad vi har muligheten som slipper å gå årevis med grusom tannpine og andre grusomheter.
melly666 Skrevet 13. desember 2015 #7 Skrevet 13. desember 2015 Jeg rotfylte en tann tidligere i høst. Jeg er veldig en som blir redd av lukten, vibrasjonene i tennene og ikke minst hvert minste lille stikk av smerte - men det gikk helt strålende. Merket ikke bedøvelsen engang, og ingenting annet av det han gjorde. Stort sett visste jeg ikke hvor han var inni munnen engang. Jeg betalte 7000-8000 kr, for undersøkelse (med røntgen), to store fyllinger, rotfylling og krone, men jeg gikk bevisst til én av de billigste i oslo. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #8 Skrevet 13. desember 2015 Jeg måtte rotfylle min pga frakturer på tannen, men jeg har enda vondt i den, går aldri over. Tannlegen sier den liksom skal være død, men jeg har daglig vondt i den, strålende smerter og dunking. Hver gang jeg skal inn for å få ny fylling må de bare sette i en midlertidig en pga jeg fortsatt har vondt. Så min tann kan jo umulig være død da?Noen tannleger her som vet noe om dette? Har nå gått med en midlertidig fylling to år og har enda vondt. de har tatt den opp og renset flere anger men fortsatt vondt i den Anonymkode: 9c96d...b78
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #9 Skrevet 13. desember 2015 Rotfylling av død tann gjør ikke vondt. Du kan få noen fantomsmerter, men du ville du hatt uansett. Misfargingen kan bli værre, men mest sannsynlig blir den værre uansett da missfarging tar til. Mange får ikke blå tann før etter rotfyllingen, men prosessen startet før rtofyllingen. Rotfylling av skadd levende tann derimot er helt grusomt. jeg har proøvd begge ;( Anonymkode: 30969...36d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #10 Skrevet 13. desember 2015 Om det blir veldig ille med missfarging kan du få satt på skallfasetter. Mamma klarte å slå seg så hardt at hun drepte 5 tenner, og hun trengte ikke rotfylling av noen av dem. Siden de var så mørke fikk hun satt på skallfasettene og nå er de fine og hvite. Koster litt men... Anonymkode: d8ae0...e93
Cata Skrevet 13. desember 2015 #11 Skrevet 13. desember 2015 Jeg har opplevd akkurat det - fått "drept" tanna i en sykkelvelt i barndommen. Min fortann ble faktisk rotfylt uten bedøvelse. Jeg kjente ikke en døyt. Det samme var dessverre ikke tilfelle med nabotanna som bare var halvdød . Men da tannlegen skjønte den ikke var død likevel så fikk jeg naturligvis bedøvelse. Er ellers enig med de andre som har svart. Rotfylling er ikke vondt. Det er riktignok litt ubehagelig, og man blir innmari lei av å gape så lenge, men vondt er det ikke. Kryss fingre og håp det går noe underholdende på radio mens du sitter der - og at tannlegen har radio naturligvis. Mine tenner ble forresten ikke særlig blå.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 13. desember 2015 #12 Skrevet 13. desember 2015 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gelica Skrevet 2. januar 2016 Forfatter #13 Skrevet 2. januar 2016 Takker for mange tilbakemeldinger på dette :-) Tror jeg skal forsøke å få det gjort nå på nyåret, vil ikke vente et helt år tror jeg for er som sagt redd for at den bare da blir mer og mer missfarget. Veldig lettet for at dette ikke er vondt, men gruer meg likevel..... Men sånn er det å ha tannlegeskrekk ;-)
sajk Skrevet 2. januar 2016 #14 Skrevet 2. januar 2016 Skriver ikke mye nå fordi jeg er på mobil. Men ofte går deg bra å vente med rotfyllning. Når tenner dör blir de ofte missfargede, det kan de også blir av slag osv. Tanden behöver ikke bli mere missfarget. Og man kan bleke den fra insiden. Altså tannlegen legger blekemiddel inn i tannen og lukker den midlertidig. Mange rotfyller uten bedövelse. Og kjenner ingen ting. Andre syns det er vondt. Og noen ganger er ikke hele tanna död. Död tann er ikke den eneste årsaken til rofylling. Og mange har sikkert hört skrekkhistorier om hvor jävlig rofylling er. Da har ofte pasienten kommet med intens tannverk og da kan det vondt. Det er ikke din situation, dette var et forsök på å berolige deg Priser varierer t.o.m fra tann til tann. Og framtänder er enkelere en jeksler. Der jeg Jobber (ikke som tannlege) tar vi ca 3500 for framtann.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #16 Skrevet 2. januar 2016 Rotfylte min ene fortann for noen år siden. Hater tannlege, men det gikk smertefritt eneste sim er plagsomt i ettertid er at den er nørkere, så måtte til tannlegen for å bleke den, å ser jeg nå gjøre det en gang til. Anonymkode: 68c4c...cd1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #17 Skrevet 2. januar 2016 5 minutter siden, Jerry Lee skrev: Dump den! 😉 Trekk den, mener du? Anonymkode: 66827...d6f
Jerry Lee Skrevet 2. januar 2016 #18 Skrevet 2. januar 2016 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trekk den, mener du? Anonymkode: 66827...d6f Hehe. Nei, jeg vet ikke. Vet bare at KGsvar på alt ubehagelig fra tenner til ektefeller er "dump". 😉 - Men seriøst...kanskje trekke den og sette inn en ny? Selv om det "koster skjorta og trusa av kroppen din!" . Endret 2. januar 2016 av Jerry Lee
Gelica Skrevet 16. mars 2016 Forfatter #19 Skrevet 16. mars 2016 Takker for mange svar. Da har jeg fått time på fredag MEN jeg kom til å tenke på noe. Gjør dette vondt etterpå? Jeg skal på konsert på lørdag og kjenner at kanskje jeg heller skulle valgt mandag og ikke fredag. Kjente dere noe når bedøvelsen gikk ut?
Rosa Sitron Skrevet 16. mars 2016 #20 Skrevet 16. mars 2016 3 minutter siden, Gelica skrev: Takker for mange svar. Da har jeg fått time på fredag MEN jeg kom til å tenke på noe. Gjør dette vondt etterpå? Jeg skal på konsert på lørdag og kjenner at kanskje jeg heller skulle valgt mandag og ikke fredag. Kjente dere noe når bedøvelsen gikk ut? Kjente ingenting. Eller, litt sår i tannkjøttet, men mindre enn det du kjenner når du biter deg i leppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå