Gå til innhold

muslim+kristen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest buddyen

Hei, en kamerat av meg er muslim og han har norsk kjæreste. Hun er medlem i statskirka. Nå vil de gifte seg. Er dette mulig, eller må en av dem konvertere?

Bare lurer, takk for evt. svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Iflg Muslimske "regler" må partneren som ikke er muslim konvertere. Nå vet jo ikke jeg hvor praktiserende denne muslimen er, men jeg har to kolleger som har giftet seg med muslimer og de har konvertert. Den ene konverterte vel bare på papiret for å si det sånn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en muslimsk mann kan fint gifte seg med en ikke-muslimsk kvinne, også iflg "muslimske regler".

en muslimsk kvinne derimot, kan ikke gifte seg med en ikke-muslimsk mann.

så for ditt vennepars sak, så skal det ikke være noe problem rent religionsmessig, men det kommer vel også an på kulturen der de kommer fra, hva familie synes etc.

Min mor er kristen og gift med en muslimsk mann, så jeg VET at det ikke er en umulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De kan gifte seg borgerlig. Enkelte prester vier kun par hvor begge står i statskirka, mens andre godtar at kun den ene gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest muslima
en muslimsk mann kan fint gifte seg med en ikke-muslimsk kvinne, også iflg "muslimske regler".  

en muslimsk kvinne derimot, kan ikke gifte seg med en ikke-muslimsk mann.  

så for ditt vennepars sak, så skal det ikke være noe problem rent religionsmessig, men det kommer vel også an på kulturen der de kommer fra, hva familie synes etc.  

Min mor er kristen og gift med en muslimsk mann, så jeg VET at det ikke er en umulighet.

aline har rett. dere andre tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så lenge han er muslim og hun er kristen er det vanligvis ikke et problem å gifte seg. Kristne og jødiske kvinner kan gifte seg med muslimer.

Mange slike par gifter seg i kirka, og få prester vil nekte å vie dem. Det som kan være problematisk for den som er muslim er det kristne vigselsritualet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...