AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #21 Del Skrevet 15. desember 2015 TS her igjen. Jeg har lest litt rundt, og ser at mange skriver at fysioterapi er et veldig krevende studie. Så krevende at "det blir ikke så mye tid til annet". I tillegg leser jeg at det er vanskelig å få jobb. Noen her som har studert fysioterapi, som vet hvor krevende det faktisk er? Skjønner jo at man må jobbe med fagene, men vil ikke isolere meg fra sosialt liv med venner og kjæreste i tre år fordi jeg må klare å bestå studiet. Håper noen kan svare Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #22 Del Skrevet 15. desember 2015 Har et familiemedlem som ble ferdig utdannet i fjor, hun har ennå ikke fått relevant jobb. Hverken fast eller vikariat. Anonymkode: c79bd...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #23 Del Skrevet 15. desember 2015 Har et familiemedlem som ble ferdig utdannet i fjor, hun har ennå ikke fått relevant jobb. Hverken fast eller vikariat. Anonymkode: c79bd...774Hva gjør han/hun nå da? Er det virkelig ingen som helst jobb å få? Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #24 Del Skrevet 15. desember 2015 Hva gjør han/hun nå da? Er det virkelig ingen som helst jobb å få? Anonymkode: f00d6...773Hun jobber som servitør mens hun søker på alt som er relevant. Anonymkode: c79bd...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #25 Del Skrevet 16. desember 2015 Hun jobber som servitør mens hun søker på alt som er relevant. Anonymkode: c79bd...774Okei Men det ordner vel seg for de fleste til slutt. Så lenge man er villig til å flytte litt på seg, og takker ja til feks. et vikariat i begynnelsen, så vil man vel etter hvert få noe fast når man er utdannet fysioterapeut? Søsteren min ble utdannet psykolog før sommeren, og hadde ikke sjans til å få noe annet enn en vikarstilling, i en annen by enn der hun bor. Det betyr pendling med tog hver dag, opp kl 5.30 hver morgen. Men etter hvert vil hun vel få seg en fast stilling, og kanskje være heldig å få noe i byen der hun bor. Så jeg regner med at slik er det for mange nyutdannede, ikke bare de innen fysioterapi? Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. desember 2015 #26 Del Skrevet 16. desember 2015 Hva er forskjellen på ergoterapeut og fysioterapeut da? Anonymkode: f00d6...773Ergoterapeut tilrettelegger, fysioterapeut behandler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #27 Del Skrevet 2. januar 2016 Fortsatt ingen som kan svare meg på hvor krevende fysioterapiutdanningen er? Vil jeg greie meg gjennom den ved å ha en deltidsjobb med 6 timer jobb per uke + at jeg kan sette av tid til kjæreste, familie og venner? Er ikke ute etter bare toppkarakterer, men vil jo gjøre det sånn noen lunde Håper noen kan gi meg et relevant svar! Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vepsi Skrevet 2. januar 2016 #28 Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt ingen som kan svare meg på hvor krevende fysioterapiutdanningen er? Vil jeg greie meg gjennom den ved å ha en deltidsjobb med 6 timer jobb per uke + at jeg kan sette av tid til kjæreste, familie og venner? Er ikke ute etter bare toppkarakterer, men vil jo gjøre det sånn noen lunde Håper noen kan gi meg et relevant svar! Anonymkode: f00d6...773 Vil på det sterkeste fraråde å begynne på fysioterapistudiet. Det ER forferdelig vanskelig å få jobb. Jeg er utdannet fysioterapeut fra skolen i Trondheim, og har gitt opp hele bransjen. Søkt sikkert 50 jobber uten å få napp. I hvert fall om du ønsker å bo sentralt er det håpløst, det er omtrent umulig å få jobb (også vikariater) om du ikke ønsker å jobbe privat under veldig dårlige vilkår (betale masse i leie osv). Det er få ledige stillinger og minst 50-100 søkere pr stilling. Som nyudannet er det vanskelig å få napp da de stort sett alltid etterspør erfaring og praksis. Om du ikke kjenner noen/ har veldig flaks, er det håpløst. Det kommer også mange nyutdannede fysioterapeuter fra andre land som konkurrerer om jobbene, i tillegg til at det utdannes alt for mange i Norge i forhold til stillingene som finnrs. Jeg har jobbet som assistent ved et sykehjem i lang tid mens jeg søkte jobber, før jeg ble så fed up at jeg droppa hele greia og heller begynte på sykepleierstudiet. 4 fullstendig bortkasta år med andre ord! Men ser frem til å få jobb som sykepleier når jeg er ferdig. Studiet forøvrig synes jeg ikke var så forferdelig tøft. Klart, det er mye å lese og mye pugging, men om du kommer inn på fysioterapistudiet i Norge har du såpass gode karakterer at du er vant til å jobbe med fag, og det er ikke noe problem. I Trondheim måtte vi pendle 2 timer til praksis (6 ukers praksisperiode). I en av praksisperiodene måtte vi også flytte fordi det var såpass langt unna Trondheim (9 ukers praksisperiode). Men for all del: finn på noe annet!! Fryktelig vanskelig arbeidsmarked for fysioterapeuter. Endret 2. januar 2016 av vepsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #29 Del Skrevet 3. januar 2016 9 timer siden, vepsi skrev: Vil på det sterkeste fraråde å begynne på fysioterapistudiet. Det ER forferdelig vanskelig å få jobb. Jeg er utdannet fysioterapeut fra skolen i Trondheim, og har gitt opp hele bransjen. Søkt sikkert 50 jobber uten å få napp. I hvert fall om du ønsker å bo sentralt er det håpløst, det er omtrent umulig å få jobb (også vikariater) om du ikke ønsker å jobbe privat under veldig dårlige vilkår (betale masse i leie osv). Det er få ledige stillinger og minst 50-100 søkere pr stilling. Som nyudannet er det vanskelig å få napp da de stort sett alltid etterspør erfaring og praksis. Om du ikke kjenner noen/ har veldig flaks, er det håpløst. Det kommer også mange nyutdannede fysioterapeuter fra andre land som konkurrerer om jobbene, i tillegg til at det utdannes alt for mange i Norge i forhold til stillingene som finnrs. Jeg har jobbet som assistent ved et sykehjem i lang tid mens jeg søkte jobber, før jeg ble så fed up at jeg droppa hele greia og heller begynte på sykepleierstudiet. 4 fullstendig bortkasta år med andre ord! Men ser frem til å få jobb som sykepleier når jeg er ferdig. Studiet forøvrig synes jeg ikke var så forferdelig tøft. Klart, det er mye å lese og mye pugging, men om du kommer inn på fysioterapistudiet i Norge har du såpass gode karakterer at du er vant til å jobbe med fag, og det er ikke noe problem. I Trondheim måtte vi pendle 2 timer til praksis (6 ukers praksisperiode). I en av praksisperiodene måtte vi også flytte fordi det var såpass langt unna Trondheim (9 ukers praksisperiode). Men for all del: finn på noe annet!! Fryktelig vanskelig arbeidsmarked for fysioterapeuter. Jeg har hørt at det er vanskelig å få jobb, men dette er faktisk det eneste jeg har lyst til… Har også tenkt litt på bevegelsesvitenskap ved NTNU, men der også hører jeg at det er en lite relevant utdanning for å få jobb, fordi det er mer "svada". Når jeg sier at jeg står mellom fysioterapi og bevegelsesvitenskap, så sier folk "velg fysio!!!", fordi det tydeligvis er mye mer håndfast og enklere i ettertid? Blir helt forvirret jeg. Tror du heller bevegelsesvitenskap kunne vært noe? Sykepleie har jeg ikke særlig lyst til… Og det er kun "den typen" fag som interesserer meg, litt rettet mot menneskekroppen, bevegelse, fysisk aktivitet osv Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunhands Skrevet 3. januar 2016 #30 Del Skrevet 3. januar 2016 Den 12.12.2015 at 10.57, AnonymBruker skrev: Som ergoterapeut har du kanskje litt større sjanser på jobb, det er jo noe lignende Anonymkode: 98602...cba Nei, det er det ikke. Det trengs derimot mange fysioterapeuter, og alle jeg kjenner som har gått det har fått jobb. Kanskje ikke drømmejobben med en gang, men en jobb i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #31 Del Skrevet 3. januar 2016 5 minutter siden, Sunhands skrev: Nei, det er det ikke. Det trengs derimot mange fysioterapeuter, og alle jeg kjenner som har gått det har fått jobb. Kanskje ikke drømmejobben med en gang, men en jobb i alle fall. Hæ? Det er jo helt motsatt av det jeg har hørt.. Med en gang jeg sier jeg vil studere fysioterapi, får jeg slengt tilbake at DA er det vanskelig å få jobb da, fordi det er ikke mangel på fysioterapeuter, og det utdannes mange flere enn det er jobb til. Er det rart jeg blir forvirret Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vepsi Skrevet 3. januar 2016 #32 Del Skrevet 3. januar 2016 Det er selvfølgelig opp til deg, men jeg vil, som fysioterapeut, fraråde det på grunn av arbeidsmarkedet. Det er veldig frustrerende etter 3 års krevende utdanning + 1 års turnustjeneste å møte avslag på avslag når man søker jobb. Bevegelsesvitenskap har jeg ingen erfaring med utover at mange av mine medstudenter tok det som mastergrad etter endt utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #33 Del Skrevet 3. januar 2016 8 minutter siden, vepsi skrev: Det er selvfølgelig opp til deg, men jeg vil, som fysioterapeut, fraråde det på grunn av arbeidsmarkedet. Det er veldig frustrerende etter 3 års krevende utdanning + 1 års turnustjeneste å møte avslag på avslag når man søker jobb. Bevegelsesvitenskap har jeg ingen erfaring med utover at mange av mine medstudenter tok det som mastergrad etter endt utdanning. Jeg regner jo med at jeg ikke får drømmejobben med en gang, men jeg er villig til å ta det jeg får som nyutdannet, og også villig til å flytte litt på meg eller pendle. Er det ikke ofte slik at det er vanskelig å få en bra jobb som nyutdannet, nesten uansett yrke? Søsteren min ble utdannet psykolog før sommeren, og hun ble ansett som en av de heldige som fikk en vikarjobb i en annen by enn hun jobber, så hun pendler med tog hver dag. Men hører jo aldri noe om at det er så vanskelig å få seg jobb som feks. psykolog? Du skriver her at det er 3 års krevende utdanning, mens i forrige post skrev du at det ikke er krevende? Kan du utdype litt mer, tror du? Jeg skjønner jo at man må lese på fagene osv for å klare seg på eksamen, men er det et type studie hvor man må sette av nesten all sin tid for skolearbeid? Vil det være mulig å jobbe en vakt i uka på en deltidsjobb, og i tillegg ha tid til kjæreste, familie og venner? Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #34 Del Skrevet 3. januar 2016 Jom ergoterapeuter kan starte opp privat. Nei ergoterapi og fysioterapi er ikke likt. Ergoterapi er veldig vidt og man kan jobbe nesten hvor som helst. Hjelpemidler er kun en liten del av ergoterapi. Hilsen ergoterapeut som har jobbet mye tverrfaglig med fysioterapeuter Anonymkode: 732fe...18a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vepsi Skrevet 3. januar 2016 #35 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Det er uten tvil vanskeligere å få jobb som nyutdannet fysioterapeut enn for mange andre nyutdannede i andre yrker. Det er veldig få stillinger (bare sjekk stillingsannonser) og det er "mange om beinet" på de stillingene som lyses ut. Jeg opplevde f.eks 57 søkere på et 50 % stilling som fysioterapeut på sykehjem. Jeg fikk nok til slutt. Men klart, er det din store drøm er du sikkert motivert for å jobbe hardt for å få jobb og om du er villig til å flytte til mer avsidesliggende steder går det sikkert bra. Bare vær forberedt på at det er vanskelig Det kreves mye jobbing på fysioterapistudiet. Det er et stort pensum og det kreves mye pugging. Vi hadde skole fra 8-15.15 hver dag, og så må man lese på kveld/helg. Stort sett en studiedag i uka, men den gikk til oppgaveskriving osv. Jeg hadde ikke tid til å jobbe vedsiden av, men de fleste av medstudentene mine hadde det. Husker anatomilæreren min sa at hun forventet at vi leste anatomi 3 timer hver dag. Så hadde vi 2 andre fag i tillegg da.. Så klart, det er krevende. Men man klarer det om man er en flittig student. Bare kjipt at det er så vanskelig å få jobb etterpå.. Endret 3. januar 2016 av vepsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunhands Skrevet 3. januar 2016 #36 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Det er jo helt motsatt av det jeg har hørt.. Med en gang jeg sier jeg vil studere fysioterapi, får jeg slengt tilbake at DA er det vanskelig å få jobb da, fordi det er ikke mangel på fysioterapeuter, og det utdannes mange flere enn det er jobb til. Er det rart jeg blir forvirret Anonymkode: f00d6...773 Jeg skrev ikke at det er enkelt, men det er ikke noe dårligere arbeidsmarked enn mange andre stillinger. Man må bare være villig til å flytte på seg. Ei venninne av meg fikk for eksempel jobb på Frisklivsentralen i Lofoten, en annen var med på slike helsereiser i Syden. Jeg ville mye heller valgt fysioterapi enn bevegelsesvitenskap. Profesjonsutdanning i bunnen er lurt, så kan du heller bygge på med annen utdanning du synes virker spennende. Edit: jeg ble ferdig utdannet i år (noe annet enn fysioterapi), og når jeg søker på Finn ligger det ikke en eneste relevant stilling ute. De fleste av oss som tok studiet har uansett fått jobb. Selv pendler jeg 1,5 time hver vei, for en midlertidig prosjektstilling. Det er generelt et vanskelig arbeidsmarked nå. Hvis man ikke velger fagbrev, sykepleier eller lignende kanskje. Ikke engang ingeniører får jobb. Endret 3. januar 2016 av Sunhands Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vepsi Skrevet 3. januar 2016 #37 Del Skrevet 3. januar 2016 Og det er grunnen til at jeg bytta bransje og begynte på sykepleierstudiet. Der er problemet å velge hvilken jobb man vil ha 👍 Og jeg har fått fritak fra anatomi/fysiologieksamenen. Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #38 Del Skrevet 3. januar 2016 12 minutter siden, vepsi skrev: Og det er grunnen til at jeg bytta bransje og begynte på sykepleierstudiet. Der er problemet å velge hvilken jobb man vil ha 👍 Og jeg har fått fritak fra anatomi/fysiologieksamenen. Anbefales! Fritak? Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vepsi Skrevet 3. januar 2016 #39 Del Skrevet 3. januar 2016 Fritak fra eksamen på sykepleierstudiet fordi jeg har den fra før. Det hjelper 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #40 Del Skrevet 3. januar 2016 3 timer siden, vepsi skrev: Fritak fra eksamen på sykepleierstudiet fordi jeg har den fra før. Det hjelper 👍 Åja, siden du hadde tatt den på fysioterapi? Skjønner at det sikkert er lettere å få jobb som sykepleier. Men jeg har rett og slett ikke lyst til å bli sykepleier… Synes ikke det studiet virker så spennende og passende for meg som feks. fysioterapi og bevegelsesvitenskap. Og det er jo ikke særlig givende og motiverende å studere noe man ikke liker, for så å jobbe med det videre i livet? Anonymkode: f00d6...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå