AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 En slektning av samboeren min døde nylig. Hun har hatt en katt i minst 10 år, og vi klarte å fange den forrige uke. Problemet nå er at den sliter fryktelig med klumper. Vi har litt dårlig råd og vil bare at katten skal ha det bra her de siste årene..Er det mulig å klippe en katt med ca 70% klumper hjemme? Er redd for at dersom vi sparer leeeenge til dyrlege, så vil evt narkose uansett drepe katten? Hun hveser og trekker seg unna hver gang vi klipper av en klump som ikke engang burde merkes. Ellers er hun veldig trofast her nå, og tror hun trives i hjemmet bortsett fra smertene. Noen som har løsninger?Fakta:- Sterilisert hunnkatt, rundt 13 - 15 år gammel- Langhåret rase, antageligvis blanding av raser fra syden eller vesten- Vært innekatt i 5 år, så utekatt resten av livet til nå- Hun spiser dårlig, men er glad i mennesker og oppsøker livetHar noen råd??Vil så gjerne hjelpe pusen da vi er de eneste som bryr oss, bare så synd at vi har så lite penger.. Anonymkode: ae8a8...e0a
Kontormus Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 Lett sedering ved sprøyte i nakken. Da er ikke katten bevisst, og barbering tar bare 5 minutter. Våkner rett etterpå. På Sinsen tar de 600 for kloklipp med sedasjon. Koster sikkert ikke veldig mye mer for pelsklipping. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #3 Skrevet 12. desember 2015 Lett sedering ved sprøyte i nakken. Da er ikke katten bevisst, og barbering tar bare 5 minutter. Våkner rett etterpå. På Sinsen tar de 600 for kloklipp med sedasjon. Koster sikkert ikke veldig mye mer for pelsklipping.Takk!! Da vil jeg prøve å ringe dyreklinikken på mandag, håper å få ordnet dette så fort som mulig! Vet du/noen om det å ha en villkatt som innekatt?Var som sagt innekatt sine første 5 leveår, men etter det er det uvisst hvor lenge hun har levd ute.. Hvordan tilpasse? Anonymkode: ae8a8...e0a
Tvist Skrevet 12. desember 2015 #4 Skrevet 12. desember 2015 Takk!! Da vil jeg prøve å ringe dyreklinikken på mandag, håper å få ordnet dette så fort som mulig! Vet du/noen om det å ha en villkatt som innekatt?Var som sagt innekatt sine første 5 leveår, men etter det er det uvisst hvor lenge hun har levd ute.. Hvordan tilpasse?Anonymkode: ae8a8...e0aDet kommer litt an på definisjonene. Strengt tatt er gaupa den eneste villkatten i Norge, men de man ofte betegner som "villkatter/løskatter" er katter som er redde mennesker. Hvordan er det med katten deres? Er den redd dere eller får dere håndtere den?Og hva mener du med innekatt? Er det ren innekatt som aldri skal få lov ut? Hvis det menes kan det muligens bli vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #5 Skrevet 12. desember 2015 Hold katten inne! Det er en forbasket uting at folk I Norge forkorter livet BETRAKTELIG for katter med a sende de ut. Er du glad I katten , aktiver den inne. Da har den det trygt og godt! Anonymkode: 0aacd...02d 3
Thorn Skrevet 12. desember 2015 #6 Skrevet 12. desember 2015 Hvis katten har vært mye ute, er det store sjanser for at den ikke vil slå seg til ro med å være ren innekatt videre, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #7 Skrevet 12. desember 2015 Om dere er flinke til å stimulere og aktivisere den kan det gå fint å gjøre den om til innekatt. Mange katteeiere slipper katten ut fordi de tror den er desperat etter det, sannheten er at de ofte er for dårlige til å lage et godt innemiljø for katten og ikke orker å stimulere og aktivisere den. Anonymkode: d0d92...ed0 1
Kontormus Skrevet 12. desember 2015 #8 Skrevet 12. desember 2015 Takk!! Da vil jeg prøve å ringe dyreklinikken på mandag, håper å få ordnet dette så fort som mulig! Vet du/noen om det å ha en villkatt som innekatt?Var som sagt innekatt sine første 5 leveår, men etter det er det uvisst hvor lenge hun har levd ute.. Hvordan tilpasse?Anonymkode: ae8a8...e0aJeg har hatt katter her som har vært så mye ute, og hatt det så vondt, at de ikke vil ut igjen. Men det er individuelt, den må i alle fall være inne fram til den er å anse som "tam". 2
Mis(s)Understood Skrevet 12. desember 2015 #9 Skrevet 12. desember 2015 (endret) Når dere er hos vetrinæren og får barbert bort flokehelvete.... be samtidig vertinæren ta en titt i munnen hennes.Du seier hun er sånn 13 - 15 år og spiser dårlig. Det tyder på at det kan være noe som er vondt i munnen ved å spise.Siden katten alt er bedøvd så vil det ikke ta vetrinæren mer enn 2-3 minutter å sjekke i munnen samtidig.Siden hun nå er godt voksen, og har byttet hjem (nytt hus/leilighet) så kan det faktisk gå mye bedre enn man opprinnelig ville trodd å være inne en stund for å bli trygg på det nye hjemme sitt, de nye menneskene sine, og komme til konklusjonen om at "Jepp. Dette er greit. Her er det aldri tomt for god mat, her er det ren dokasse hver dag, det er varmt, vannet er frisk, menneskene er snille.....tror faktisk jeg liker dem....Jeg bestemmer at jeg bor her ) Tillegg: Forklar situasjonen deres til vetrinæren. De aller fleste strekker seg et godt stykke for fortvilte mennesker som er de neste en eldre katt har, og som vil det beste for katten de årene den har igjen Endret 12. desember 2015 av Mis(s)Understood 1
Gjest StripeyPanda Skrevet 12. desember 2015 #10 Skrevet 12. desember 2015 Pga alderen og dårlig appetitt, så kan det hende at det dukker opp diagnoser underveis hos dyrlegen. Eldre katter som har gått ute store deler av livet uten særlig tilsyn har ofte tannproblemer, de kan ha lever/nyre/andre indre organ-problemer etc. Du sier den også hater at dere prøver dere på klumper. Det kan tyde på smerter som ikke har med klumpene å gjøre, men andre steder (bein, muskler, sykdom etc). Denne pusen bør bli sjekket i løpet av uka, for å oppdage eventuelle smertefulle tilstander. Hør med familie og venner om dere kan låne penger. Dårlig økonomi er synd, men velferd rår over økonomi i akkurat denne saken føler jeg. INGEN kritikk på det mot dere, dere er gode som har tatt imot en eldre katt og dere vil den det beste, men den trenger et besøk snarlig og jeg håper dere finner pengene til det fort Hilsen dyrlegestudent
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #11 Skrevet 12. desember 2015 Takk for svar folkens! Med villkatt mener jeg at den har vært ute og overlevd på egen hånd i mange år. Vi bor i by, så er redd for å slippe henne ut her, mye trafikk og mange katter som blir ihjelkjørt i nabolaget dessverre. Hun er utrolig menneskekjær tross liten kontakt med mennesker tidligere. Tror kanskje hun skjønner at hun får hjelp. Har søkt om lån og fått avslag, har heller ingen slektninger/venner å låne av dessverre. Men skal ringe dyrlegen på mandag og spørre om pris. Akkurat nå bruker vi mer penger på kattemat enn på mat til oss selv, så det står ikke så veldig bra til økonomisk. Men skal prioritere henne ja, selvfølgelig!! Anonymkode: ae8a8...e0a 1
Mis(s)Understood Skrevet 12. desember 2015 #12 Skrevet 12. desember 2015 Det pleier gå ok når en katt som tidligere har vært ute av en eller annen grunn må flytte og havner inne.Jeg kjenner en katt som ble tatt fra sitt nærområde og revir, grovt mishandlet og forlatt, overlevert til en frivillig organisasjon, pleiet tilbake til livet, men da som funksjonshemmet grunnet mishandlingen. Den katten er i dag en innekatt som har startet på sitt 13 år.(H*n ligger ved siden av meg i sofaen her, som h*n har gjort de siste 10 og 1/2 årene)Spør dyrlegen om pris, og spør pent om de eventuelt kan ta regningen i avdrag fordi katten har ikke andre enn dere nå, og det er tøft økonomisk.
mjauritz Skrevet 12. desember 2015 #13 Skrevet 12. desember 2015 (endret) Hold katten inne! Det er en forbasket uting at folk I Norge forkorter livet BETRAKTELIG for katter med a sende de ut. Er du glad I katten , aktiver den inne. Da har den det trygt og godt! Anonymkode: 0aacd...02dFor et fjernt svar.Selvfølgelig skal katter få gå ute. De skal ikke holdes som fanger inne hele livet fordi det KAN forkorte livet deres. Blir som å aldri la barna gå ut døren for du vet aldri om de kan bli påkjørt. Nei, puser skal få være ute, ellers syntes jeg det er dyreplageri (med mindre det ligger gode grunner til å holde katten inne, selvfølgelig) Endret 12. desember 2015 av mjauritz skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #14 Skrevet 13. desember 2015 Hvis du vil holde henne inne pga. trafikken synes jeg det er en helt ok avgjørelse. Du har nok rett i at det vil være en stor risiko for at pus blir påkjørt. Hun må uansett være inne noen uker for å lære seg at hun har fått nytt bosted, da vil du fort merke hvordan pus takler å være innekatt. Kan godt hende hun synes det er helt topp! Når hun har blitt trygg hos dere tror jeg du må regne med å leke med henne ca en halvtime hver dag.Håper det går bra hos veterinæren! Anonymkode: 50ecf...a54
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #15 Skrevet 13. desember 2015 For et fjernt svar.Selvfølgelig skal katter få gå ute. De skal ikke holdes som fanger inne hele livet fordi det KAN forkorte livet deres. Blir som å aldri la barna gå ut døren for du vet aldri om de kan bli påkjørt. Nei, puser skal få være ute, ellers syntes jeg det er dyreplageri (med mindre det ligger gode grunner til å holde katten inne, selvfølgelig) Jeg er helt enig. Bor man i et område med mye trafikk bør man heller ikke få seg katt. Anonymkode: 0f981...a88
Mis(s)Understood Skrevet 13. desember 2015 #16 Skrevet 13. desember 2015 Om innekatt vil meningene alltid være fryktelig sterke fra enkelte brukere.Den som har sett omplasseringshjem hvor katter med fysiske og psykiske skader og arr lever, vil vite at sannhet er avhengig av katt og av hjem, ikke av beinharde, unyanserte prinsipper..En eldre, svekket katt vil havne helt nederst på rangstigen i et nytt miljø. Den vil tape kampene om de beste jaktområdene/revirene og til slutt ende opp med ett av de områdene som inneholder minst mat. - naturen er beinhard slik.Spørsmålet vil da bli om det er verd å gi katten en sjanse til stabilisere seg i et nytt innemiljø (det er veldig mye enklere å venne seg til et inneliv i et helt nytt hjem enn i det gamle hjemmet hvor katten er vant til å kunne gå ut og inn etter egen lyst.Alternativt for katten TS snakker om er kun en ting, nemlig døden hos vetrinæren. Dette fordi det ikke finnes noe alternativ i dens tilværelse, og fordi det er 1 av 100 som er villig til å ta til seg en katt på 13 år og med mulige tannproblemer.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #17 Skrevet 14. desember 2015 Jeg er helt enig. Bor man i et område med mye trafikk bør man heller ikke få seg katt. Anonymkode: 0f981...a88Og jeg er uenig. Det er alt for mange katter som streifer ute. Utekatter står i stor risiko for å bli forulykket, de får smitsomme og dødelige sykdommer. De blir en plage for naboene. En innekatt kan, med eiers innsats på tilrettelegging og stimuli leve at langt bedre liv som innekatt enn som utekatt. Men igjen, de fleste som skaffer seg katt regner ikke med at det skal være noe arbeid med katt og slipper den derfor ut når den gir uttrykk for at den er understimulert. Anonymkode: d0d92...ed0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå