AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Viss far treffer ungen annen hver helg, er man da definert alenemor i følge NAV? Jeg trodde man kun var alenemor dersom far var ut av bildet og kanskje bare så ungen på bursdagen. Men jeg hører mange definerer seg for alenemor samtidig som de snakker om barnefar og samvær. Typisk rannveig heitmann bare for å komme med et eksempel. Ungene blir jo passet av fedrene gjevnlig. At det er ''pappadag''. Så hvor mye samvær kan en far ha med sin unge før moren ikke kan kalles alenemor?Jeg tenker da på nav-ytelser som overgangsstønad, dekket 64% av barnepass osv. For da står det man må være alene om omsorgen tror jeg. Anonymkode: bc82f...fbd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Man defineres ikke som alenemor av NAV, men som den som har hovedomsorg. Og hovedomsorg har man helt til man deler 50/50 (så vidt jeg vet, rett meg gjerne). Så lenge man har hovedomsorg har man også rett på diverse stønader og bidrag, såfremt man ikke tjener for mye.Personlig definerer jeg ingen som har en far i bildet (om så "bare" annenhver helg) som alenemor, da er man "enslig mor". Alenemor er man først når far ikke er tilstedeværende, eller meget sjelden til stede. Men jeg har blitt definert som alenemor av andre, selv om far til mitt barn har ca 40% samvær og ikke betaler en krone i bidrag (privat avtale, jeg tjener mye mer enn han). Anonymkode: adc4c...ad6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 Retter meg selv:Man defineres ikke som alenemor av NAV, men som den som har hovedomsorg og som enslig forsørger."Enslig mor" så lenge man bor alene med barn så klart. Er man ikke singel er man ikke enslig, og har man ny samboer vil man etter en viss tid heller ikke ha rett på stønader som enslig forsørger, kun vanlig bidrag. Anonymkode: adc4c...ad6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 Så det er derfor alle velger 40/60 istedenfor 50/50. Hvor mange prosent har man ungen om faren har de annen hver helg fra fredag-søndag? 80? Anonymkode: bc82f...fbd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Så det er derfor alle velger 40/60 istedenfor 50/50. Hvor mange prosent har man ungen om faren har de annen hver helg fra fredag-søndag? 80?Anonymkode: bc82f...fbdNei, det er hundrevis av grunner til hvorfor man velger det man gjør. Og alle velger ikke 40/60.Men det er grunnen til hvorfor NOEN ikke ønsker at far skal ha mer enn 40% ja, dessverre. Anonymkode: adc4c...ad6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #6 Skrevet 12. desember 2015 Deg igjen!Legg merke til språket til TS. Samme skrivefeil hver gang. Tråden starter med VISS hver gangSamme tema hver gang.Hun har en kjæreste som betaler bidrag for barna sine.Dersom far har barna i helgene er mor alenemor, dessverre..... Hun har hovedomsorgen.Let it go, LET IT GOOOO... Anonymkode: 02841...a46
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #7 Skrevet 12. desember 2015 Retter meg selv:Man defineres ikke som alenemor av NAV, men som den som har hovedomsorg og som enslig forsørger."Enslig mor" så lenge man bor alene med barn så klart. Er man ikke singel er man ikke enslig, og har man ny samboer vil man etter en viss tid heller ikke ha rett på stønader som enslig forsørger, kun vanlig bidrag. Anonymkode: adc4c...ad6Det står alene om omsorgen på NAV.no så skjønner godt at TS sitter å klør seg i hodet som en forbanna idiot, men når man har et NAV spørsmål så er virkelig det beste å ringe NAV for å få et kort, greit svar. Anonymkode: 16e5b...170
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #8 Skrevet 12. desember 2015 Viss far treffer ungen annen hver helg, er man da definert alenemor i følge NAV? Jeg trodde man kun var alenemor dersom far var ut av bildet og kanskje bare så ungen på bursdagen. Men jeg hører mange definerer seg for alenemor samtidig som de snakker om barnefar og samvær. Typisk rannveig heitmann bare for å komme med et eksempel. Ungene blir jo passet av fedrene gjevnlig. At det er ''pappadag''. Så hvor mye samvær kan en far ha med sin unge før moren ikke kan kalles alenemor?Jeg tenker da på nav-ytelser som overgangsstønad, dekket 64% av barnepass osv. For da står det man må være alene om omsorgen tror jeg.Anonymkode: bc82f...fbdFor å svare på det du spør om når det kommer til NAV sine ytelser så må far ha mer enn 40 % samvær for at ytelsene vil falle bort. Det er den som har hovedomsorgen og som er hovedforsørgeren til barnet som får disse ytelsene. Om barnet har samvær med faren annenhver helg og moren ellers fyller villkårene (har ikke noen ny samboer osv.) så regnes hun som den som har hovedomsorgen og vil dermed motta ytelser fra NAV. Å ha samvær annenhver helg tilsvarer ikke i nærheten av 40 % samvær, det blir vell rundt 15 %. Anonymkode: 16e5b...170
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå