Gå til innhold

Nå kan du skrive "et kompliment"

Nevian

Er det positivt at Språkrådet endrer reglene?  

21 stemmer

1. 1. Er det positivt at Språkrådet endrer reglene?

• Ja, dette er bare naturlig språklig utvikling!
      15
    • Nei, de burde ikke gi etter for feil bruk!
      6

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er normalt sett ikke spesielt fan av at "skrivefeil" etter hvert blir en godkjent skrivemåte, men personlig finner jeg et kompliment mer naturlig enn en kompliment 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Åh nei, hva skal jeg hovere med nå? ;)

Det må innrømmes at det ikke er så alt for mange år siden jeg lærte meg at kompliment var et hankjønnsord, siden «alle andre» ord som slutter på -ment er intetkjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

- Jeg har ingen sterke følelser rundt dette ordet, men samtidig ligger det et lite alvor under her. For hvis man endrer reglene fordi mange nok gjør noe galt, kommer man før eller siden opp i et dilemma med tanke på hvor man skal trekke grensen, sier Lahlum til Dagbladet.

Dette har jeg sagt "alltid". Hvis et ord eller begrep blir brukt feilaktig tilstrekkelig lenge av tilstrekkelig mange, blir det godkjent som korrekt, og det opprinnelige ordet/begrepet blir å anse som feil. - Jeg kommer aldri til å skrive "et kompliment"!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Å nei, jeg som har hatt så mye moro med "kompliment" som hankjønnsord. :( Ja ja, det gjenstår vel fortsatt en del annet jeg kan flotte meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturlig, "en komplementsystemet" høres merkelig ut!

Anonymkode: d1bcb...bc2

Hva mener du med dette konstruerte ordet? Et komplement er ikke det samme som en kompliment. System er intetkjønn.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart er det lov å skrive shøtt når man skriver om kjøtt! 

Shino, shylling, shøpesentere, shåsk.

Det skulle ikke forundre meg :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

"Jeg skal sjøre bil til shåsken å skjøpe noe får skjuesju kroner ;) "

Regner med at og/å også forsvinner, siden det er så mange som gjør feil, likevel. Samt at man etterhvert kan skrive får istedenfor for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at og/å også forsvinner, siden det er så mange som gjør feil, likevel. Samt at man etterhvert kan skrive får istedenfor for. 

Og hvis/viss/vis eller tørr/tør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Tror man skal være forsiktig. Se på danskene. Muntlige formen av språket er jo helt ræv i forhold til skriftspråket. Skal danskene endre skriftspråket sitt slik at det blir nært uleselig? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er normalt sett ikke spesielt fan av at "skrivefeil" etter hvert blir en godkjent skrivemåte, men personlig finner jeg et kompliment mer naturlig enn en kompliment 

Enig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Høres smart ut, ikke sant ;) ?

Tror man skal være forsiktig. Se på danskene. Muntlige formen av språket er jo helt ræv i forhold til skriftspråket. Skal danskene endre skriftspråket sitt slik at det blir nært uleselig? :ler:

moske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide. Ingen sier "en kompliment" lengre.

Jeg skal ha meg frabedt å bli kalt "ingen"! Jeg er slett ikke alene om å si og skrive, heller ikke å gi EN kompliment.

(Du har en skrivefeil i setningen din, nemlig "lengre". her skulle du skrevet "lenger" :fnise:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha meg frabedt å bli kalt "ingen"! Jeg er slett ikke alene om å si og skrive, heller ikke å gi EN kompliment.

(Du har en skrivefeil i setningen din, nemlig "lengre". her skulle du skrevet "lenger" :fnise:)

Hehe, sikkert bare et spørsmål om tid før min skrivemåte er tillat. Jeg har f.eks. alltid brukt "et kompliment", og se hva som skjedde! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sikkert bare et spørsmål om tid før min skrivemåte er tillat. Jeg har f.eks. alltid brukt "et kompliment", og se hva som skjedde! ;)

Det var nok din stemme som var tungen på vektskålen :ler:.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...