Gå til innhold

Ikke se ned!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er tittelen.

Jeg har gjort en avtale med et forlag i Boston. Og de vil at jeg skal skrive om mitt liv. Det vil bli litt knusende. For alle involvert. Mesteparten er tilbragt i militæret. Bør man spare på noe for å beskytte folk og familie eller bør man være dønn ærlig? Jeg må skrive uten filter. Ingen vil bli straffeforfulgt, men det kan være ekkelt og nedrig for noen. Ikke minst meg selv.

Er det poeng å skrive hvis du bevisst utelater ting som i det lengre løp har betydning?

Endret av Lanista1984
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mening er at man bestemmer hvor mye en skal utlevere seg selv, og man bør vise andre samme respekt.

Du bør derfor være dønn ærlig om deg selv, og det du vil fortelle, men at du bør være forsiktig med å utlevere andre.  Direkte sitater og nøytral beskrivelse av handlinger er ok, men det er ikke ok om du  legger til negative adjektiver for å uttrykke din personlige mening.  (Eks: "han var feig da han sa at han" ... er ikke ok.    "Han sa at han ..." er ok)

Om det da er noe poeng i å skrive må du avgjøre selv. 

Anonymkode: c9859...914

Skrevet

Ikke for å være pessimist her, men er det ikke litt sent å tenke på komposisjonen og narrativet først etter at man har fått forleggeravtale og kontrakt på bok?

Anonymkode: bba62...153

Skrevet (endret)

Ikke for å være pessimist her, men er det ikke litt sent å tenke på komposisjonen og narrativet først etter at man har fått forleggeravtale og kontrakt på bok?

Anonymkode: bba62...153

Det er aldri for sent å endre detaljer som kan oppleves som alt annet enn detaljer for andre. Jeg misliker Knausgård. Til tross for at jeg er nødt til å se opp til det han har fått til. Jeg ser ingen grunn til å utbrodere seksuelle preferanser eller holdninger. Det kan man fint og elegant skrive seg rundt, så lenge det ikke er vesentlig for hele historien eller deler av den. Det virker ikke som forlegger er så opptatt av de områdene jeg føler jeg må skrive dypere om for at det skal gi mening.

Dette blir uklart av så mange grunner. Takk. 

Endret av Lanista1984
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Edit. Dobbel.

Endret av Lanista1984
Skrevet

Selvfølgelig er det nok ting du bør holde for deg selv om det kan såre, opprøre, krenke eller gjøre livet vanskelig for noen andre som er tilsynelatende uskyldige. Dreier det seg for eksempel om en sjef som har voldtatt og trakassert sine underordnede er det jo på sin plass at kommer frem, men handler det for eksempel om en kollega som slet med seg selv og blir latterliggjort i boka kan du spare deg. Høres snodig ut at et forlag i Boston har interesse av en norsk ukjent forfatter, men lykke til ! Skrivingen blir nok god terapi for deg! :)

Anonymkode: 3eafd...979

Skrevet

Kan noe være litt knusende? 

Anonymkode: 1cca8...1e7

Skrevet (endret)

Selvfølgelig er det nok ting du bør holde for deg selv om det kan såre, opprøre, krenke eller gjøre livet vanskelig for noen andre som er tilsynelatende uskyldige. Dreier det seg for eksempel om en sjef som har voldtatt og trakassert sine underordnede er det jo på sin plass at kommer frem, men handler det for eksempel om en kollega som slet med seg selv og blir latterliggjort i boka kan du spare deg. Høres snodig ut at et forlag i Boston har interesse av en norsk ukjent forfatter, men lykke til ! Skrivingen blir nok god terapi for deg! :)

Anonymkode: 3eafd...979

Jeg er ingen ondskapsfull person. Og jeg er enig med deg.

Jeg er ingen forfatter. Jeg håper alt vil fremstå noe klarere innen et år.

Takk.

Endret av Lanista1984
Skrevet

Kan noe være litt knusende? 

Anonymkode: 1cca8...1e7

hehe..

Egentlig ikke. Bare hos meg:)

Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Kragebein, mod

Skrevet

Noen har åpenbart hatt en kamp her når jeg var borte. Folk må slutte med sånn. Send meg en PM neste gang det starter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...