AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Hvorfor velger folk hat fremfor medmenneskelighet? Er det fordi de er feige? Eller fordi de ikke vet hva nestekjærlighet er?I dag virker verden å bestå av to leire. De som hater og de som elsker. Haterene spyr ut edder og galle på sosiale medier og akkurat nå er det flyktninger som får så det svir. Mens den andre halvparten gir alt de har av tid og penger til å hjelpe.Kan ikke folk se at nestekjærlighet faktisk er MYE sterkere enn hat? Hat bryter ned mens kjærlighet styrker. Det er jo så enkelt. Anonymkode: 520d1...fc8 1
Fredsmegleren Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Alt i verden er ikke så svart og hvitt som det skal ha seg til 2
Gjest morhjertegod Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har tenkt mye på dette, i dag leste jeg en bloggpost " Hannes Hjørne" tror jeg den het, der dukket dette ordet opp. Krenkelsestyranni. Ja vi har ytringsfrihet, men når ble det liksom helt greit å krenke andre, spy ut eder og galle, fordi man føler for det. Jeg mener at man fint kan få frem sin menig, bli tatt på alvor og hørt, på en konstruktiv og høflig måte. Min mor sa alltid til oss søsken når vi var ungdommer, besevissere og trodde vi hadde rett i alt. " Om alle andre irriterer dere, om alle andre er idioter. Da er det på tide å se seg selv i speilet, du vil garantert finne den største idioten der"....... Min mor var en klok dame. Jeg blir skremt av stygge og hatefulle kommentarer som florerer på nett, de virker så sinte og bitre. Så tenker jeg, hvorfor er de så sinte? Hva har de opplevd som jeg ikke har, hvorfor ser de så anderledes på ting, føler de seg bedre om de hetser andre, får ut gørr?Jeg er nok den som ikke hater, som prøver finne noe godt i de fleste, kanskje jeg bare er naiv? Men jeg tror som deg, at kjærlighet er sterke en hat. Jeg blir også irritert, uenig og forbanna på andre/ personer/politik osv. Men jeg føler ikke noe behov for hisse meg opp, kaste meg over tastaturet og få uttrykt mine følser, men en kraft og uttrykk som ikke hører hjemme noen steder. Sier som Erna, ikke skriv noe på nett du ikke ville turt si ansikt til ansikt.
QuestionEverything Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 (endret) Hvorfor velger folk hat fremfor medmenneskelighet? Er det fordi de er feige? Eller fordi de ikke vet hva nestekjærlighet er?I dag virker verden å bestå av to leire. De som hater og de som elsker. Haterene spyr ut edder og galle på sosiale medier og akkurat nå er det flyktninger som får så det svir. Mens den andre halvparten gir alt de har av tid og penger til å hjelpe.Kan ikke folk se at nestekjærlighet faktisk er MYE sterkere enn hat? Hat bryter ned mens kjærlighet styrker. Det er jo så enkelt.Anonymkode: 520d1...fc8Hvor mye tid og penger har du gitt så langt, egentlig? Og hvis nestekjærlighet som du kaller det er så overlegent, hvorfor har ikke hundretusener av år med evolusjon gjort at alle er slik? Og til slutt vil jeg si at verden består av litt flere personer enn de titalls du leser om på internett. Endret 11. desember 2015 av QuestionEverything 2
Gjest Cartman Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Du er en hater selv TS. Du hater de som hater, noe som gjør deg til en hater. Tragisk at slike som deg hever seg over andre. Du er liksom "bedre" enn andre. Hvis du ikke hadde mislikt/hatet haterne, så hadde du aldri startet denne tråden. Dette blir for åpenbart. Du kan slutte med denne moraliseringen. Du kan slutte med de billige poengene og den manipulerende argumentasjonen. Ingen mennesker er hatefulle av natur. Mange mennesker vil kjempe for det de mener er rett. En del av den kampen er verbale angrep på de som truer ens egne synspunkt. Dette er vanlig og du finner dette i alle miljøer, over hele landet. Innvandrerne er ikke en sårbar gruppe. De trenger ikke noen barnehagetanter, som skal sy puter under armene på dem. Innvandrerne får mye fortjent kritikk. De kan enten høre og lære eller så kan de forbli noen ignorante voldsfantaster med sykt kvinnesyn og homofobiske holdninger. Noen av oss kjemper for norske verdier. Andre vil være solidariske med autoritære og undertrykkende mennesker. Vi får bare være enig om å være uenige.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har tenkt mye på dette, i dag leste jeg en bloggpost " Hannes Hjørne" tror jeg den het, der dukket dette ordet opp. Krenkelsestyranni. Ja vi har ytringsfrihet, men når ble det liksom helt greit å krenke andre, spy ut eder og galle, fordi man føler for det. Jeg mener at man fint kan få frem sin menig, bli tatt på alvor og hørt, på en konstruktiv og høflig måte. Min mor sa alltid til oss søsken når vi var ungdommer, besevissere og trodde vi hadde rett i alt. " Om alle andre irriterer dere, om alle andre er idioter. Da er det på tide å se seg selv i speilet, du vil garantert finne den største idioten der"....... Min mor var en klok dame. Jeg blir skremt av stygge og hatefulle kommentarer som florerer på nett, de virker så sinte og bitre. Så tenker jeg, hvorfor er de så sinte? Hva har de opplevd som jeg ikke har, hvorfor ser de så anderledes på ting, føler de seg bedre om de hetser andre, får ut gørr?Jeg er nok den som ikke hater, som prøver finne noe godt i de fleste, kanskje jeg bare er naiv? Men jeg tror som deg, at kjærlighet er sterke en hat. Jeg blir også irritert, uenig og forbanna på andre/ personer/politik osv. Men jeg føler ikke noe behov for hisse meg opp, kaste meg over tastaturet og få uttrykt mine følser, men en kraft og uttrykk som ikke hører hjemme noen steder. Sier som Erna, ikke skriv noe på nett du ikke ville turt si ansikt til ansikt.Dette var veldig godt skrevet Du er en hater selv TS. Du hater de som hater, noe som gjør deg til en hater. Tragisk at slike som deg hever seg over andre. Du er liksom "bedre" enn andre. Hvis du ikke hadde mislikt/hatet haterne, så hadde du aldri startet denne tråden. Dette blir for åpenbart. Du kan slutte med denne moraliseringen. Du kan slutte med de billige poengene og den manipulerende argumentasjonen. Ingen mennesker er hatefulle av natur. Mange mennesker vil kjempe for det de mener er rett. En del av den kampen er verbale angrep på de som truer ens egne synspunkt. Dette er vanlig og du finner dette i alle miljøer, over hele landet. Innvandrerne er ikke en sårbar gruppe. De trenger ikke noen barnehagetanter, som skal sy puter under armene på dem. Innvandrerne får mye fortjent kritikk. De kan enten høre og lære eller så kan de forbli noen ignorante voldsfantaster med sykt kvinnesyn og homofobiske holdninger. Noen av oss kjemper for norske verdier. Andre vil være solidariske med autoritære og undertrykkende mennesker. Vi får bare være enig om å være uenige.Jeg hater ikke haterene, men jeg skjønner de ikke. Jeg vet ikke hva det er som driver de. Jeg kan ikke relatere meg til det de skriver, fordi jeg ikke skjønner noe av dette. Jeg skjønner ikke hva som driver dem. Anonymkode: 520d1...fc8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #7 Skrevet 11. desember 2015 Må legge til grunne for mitt innlegg. Det hele bunner ut i at jeg nylig leste om en dame som skrev at det var bra en asylsøker druknet for da ble det mer penger på oss. Dette klarer jeg ikke glemme. Jeg klarer ikke å forstå hvordan det kan være bra at en 17-årings død skal være godt for noe. Jeg forstår ikke hvordan noen kan tenke slik. Antagelig er jeg naiv men det får så være. Anonymkode: 520d1...fc8
Gjest Badebuksa Skrevet 11. desember 2015 #8 Skrevet 11. desember 2015 Fordi de er onde. Eller har misforstått livet, farget av negative opplevelser!
Gjest Badebuksa Skrevet 11. desember 2015 #9 Skrevet 11. desember 2015 Må legge til grunne for mitt innlegg. Det hele bunner ut i at jeg nylig leste om en dame som skrev at det var bra en asylsøker druknet for da ble det mer penger på oss. Dette klarer jeg ikke glemme. Jeg klarer ikke å forstå hvordan det kan være bra at en 17-årings død skal være godt for noe. Jeg forstår ikke hvordan noen kan tenke slik. Antagelig er jeg naiv men det får så være. Anonymkode: 520d1...fc8Du er bare ikke ond.
Gjest morhjertegod Skrevet 11. desember 2015 #10 Skrevet 11. desember 2015 Må legge til grunne for mitt innlegg. Det hele bunner ut i at jeg nylig leste om en dame som skrev at det var bra en asylsøker druknet for da ble det mer penger på oss. Dette klarer jeg ikke glemme. Jeg klarer ikke å forstå hvordan det kan være bra at en 17-årings død skal være godt for noe. Jeg forstår ikke hvordan noen kan tenke slik. Antagelig er jeg naiv men det får så være. Anonymkode: 520d1...fc8Da er vi to som er naive, jeg er helt lik deg :o) Kan ikke fatte og begripe at noen kan få seg itl å skrive, tenke eller mene noe slikt.
WubWub Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 Svaret på det er så enkelt som : instinkter. Vi er flokkdyr og vi er biologisk koblet til å identifisere oss i en flokk og alle utenfor flokken er potensielle fiender eller trusler. Studier viser at dette ikke er tillært men noe som er dypt innvevd i vårt DNA. Til og med bebier har under undersøkelser vist at de identifiserer seg med den de ligner mest og har mest antipatier for de som de ligner minst.Av den grunn er det kanskje ikke så rart at f.eks sv'ere og rødt medlemmer i diskusjonsfora dehumaniserer , latterliggjør , krenker og hetser frp'ere og omvendt. I et historisk perspektiv så skjønner jeg hvorfor vi mennesker har disse instinktene for de er direkte koblet til vårt overlevelses instinkt. Det farligste for oss på denne jord har alltid vært andre mennesker, fremmede mennesker.Fremmede mennesker har alltid vært dårlig for helsa di. Enten voldtar de deg , klubber deg ned med klubber, skyter med rifle eller slipper atombombe/napalm/agent orange/tomahawk missiler i hodet ditt.Hele menneskets historie er tilnærmet uten unntak preget av at menneske flokker barker sammen , dreper hverandre å slavebinder damene. Med dette tatt i betraktning så kan man ikke kalle dette hat men sunn fornuft som hjelper oss å overleve.Et annet element er at vårt empatiske følelsessenter også som overlevelses instinktet koblet direkte til identifisering med flokken. Akkurat som med bebier, så ser vi som voksne på andre mennesker som er like oss selv med trygghet og omsorg mens fremmede som ikke ligner på oss gjør oss nervøse og skeptiske.Amerikanske forskere har studert fenomenet "white flight" og hvordan multikultur egentlig fungerer. Det viser seg at når afro-amerikanere flytter inn i et nabolag som har en hvit middelklasse så vil tilliten og trivselen i nabolaget reduserer og folk blir mer utrygge. Dugnansånden og samholdet i nabolaget forvitrer og jo flere afro-amerikanere som flytter inn i nabolaget jo flere hvite flytter ut helt til det bare er svarte igjen. Det samme skjer i bydeler i Oslo , London og alle andre storbyer i Europa hvor man prøver blande folkeslag (men det ender alltid med segregering og ghettofisering).Man kan om man ønsker være ignorant å bruke "white flight" som et eksempel på at hvite mennesker er rasistiske og onde, men da er du strengt tatt en stor rasist selv. For dette fenomenet er ikke isolert til hvite.I USA de siste 10 årene har "black flight" skutt i taket når hispanics fra mexico begynner flytte inn i svarte nabolag og da rømmer de svarte.Konklusjonen min med dette er at multikultur strider mot menneskets natur og det er splittende for samholdet i et samfunn og polariserende hvor grupperinger blir satt opp imot hverandre. 3
Gjest Skrevet 11. desember 2015 #12 Skrevet 11. desember 2015 I dag virker verden å bestå av to leire. De som hater og de som elsker.Anonymkode: 520d1...fc8Ja tenk om verden hadde vært så enkel som det. Nei verden er nok ikke så svart og hvit. Den er nok litt mer innviklet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #13 Skrevet 12. desember 2015 Donald vil kaste ut alle muslimer fra USA, hindre at muslimer skal komme inn i landet, få alle muslimer til å gå med skilt. Hva med heller å hindre amerikanere i å komme inn i muslimske land, så hadde sivile og uskyldige fått livet i behold! Verden er syk. Det eneste som styrer media er hat, rasisme, penger og makt, og veldig mange tror på alt som står. Det er så synd! Folk ser ikke hele bildet. Medmenneskelighet og kjærlighet gjør ikke folk rike, derfor kan ikke media skrive om det, aka vi andre som leser får et vrengt bilde av realiteten. Det er nok mange fler der ute som er medmenneskelige, men de fleste vil vel ikke blande seg i diskusjoner, og heller "ligge lavt". Kan ikke fler stå opp for meningene sine? Nå i det siste har det vært masse artikler som bare handler om Ku Klux Klan, hallo?? Det er det ingen som lager debatter om! Mens når det er uskydlige mennesker som blir drevet på flukt, nei da skal man hate dem fordi de kan være terrorister. Anonymkode: e62f2...681
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå