AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Det blir første året med jul i eget hus, familiene våre kommer til oss (hvertfall deler av dem), og vi skal skape egne tradisjoner for første gang. Vi har imidlertid ulik tradisjon når det gjelder gaveutdelingen - hos min familie pleier noen å lese opp, og en person får pakke opp en gave, mens alle 'ser på'. Hos mannen har de pleid å bare få hver sin haug med gaver med en gang.Hvordan gjør dere det hjemme hos dere? Anonymkode: 9e427...6d2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Vi pakker også opp en og en gave hjemme hos oss - kjempe koselig! Hos svigers pakker de opp alt på en gang, fikk helt sjokk første gang jeg var der. Ingen som stoppet opp og takket eller viste frem gaven. Var ferdig på 10 minutter, skikkelig stusselig. I år skal begge familiene feire sammen, vet ikke helt hvordan vi løser det da.Følger med her for gode tips! Anonymkode: 9eede...634
Fredsmegleren Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 Pleier å vente til etter middag, dessert og småkaker. Så velger vi ut en gaveutdeler som tar én og én gave fra under juletreet, og gir den til den gavekortet tilsier. Personen som fikk gaven leser opp kortet høyt, åpner opp gaven, og sier så takk og gir avsenderen en klem (dersom han/hun er tilstede, hvis ikke skriver vi opp navnet og gaven på et ark). Deretter finner gaveutdeleren en ny pakke og hele regla på nytt.Hele prosessen tar rundt 1-2 timer, var ren tortur da jeg var liten. 2
Frida Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 Vi har en som deler ut og så pakker vi opp etter tur og takker. En gave i gangen, synes det er koselig og minst kaotisk. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Det kommer litt an på hvor mange dere er og hvor mange av disse som er barn. Hvis dere blir veldig mange personer, og gavemengden er stor, kan pakkeseansen ta for lang tid dersom en og en pakke skal åpnes i alles påsyn. En mellomløsning som kan fungere, er at gaveutdeleren har orientert seg litt i pakkehaugen på forhånd, og finner fram og deler ut gaver i runder: en pakke per person tilstede. Alle åpner sin gave, viser fram til de andre (og takker hvis giveren er tilstede), før neste «runde». Med små barn tilstede, kan gavemengden gjerne bli overveldende, og pakkene kan fordeles mellom julaften og førstedag. Erfaringen fra mine tantebarn, er at de blir ganske slitne utover kvelden, og at de har større glede av å fordele pakkene litt. Etter fylte 4-5 år er utholdenheten større Anonymkode: e655e...49f 1
Gjest morhjertegod Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Her leser minste i huset opp ( av de som kan lese ). Så deler vi ut alle gavene, når det er gjort, henter vi desser og noe godt i glasset, så starter moroa. Da lukker vi opp en gave av gangen på tur, så alle får med seg fra hvem og hva :o)
Kara W Skrevet 11. desember 2015 #7 Skrevet 11. desember 2015 Vi har en pakkeutdeler som leser kortet (som regel eldste mann), og så ser alle på mens de pakker opp. Er vi veldige mange så finner man frem neste pakke og leser kortet mens første fortsatt pakker opp. På den måten kan det være 2-3 personer som pakker opp samtidig, men det er fortsatt oversiktlig nok til at man får med seg hva alle får. 1
Gjesten Skrevet 11. desember 2015 #8 Skrevet 11. desember 2015 Vi deler ut én og én gave, så åpnes den opp, alle får se, giveren takkes hvis den er til stede. Aaaaand repeat. Sånn har vi gjort det hele livet, jeg synes det er det hyggeligste 4
Gjest Magnifiq Skrevet 11. desember 2015 #9 Skrevet 11. desember 2015 Vi har en pakkeutdeler som leser kortet (som regel eldste mann), og så ser alle på mens de pakker opp. Er vi veldige mange så finner man frem neste pakke og leser kortet mens første fortsatt pakker opp. På den måten kan det være 2-3 personer som pakker opp samtidig, men det er fortsatt oversiktlig nok til at man får med seg hva alle får.slik har vi det også, bare at det er skolejenta på 6 som leser og finnet gaver 😊
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #10 Skrevet 11. desember 2015 Vi har alltid en pakke utdeler. også pakker vi opp en og en så får vi med oss hvem får hva. og gir en klem og sier takk vis personen er tilstedet. Hva med å dele opp gavene sånn at når det er gaver fra folk som er der så åpner dere en og en og de andre kan dere åpne fort? personlig liker jeg best den en og en metoden men vis man skal møtes på midten er vel det et alternativ. Anonymkode: b6545...0a1 1
Rosa Sitron Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 Vi åpner en og en pakke. Varierer hvem som henter pakken, men det er enten en av oss "barna" eller den som sitter nærmet haugen.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #12 Skrevet 11. desember 2015 Vi gjør det også slik som du TS, jeg synes det er koselig å se hva andre får og reaksjonen når de åpner min:) Anonymkode: 0e005...0b0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #13 Skrevet 11. desember 2015 Vi har en gaveutdeler som leser opp lappene og deler ut alle presangene. Først når alle gavene er delt ut begynner vi å pakke opp, én og én på rundgang. Så passer vi på at alle har en gave igjen til siste runden, så de som har mange (ungene) kan pakke opp flere gaver på en runde mens andre kanskje hopper over en runde i ny og ne. Ofte gjemmes de mest spennende pakkene til slutt, gjerne de som er fra kjærester og foreldre. På denne måten får man velge rekkefølgen på pakkene selv, og dersom noen har kjøpt likt til alle åpner vi dem gjerne samtidig. Hos familien til mannen min bare åpnet de i vilden sky, det tok brått slutt da jeg begynte å feire der. Det var aldri noe snakk om hvordan vi skulle gjøre det, tror de bare syntes min måte var koseligere. Anonymkode: e0684...eee 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #14 Skrevet 12. desember 2015 Vi har en pakkeutdeler, som gir oss en pakke hver om gangen. Når alle har en pakke så pakker alle opp sin gave, også får alle se etterpå. Kjenner jeg er glad vi aldri har pleid å la en og en åpne om gangen. Hater at folk ser på meg når jeg pakker opp gaver... Anonymkode: 9bc7f...84e 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #15 Skrevet 12. desember 2015 Vi gjør en mellomting. Her deler barna ut slik at alle får hver sin haug med gaver. Så begynner vi å pakke opp etter tur. Anonymkode: 0b30c...107
Tad Skrevet 12. desember 2015 #16 Skrevet 12. desember 2015 I min familie gjør vi ofte en slags mellomting. Vi starter f.eks. med at alle får utdelt sin gave fra mormor og morfar, vi leser kortet og så åpner vi pakkene samtidig. Så gjør vi det samme med f.eks. farmor og farfar sine gaver. Altså tar vi en avsender av gangen, men alle åpner pakken sin fra den personen samtidig. Likegreit siden vi ofte får det samme alle sammen, litt kjedelig å se det samme bli åpnet mange ganger
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #17 Skrevet 12. desember 2015 Vi har en pakkeutdeler, som gir oss en pakke hver om gangen. Når alle har en pakke så pakker alle opp sin gave, også får alle se etterpå. Kjenner jeg er glad vi aldri har pleid å la en og en åpne om gangen. Hater at folk ser på meg når jeg pakker opp gaver... Anonymkode: 9bc7f...84eJeg og - det ville vært det rene mareritt for meg. Anonymkode: f8190...f52 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #18 Skrevet 12. desember 2015 Vi har en pakkeutdeler, som gir oss en pakke hver om gangen. Når alle har en pakke så pakker alle opp sin gave, også får alle se etterpå. Kjenner jeg er glad vi aldri har pleid å la en og en åpne om gangen. Hater at folk ser på meg når jeg pakker opp gaver... Anonymkode: 9bc7f...84eSamme her. Likte heller ikke å måtte være gaveutdeler og sentrum for oppmerksomhet da jeg var barn, og tradisjonen med at barnet skal begynne med å synge for maten. En diger forsamling som sitter og glaner på meg mens jeg synger falskt - nei takk. Anonymkode: 3484e...c7d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #19 Skrevet 12. desember 2015 Vi begynner etter at desserten er satt frem og startet på, så det blir litt pauser med spising og rydding innimellom gavene også. En person finner en gave, leser hvem den er til og fra, og så pakkes den opp før vi tar neste. Vi bytter litt på hvem som leser opp, kanskje 3 og 3 pakker hver. Vi er sjelden så mange, så det går helt greit. Hadde det vært flere, eller mange barn, så hadde vi nok gjort en mellomting mellom dette og latt alle få en haug hver.Syns det er kjempekoselig å få sett skikkelig hva alle får jeg, og at det ikke bare stresses gjennom. Anonymkode: 363ff...a0a
Kara W Skrevet 12. desember 2015 #20 Skrevet 12. desember 2015 Vi gjør en mellomting. Her deler barna ut slik at alle får hver sin haug med gaver. Så begynner vi å pakke opp etter tur.Anonymkode: 0b30c...107Mener du at først pakker person A opp alle sine gaver, og så pakker person B opp alle sine gaver? Blir ikke det litt langtekkelig om man er den siste? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå